روش صحیح درس خواندن و مطالعه دانش آموزان

سبک زندگیفرزندان

- 97/08/21
روش صحیح درس خواندن و مطالعه دانش آموزانيادگيری و مطالعه ، رابطه ای تنگاتنگ و مستقيم با يكديگر دارند، تا جايی كه مي توان اين دو را لازم و ملزوم يكديگر دانست. برای اينكه ميزان يادگيری افزايش يابد بايد قبل از هرچيز مطالعه ای فعال و پويا داشت .

شيوه صحيح مطالعه ، چهار مزيت را به دنبال دارد:



ميزان يادگيری را افزايش ميدهد .
زمان مطالعه را كاهش ميدهد.
بخاطر سپاری اطلاعات را آسانتر مي سازد.
مدت نگهداری مطالب در حافظه را طولانی تر مي كند.

برای داشتن مطالعه ای فعال و پويا نوشتن نكات مهم درحين خواندن ضروري است تا برای مرور مطالب،دوباره كتاب را نخوانده و در زماني كوتاه از روی يادداشتهای خود مطالب را مرور كرد . يادداشت برداری ، بخشی مهم و حساس از مطالعه است كه بايد به آن توجهی خاص داشت . چون موفقيت شما را تا حدودی زياد تضمين خواهد كرد و مدت زمان لازم برای يادگيری را كاهش خواهد داد. خواندن بدون يادداشت برداری يك علت مهم فراموشي است.

روش های مطالعه کتاب و جزوه



خواندن به همراه نوشتن


مطالعه فرآيندی فعال و پويا است وبراي نيل به اين هدف بايد از تمام حواس خود براي درك صحيح مطالب استفاده كرد. بايد با چشمان خود مطالب را خواند، بايد در زمان مورد نياز مطالب را بلند بلند ادا كرد و نكات مهم را يادداشت كرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگير شده و حضوری فعال و همه جانبه در يادگيري داشت و هم در هنگام مورد نياز ، خصوصا" قبل از امتحان ، بتوان از روی نوشته ها مرور كرد و خيلي سريع مطالب مهم را مجددا" به خاطر سپرد .

خط كشيدن زير نكات مهم


روش كاملي برای مطالعه نيست چرا كه در اين روش بعضي از افراد بجای آنكه تمركز و توجه بروي يادگيری و درك مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط كشيدن زير نكات مهم مي گردد .حداقل روش صحيح خط كشيدن زير نكات مهم به اين صورت است كه ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را كاملا" درك كنند و سپس زير نكات مهم خط بكشند نه آنكه در كتاب بدنبال نكات مهم بگردند تا زير آن را خط بكشند.

روش خلاصه نويسی


در اين روش شما مطالب را ميخوانيد و آنچه را كه درك كرده ايد بصورت خلاصه بر روی دفتری يادداشت می كنيد كه اين روش برای مطالعه مناسب است و از روشهای قبلی بهتر مي باشد چرا كه در اين روش ابتدا مطالب را درك كرده سپس آنها را يادداشت مي كنيد اما بازهم بهترين روش برای خواندن نيست .

روش حاشيه نويسی


اين روش نسبت بدو روش قبلی بهتر است ولی بازهم روشی كامل برای درك عميق مطالب و خواندن كتب درسی نيست ولی می تواند برای يادگيری مطالبی كه از اهميتی چندان برخوردار نيستند مورد استفاده قرار گيرد.

روش نکته برداری


نکته برداری روشي بسيار مناسب برای خواندن و نوشتن نكات مهم است.در اين روش شما بعد از درك مطالب ، بصورت كليدی نكات مهم را يادداشت می كنيد و در واقع كلمه كليدی كوتاهترين، راحت ترين ،بهترين وپرمعنی ترين كلمه ای است كه با ديدن آن، مفهوم جمله تداعی شده و به خاطر آورده می شود.

روش خلاقيت و طرح شبكه ای مغز


اين روش بهترين شيوه برای يادگيری خصوصا" فراگيری مطالب درسی است .در اين روش شما مطالب را ميخوانيد بعد از درك حقيقی آنها نكات مهم را به زبان خودتان و بصورت كليدی يادداشت مي كنيد و سپس كلمات كليدی را بروی طرح شبكه ای مغز می نويسد ( در واقع نوشته های خود را به بهترين شكل ممكن سازماندهی می كنيد و نكات اصلی و فرعی را مشخص می كنيد)تا در دفعات بعد به جای دوباره خوانی كتاب ، فقط به طرح شبكه ای مراجعه كرده وبا ديدن كلمات كليدی نوشته شده بر روی طرح شبكه ای مغز ، آنها را خيلی سريع مرور كنيد . اين روش درصد موفقيت تحصيلی شما را تا حدود بسيار زيادی افزايش ميدهد و درس خواندن را بسيار آسان می كند. و بازده مطالعه را افزايش ميدهد.

بكارگيری شرايط مطالعه يعنی بهره وری بيشتر از مطالعه


مواردی هستند كه با دانستن ، بكارگيری و يا فراهم نمودن آنها ، مي توان مطالعه ای مفيد تر با بازدهی بالاتر داشت و در واقع اين شرايط به شما مي آموزند كه قبل از شروع مطالعه چه اصولی را به كار گيريد ، در حين مطالعه چه مواردی را فراهم سازيد و چگونه به اهداف مطالعاتی خود برسيد و با دانستن آنها می توانيد با آگاهی بيشتری درس خواندن را آغاز كنيد و مطالعه ای فعالتر داشته باشيد :

برای موفقيت در مطالعه ، بايد درست آغازكنيد.
يكی از عوامل اصلی موفقيت ، داشتن برنامه منظم است .
اساس هر سازمانی به نظم و ترتیب آن بستگي دارد .
حفظ آرامش ضمير ناخود آگاه را پويا و فعال ميكند.
استفاده صحيح از وقت و زمان .
داشتن سلامتی و تندرستی زیرا عقل سالم در بدن سالم است .
تغذيه صحيح و انجام حرکات ورزشی نقش مهمی در سلامتی دارد.
خواب فراگيری و حافظه را تقويت می كند.

چند توصيه مهم برای مطالعه و یادگیری


پيش از مطالعه از صرف غذاهای چرب و سنگين خودداری كنيد. و چند ساعت پس از صرف غذا مطالعه نمائيد چون پس از صرف غذای سنگين بيشتر جريان خون متوجه دستگاه گوارش ميشود تا به هضم و جذب غذا كمك كند و لذا خون رسانی به مغز كاهش می يابد و از قدرت تفكر و تمركز كاسته ميشود .

حداكثر زماني كه افراد می توانند فكر خود را بر روی موضوعی متمركز كنند بيش از 30 دقيقه نيست ، يعنی بايد سعي شود حدود 30 دقيقه بر روی يك مطلب تمركز نمود و يا مطالعه داشت و حدود 10 الي 15 دقيقه استراحت نمود سپس مجددا" با همين روال شروع به مطالعه كرد. در حين مطالعه يادداشت برداری نمائيد.
advertising