چگونه مطالعه موفق داشته باشیم

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/11/15
چگونه مطالعه موفق داشته باشیمابتدا نگاهی اجمالی به کل مطلب بیاندازید.این روش را یکی از کارآمدها تکنیک ها در به خاطر سپردن اطلاعات موجود در یک متن است.لازم نیست که برای انجام این کار تمام متن به طور کامل خوانده شود و نگاهی اجمالی برای آنکه بدانید قرار است چه موضوعی را مطالعه کنید می تواند کافی و بسیار کارآمد باشد.بر روی صفحات نوت برداری کنید.هرگز بدون در دست داشت مداد به مطالعه هیچ نوع کتابی مبادرت نکنید. زیر برخی از جمله های کتاب که مهم یا برای تان جالب تر هستند خط بکشید. حتی می توانند دور پاراگراف هایی را که آنها را مهم و جالب تلقی می کنید را نیز به طور کامل خط بکشیدید.

در مورد آنچه مطالعه می کنید از خودتان سئوالاتی بپرسیداین کار خصوصا در هنگامی که یکی از کتاب های درسی خود را مطالعه می کنید، بسیار کارآمد است. به عنوان مثال از خودتان بپرسید که ایده اصلی این بخش از کتاب چیست و به خود پاسخ بدهید.اگر خود را عمیقا متاثر از آن چیزی که می خوانید قلمداد کنید آن وقت خواهید توانست تصویری ذهنی از آن جریان را برای خود به وجود آورید.برقراری ربط موضوعی کار دیگری است که باید انجام دهید. میان آنچه خوانده اید ارتباط برقرار کنید. مثلا ممکن است نام یکی از شخصیت های کتاب شباهتی به یکی از دوستان تان داشته باشد، آن فرد را در ذهن خود تداعی کنید.و در نهایت تکرار است که می تواند موثر باشد. هرچقدر مطالب بیشتری بخوانید ذهن شما بهتر کار می کند و حافظه تان قوی تر می شود. اگر نمی خواهید هرآنچه را که خوانده اید دوباره تکرار کنید، با هایلایت کردن بخش های مهم تر، آنها را برای مرور مجدد آماده کنید.

اطلاعات موجود در کتاب یا متنی را که خوانده اید با دیگران مبادله کنید اگر می خواهید مطالبی را که می خوانید به خاطر داشته باشید آنها را با دیگران مبادله کنید.کاربران بسیاری هم با این نظر هم عقیده هستند و بر این باورند که خصوصا در مورد مطلبی که تازه آموخته شده اگر به دیگران توضیح داده شود، بهتر در خاطر خواهند ماند.با صدای بلند مطالعه کنید.تکنیک مطالعه با صدای بلند، به شما کمک خواهد کرد که نکات کلیدی را که نیاز به به خاطر سپردن آنها دارید را بهتر در خاطر داشته باشید. با این کار یعنی زمانی که گوش ها آن مطالب را می شنوند به خاطر سپردن شان راحت تر می شود.

اگرچه مطالعه الکترونیکی سبب خواهد شد کتاب یا کتاب هایی را با خود در سفرهای درون و برون شهری حمل نکنید اما پژوهش های علمی نشان داده اند که استفاده از این ابزار می توانند قدرت حافظه را کاهش دهند.در یکی از این مطالعات، به خاطر سپردن اتفاقات موجود در داستان را میان دو گروهی که کتاب را با صفحات کاغذی یا از روی «کیندل» مطالعه کرده بودند را مورد بررسی قرار دادند. نتایج علمی بدست آمده نشان داد گروهی که کتاب را به صورت صفحات کاغذی می خوانند، جزئیات بیشتری از حوادث آن را به خاطر می آورند.علت این امر را برقراری تماس دست ها با صفحات کتاب است. البته در مورد افرادی که به خواندن الکترونیکی عادت کرده اند، ممکن است جریان کمی متفاوت باشد.

به صورت غیر یکنواخت مطالعه کنید. اینکه بخواهید تمام آن صفحاتی را که مطالعه می کنید را به خاطر داشته باشید، عملا امکان ندارد. به جای این کار به صورت غیر یکنواخت مطالعه کنید. “منظور من از چنین مطالعه ای این است که تلاش نکنید که همه مطالبی را که مطالعه می کنید به صورت یکنواخت به خاطر بسپارید. به جای چنین کاری، تمرکز خود را روی مفاهیم کلیدی بگذارید. اگر بیشتر توجه خود را روی این نوع مطالب بگذارید، خواهید توانست آنها را با ربط های منطقی، بهتر به خاطر آورید.”

بعضی افراد در انجام تکلیف از خودگویی های منفی استفاده می کنند مانند: " من در این درس موفق نمی شوم ". " اگر درس در کلاس بلد نباشم، معلم و دانش آموزان مرا مسخره می کنند ". یعنی بجای اینکه بر انجام تکلیف متمرکز شوند، افکار منفی را در ذهنش مرور می کند. تفکر منفی راهی برای جلوگیری از موفقیت است. بنابراین برای انجام درست تکلیف و کنترل رفتار خود سعی کنید از خود گویی مثبت استفاده کنید.بعنوان مثال " من خوب درس می خوانم و نتیجه خوبی بدست می آورم". صحبت کردن با خود به طور مثبت، به دانش آموز کمک می کند تا به توان کامل خود برسد. کسانی در تحصیل موفق می شوند که خود را باور داشته باشند و قبول دارند، می توانند و برای این توانستن برنامه ریزی انجام دهند.

استراحت کردن بین مطالعه. هدف از استراحت بدست آوردن انرژی لازم برای فعالیتهای جسم و ذهن است تا به نوعی بهداشت مغز را تامین کند و موجب بهتر کار کردن مغز شود و یادگیری کارآمدتر و موثرتر شود. بهترین زمان بندی برای مطالعه بین 40 تا 45 دقیقه است و بین هر جلسه حدود 15 دقیقه استراحت کنید.بیدار ماندن تا نیمه های شب و تماشای برنامه های تلویزیون باعت دیر خوابیدن، خستگی زودرس و موجب کمتر یادگیری شما می شود. کسی که پس از مطالعه می خوابد از فردی که بعد از مطالعه بیدار می ماند، محفوظات خود را بهتر یاد می گیرد.
advertising