فهمیده احمدی اولین و جوان ترین مهندس پرواز ایران

مجلهسایر

- 97/08/17
فهمیده احمدی اولین و جوان ترین مهندس پرواز ایرانفهميه احمدي دستجردي متولد سال 1360 است،او فارغ‌التحصیل رشته مهندسی پرواز و داراي لیسانس در رشته هوانوردی می باشد.
او فرزند اول یک خانواده شش نفره است. یک خواهر و دو برادر دارد. خواهرش مخترع و استاد دانشگاه است و در حوزه هواپیمایی فعالیت دارد. یکی از برادرانش هم در زمینه ربات های مربوط به هواپیما فعالیت دارد. پدرش در زمینه تاسیسات گازرسانی فعالیت دارد و مادرش خانه دار است . درواقع هیچ کدامشان حتی در داخل فرودگاه یا زمینه های مربوط به آن کار نمی کردند، اما چیزی که هست، خانواده اش خیلی سخت کوش بودند.
به گفته خودش پرواز رویای کودکیش بوده و می‌ خواست فضانورد شود و اولین مهندس پرواز زن ایرانی شد. چنین جایگاهی نه در ایران بلکه در تمام خاورمیانه و بسیاری از نقاط جهان در تسخیر مردان است و این زن جوان این قاعده را در ایران بهم زده است.
او در زمینه‌ های هوانوردی، مهندسی پرواز و دوره‌ های زمینی خلبانی و دیسپچری آموزش‌ دیده است و دارای تجربه پرواز با چتر (پاراگلایدر) و گلایدر است. او هم‌ چنین یکی از کمک‌ خلبان‌ های زن در ایران است. او درباره خودش چنین می‌ گوید: «ذاتا اهل هیجان هستم و پرواز را از کودکی دوست داشتم؛ شاید هم یک جورایی عاشقش بودم! بادبادک‌ های رنگی درست می‌ کردم و به هوا می فرستادم. انگار درست کردن بادبادک، بهانه‌ ای بود تا لذت پرواز را از نزدیک لمس کنم.»
اولين‌ پرواز او در شهريور‌ سال 1386 بود كه او پرواز را زير نظر شركت هواپيمايي ايران اير تور آغاز كرد و اولين پروازش به عنوان مهندس پرواز، به شهر مشهد انجام شد.
فهیمه نه خانواده ثروتمندی داشت و نه آشنایی در سازمان هواپیمایی. خیلی‌ ها به او گفتند که موفق نخواهی شد اما او توانست تا کابین خلبانی بالا برود.
فهیمه احمدی قبلا مهندس پرواز توپولف 154 بود و الان هم كمك خلبان ام دي 8 است .
فهیمه احمدی دوران دبیرستانش که تمام شد، کنکور داد. دوست داشت مهندسی پزشکی بخواند که نشد. بعد به تهران رفت و متوجه شد که مرکز آموزش فنون خدمات هوایی تهران یک امتحان ورودی گذاشته و دانشجو می گیرد. یکسری دوره آموزشی داشت که خلبانی و نگهداری و تعمیر قطعات هواپیما را شامل می شد. او هم امتحان داد چون دوست داشت درس بخواند.
فهمیمه احمدی دستجردی یکی از شش خلبان زن ایرانی در ایران و خاورمیانه است که عنوان مهندسی پرواز را به خود اختصاص داده است.
advertising