چگونه شنونده خوبی باشیم

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/08/10
چگونه شنونده خوبی باشیم

آشنایی با ویژگی های شنونده خوب



تمرکز کامل بر روی گوینده


شنونده خوب بودن از مهارت های لازم در بحث برقراری ارتباط موثر می باشد. اولین نکته برای اینکه شنونده خوبی باشیم این است که روی صحبت های گوینده تمرکز کامل داشته باشید.اگر شما دائم به گوشی خود نگاه کنید یا به چیزهای دیگه فکر کنید نمی تونید به خوبی به گوینده گوش کنید.لازم است که بر روی لحظه لحظه ی بحث تمرکز کنید، تا بتوانید نکات مهم و جزئی و همچنین نشانه های ارتباط غیر کلامی را از میان صحبت طرف مقابل بیرون بکشید. اگر تمرکز بر روی صحبت های یک گوینده برایتان دشوار بود سعی کنید کلماتش را در ذهن خود تکرار کنید، این کار باعث می شود که پیام آنها تقویت شده و به شما کمک کند که تمرکز کنید.

به گوش راست خود توجه کنید


با اینکه عجیب به نظر می رسد، طرف سمت چپ مغز حاوی مراکز اصلی پردازش هم برای درک مطلب سخنرانی و هم برای احساسات است. از آنجایی که بخش سمت چپ مغز به طرف راست بدن متصل است، توجه به گوش سمت راست می تواند به شما کمک کند که نکات ظریف صحبت شخصی که در حال صحبت است را بهتر متوجه شوید.

از قطع کردن صحبت طرف مقابل و یا هدایت مکالمه به مسائل شخصی خود پرهیز کنید


با گفتن چیزی شبیه “اگر فکر می کنید که این اتفاق بده، اجازه بدید من بهتون بگم چه اتفاقی برای من افتاد ” صحبت طرف مقابلتان را قطع نکنید و صحبت را منحرف نکنید. گوش کردن شبیه منتظر ماندن برای اینکه نوبت صحبت کردن شما برسد نیست. زمانی که شما دارید برنامه می ریزید که بعد از صحبت طرف مقابلتان چه چیزی بگویید نمی توانید روی صحبت طرف مقابل تمرکز کنید. اغلب اوقات گوینده می تواند حالات چهره شما را متوجه شود و بفهمد که ذهن شما در جای دیگری است.

سعی کنید قضاوت را کنار بگذارید


به عبارتی برای برقراری ارتباط موثر با فرد دیگر، نیازی به این نیست که آنها را دوست داشته باشید، یا حتی نبازی نیست که با عقاید، ارزش ها، یا نظرات آنها موافق باشید. با این وجود، نیاز است که قضاوت خود را کنار گذاشته و سرزنش و نقدی انجام ندهید تا به درستی آنها را درک کنید. سخت ترین ارتباطات زمانی که با موفقیت انجام می شود اغلب منجر به یک رابطه ی غیر محتمل با فرد می شود.

علاقه ی خود را به چیزی که گفته می شود نشان دهید


گاهی اوقات با لبخند زدن به طرف مقابل و اطمینان از اینکه حالت شما خوشایند است، می توانید علاقه ی خود را به صحبت طرف مقابل نشان دهید. گوینده را با نظرات و کلمات کوتاه “بله” ، “آهان”، “اوهوم” و .. تشویق کنید که به صحبت خود ادامه دهد.

بازخورد مناسب از خود نشان دهید


زمانی که صحبت گوینده تمام شد به صحبت او واکنشی نشان دهید. مثلاً با عباراتی چون “با توجه به چیزی که شنیدم..” یا “به نظر می رسد که دارید می گید..”یا روش های دیگری برای بیان این مطلب می توانید بازخوردی را نسبت به صحبت های او نشان دهید.به طور صریح جملات گوینده را تکرار نکنید زیرا شما فردی غیرباهوش و بی صداقت به نظر خواهید رسید. به جای این کار کلمات گوینده را آنطور که برای شما معنی دارد بیان کنید.سوالاتی را برای درک واضح نکات مهم صحبت او بپرسید. مثلاً “منظور شما از بیان … چیست” یا “منظورتون اینه که …”
advertising