بیوگرافی احمد رضا احمدی شاعر مطرح ایرانی

خواندنیزندگی نامه

- 98/02/29
بیوگرافی احمد رضا احمدی شاعر مطرح ایرانیاحمدرضا احمدی در ساعت 12 ظهر روز دوشنبه 30 اردیبشهت ماه 1319 در کرمان متولد شد. پدر وی کارمند وزارت دارایی بود و ۵ فرزند داشت که احمدرضا کوچکترین آن‌ها بود. جد پدری وی ثقةالاسلام کرمانی، و جد مادری‌اش آقا شیخ محمود کرمانی است.

تحصیلات احمد رضا احمدی


سال اول دبستان را در مدرسه کاویانی کرمان گذراند و در سال ۱۳۲۶ با خانواده به تهران کوچ کرد. در دبستان ادب و صفوی تهران دوران ابتدایی را به پایان برد و دورهٔ دبیرستان را در دارالفنون تهران به پایان رساند. در سال 1345 دورهٔ خدمت سربازی را به عنوان سپاهی دانش در روستای ماهونک کرمان آموزگاری کرد.احمدی در سال 1343 به همراه نادر ابراهیمی، اسماعیل نوری علاء، مهرداد صمدی، محمدعلی سپانلو، بهرام بیضایی، اکبر رادی، جعفر کوش‌آبادی، مریم جزایری و جمیله دبیریگروه طرفه را با هدف دفاع از هنر موج نو تأسیس کرد. انتشار دو شماره از مجلهٔ طرفه و تعدادی کتاب در زمینهٔ شعر و داستان از فعالیت‌های این گروه است.
بیوگرافی احمد رضا احمدی شاعر مطرح ایرانی

فعایت و کارهای احمد رضا احمدی


- فعالیت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
- جایزه شعر بیژن جلالی
- جایزه هانس کریستین اندرسن

برخی از آثار تولیدی تحت سرپرستی وی به شرح زیر می باشد


مجموعه صدای شاعر که معرفی شعر معاصر و شعر کلاسیک فارسی بود /مجموعه زندگی و آثار موسیقیدانان ایران و جهان / مجموعه آوازهای فولکلور ایران / مجموعهٔ کل ردیف موسیقی ایران / مجموعهٔ بازسازی تصنیف‌های کلاسیک موسیقی ایران مجموعهٔ قصه برای کودکان

ازدواج احمد رضا احمدی


احمدرضا احمدی در سال ۱۳۶۱ با شهره حیدری ازدواج کرد که حاصل این ازدواج فرزندی به نام ماهور است.

سبک کاری احمد رضا احمدی


آشنایی عمیق او با شعر و ادبیات کهن ایران و شعر نیما دستمایه‌ای شد تا حرکتی کاملاً متفاوت را در شعر معاصر آغاز و پی‌ریزی کند. از بیست سالگی به‌طور جدی به سرودن شعر پرداخت. وی نخستین مجموعه شعرش را با عنوان طرح در سال 1340 منتشر کرد که توجه بسیاری از شاعران و منتقدان دهه ۴۰ را جلب کرد. وی همچنین آثاری در ادبیات کودک و نوجوان دارد در سال 1378 سومین جایزه شعر خبرنگاران با مراسمی متفاوت و خصوصی در خانه احمدرضا احمدی برگزار شد. همان سال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراسم بزرگداشت احمدرضا احمدی، تندیس مداد پرنده را به او اهدا کرد.
advertising