زندگی نامه نصرالله فلسفی تاریخ نگار نویسنده و مترجم معاصر ایرانی

خواندنیزندگی نامه

- 98/02/30
زندگی نامه نصرالله فلسفی تاریخ نگار نویسنده و مترجم معاصر ایرانینصرالله فلسفی فرزند میرزا نصرالله خان سوادکوهی مستوفی (از مستوفیان دربار قاجار) در 9 آذر 1280 در تهران زاده شد وتحصیلات مقدماتی را در مدرسه‌های اقدسیه و آلیانس ودارالفنون فراگرفت

سمت و کارهای نصرالله فلسفی


وی در وزارت پست و تلگراف مشغول به خدمت شد. فلسفی از جوانی به ترجمهٔ آثار ادبی علاقه نشان داد و در ابتدا چند داستان کوتاه از موریس لُبلان را در روزنامهٔمرد آزاد به صورت پاورقی به چاپ رساند. طولی نکشید که به لحاظ دقت و رعایت امانت در ترجمه، در شمار بهترین مترجمان زبان فرانسه عصر خود شناخته شد. وی در سال 1307 چند ماهی در وزارت دادگستری به خدمت پرداخت، سپس به وزارت فرهنگ منتقل شد. از سال 1307 در دارالفنون، دانشسرای عالی و مدارس متوسطه تهران به تدریس تاریخ و جغرافیا و علوم ادبی پرداخت و با تأسیس دانشگاه تهران به عنوان استاد به تدریس تاریخ پیش از اسلام در دانشکده ادبیات مشغول گردید نصرالله فلسفی از سال 1335 تا 1340 در سمت رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا و اسپانیا مشغول خدمت بود تا سرانجام در سال 1343 به درخواست خودش بازنشسته شد و در اروپا ساکن گشت. وی هم چنین مدتی نیز استاد مدعو در دانشگاه استراسبورگ فرانسه بود.

مضامین نوشته های نصرالله فلسفی


نصرالله فلسفی علاوه بر نویسندگی و ترجمهٔ کتاب‌های بسیار، مقالات تحقیقی دربارهٔ تاریخ و ادبیات ایران در نشریات به چاپ رساند. مقالات تحقیقی او دربارهٔ تاریخ و ادبیات ایران در نشریه‌هایی چون تعلیم و تربیت، مهر، سخن، شفق سرخ، اتحاد، یغما، وحید، مجلهٔ دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز، نشریه کتابخانه ملی، تبریز و وحید به چاپ رسیده‌است. فعالیت‌های روزنامه‌نگاری او در طی چهار دهه شامل مدیریت چندین مجله در دوره‌های مختلف بود که از آن جمله‌است: کفالت مجله پست و تلگراف (فقط سه شماره ۱۳۰۴)، مجله ایران (نشریه کلوپ بین‌المللی ایران برای تمبر و مجموعه‌های دیگر از 1301 تا 1311)، مجله تعلیم و تربیت (وابسته به وزارت معارف، 1313–1314)، مجلهٔ مهر (از 1312 به مدت چهارسال)، مدیریت و سردبیری مجله هفتگی امید (از 1322 به مدت سه سال)، و مجلهٔ ایرانیکا به زبان ایتالیایی (در دورهٔ رایزنی فرهنگی در ایتالیا).

تالیفات نصرالله فلسفی


تاریخ اروپا در قرن نوزدهم و بیستم، 1309 / تاریخ روابط اروپا و ایران در دوران صفوی، 1316 تاریخ و جغرافیا (دوازده جلد، برای تدریس در دبیرستان‌ها، با مشارکت علی‌اصغر شمیم) / زندگانی شاه عباس اول (در پنج جلد)، 1342–1364 (معروف‌ترین اثر اوست و بارها تجدید چاپ شده)

ترجمه های نصرالله فلسفی


تاریخ انقلاب روسیه، 1302 / سرگذشت ورتر، گوته، 1305 / تاریخچهٔ سلطنت قباد و ظهور مزدک، کریستین سن (با مشارکت احمد بیرشک)، 1306 / جغرافیای ممالک بزرگ دنیا، 1316 / تاریخ تمدن روم و یونان، فوستل دوکولانژ، 1319/ ترجمهٔ / تاریخ تمدن قدیم، فوستل دوکولانژ، ۱۳۰۹ / تهران قدیم ویژگی، فوستل دوکولانژ، 1309/ داستان‌های کوتاه از نویسندگان بزرگ، 1333 / منتخب اشعار ویکتور هوگو، 1335 / فرهنگ فلسفی ولتر، 1337/ اشعار منتخب شاعران رمانتیک فرانسه، 1341

درگذشت نصرالله فلسفی


نصرالله فلسفی در دوم خرداد 1360، یک ماه پس از ورود به ایران، زندگی را بدرود گفت و در شهر ری در شاه عبدالعظیم به خاک سپرده شد.
advertising