چگونه فرزندی باهوش تربیت کنیم

سبک زندگیفرزندان

- 97/08/12
چگونه فرزندی باهوش تربیت کنیمهوش کودکان تا پايان 5 سالگي رشد چشمگيري دارد و هر کودک اين توان بالقوه را دارد که در مغز خود ، آموخته ها را ذخيره و پردازش و از آن ها در موقعيت هاي مناسب استفاده کند ، اين فرصت تا پايان 15 سالگي براي کودکان وجود دارد و بزرگسالان با توجه به شناختي که از نقاط ضعف و قوت کودک شان دارند ، بايد نسبت به تقويت توانايي ها و کاهش کاستي هايش ، اقدامات لازم را انجام دهند .

ابزارهای اوليه ساختار هوش کودک


ابزارهاي اوليه که به عنوان مواد خام تشکيل دهنده ساختار هوش کودک ، به خصوص قبل از سه سالگي حائز اهميت است عبارت است از :
تغذيه مناسب
احساس امنيت
اشباع عاطفي ( محبت بي دريغ به کودک)
ماساژ بدن ( به عنوان جايگزين ورزش با استفاده از روغن زيتون و يا کنجد قبل از استحمام )
ارتباط کلامي ،اين کار بايد به دو شکل مستقيم مثل صحبت با کودک و قصه گويي و غير مستقيم از طريق پخش اشعار و قصه‌هاي صوتي کودکانه انجام گيرد.
مهارت هاي حرکتي
فعاليت هاي ترسيمي ( خط خطي کردن و رنگ آميزي با دست )
فعاليت هاي خلاقانه ( تعريف داستان ، نقاشي ، درست کردن يک گلوله کروي با خمير )
بازي ( به شکل انفرادي ، با افراد خانواده و به شکل گروهي به عنوان ابزاري براي اجتماعي شدن کودک )
و آموزش مفاهيم پايه که مجموع اين عوامل مي تواند بستر مناسبي براي رشد هوش در مراحل بالاتر سني ايجاد کند.

آموزش های کلاسيک


آموزش هاي کلاسيک پس از پايان سه سالگي و آغاز چهار سالگي شروع مي شود. در همين سن ، آموزش هاي غير رسمي خواندن توصيه مي شود (بدون آموزش نوشتن) رفتن به مهد کودک، زمينه توسعه ارتباطات اجتماعي و آموزش‌هاي مفاهيم و درک مسائل کمي را براي کودک فراهم مي کند . در انتخاب رشته ورزشي بايد صبور بود ، در مراحل اوليه فقط ارزيابي صورت مي گيرد ولي بين 12 تا 15 سالگي انتخاب رشته ورزشي امکان پذير مي‌شود ، در سنين پايين تر ، ورزش هاي مادر مثل ژيمناستيک ، شنا و دو ميداني توصيه مي شود .

آموزش زبان دوم


آموزش زبان دوم براي جلوگيري از هر گونه مشکل کلامي و تلفظي ، پس از آموزش رسم‌الخط زبان مادري ، يعني پس از پايه اول ( آغاز 8 سالگي ) توصيه مي شود. آموزش غير رسمي نقاشي از زماني که کودک خط خطي کردن را ياد مي گيرد آغاز مي شود و زماني که با ابعاد آشنا مي شود و اشکال هندسي را مي شناسد ، مي توان به او به صورت رسمي آموزش داد ( بين 4 تا 6 سالگي )و آموزش خط ، پس از پايه اول ( 8 سالگي) توصيه مي شود .
آموزش روباتيک به صورت غير رسمي از 8 سالگي و به شکل کنترل يک وسيله شروع مي شود و چون آموزش هاي رسمي، نيازمند حداقل اطلاعات فني و رياضي است، در ابتداي مقطع متوسطه توصيه مي شود ( بين سنين 12 تا 13 سالگي ) . علاقه مند کردن کودک به مطالعه ، براي افزايش اطلاعات عمومي او ضروري است و انجام بازي هاي فکري مي تواند باعث افزايش سرعت عملش شود .
استفاده بهينه از رايانه در مواردي مثل بازي ها و فعاليت هاي گرافيکي مي تواند باعث رشد خلاقيت کودک شود سعي کنيد کودک را عمل گرا بار آوريد از او بخواهيد که آموخته هاي خود را به صورت داستان نويسي، طراحي، شعر ، کاردستي هاي مختلف (چوبي، سنگي ، کاغذي و فلزي) نشان دهد .

روش‌های علمی، جالب و کارامد برای تقویت هوش فرزندان از بدو تولد



تماس چشمی برقرار کنید


رابطه‌ی چشمی پدر و مادر با نوزاد، تأثیر زیادی در تقویت ارتباط‌های مغزی نوزاد دارد. از زمان‌های کوتاهی که چشم‌های نوزادتان باز است استفاده کنید و مستقیم به آنها نگاه کنید. این کار کمک شایانی به رشد هوش دیداری او می‌کند. نوزادان به تمرکز روی چهره‌ی افراد علاقه‌مند هستند و خیلی زود چهره‌ها را تشخیص می‌دهند. هر بار که او به شما خیره می‌شود، در واقع در حال ساختن حافظه‌اش است.

از خودتان شکلک‌ های خنده ‌دار درآورید


مطالعات نشان داده است که نوزادان دو-سه روزه می‌توانند حرکات ساده‌ی مربوط به صورت را تقلید کنند. این نشان‌ می‌دهد که آنها به زودی موفق به حل مسائل می‌شوند.

او را در برابر آینه قرار بدهید


آینه ابزاری سودمند برای متمرکز شدن ذهن کودک است. بیشتر نوزادان قبل از یک‌ سالگی تصویر خود را در آینه تشخیص نمی‌دهند و کودک داخل آینه را هم‌بازی خود می‌بینند. از آنجا که به چهره‌ها علاقه‌ی زیادی دارند با دیدن چهره‌ی خود هیجان‌زده می‌شوند، دست و پایشان را تکان می‌دهند و می‌خندند.

تصاویر متفاوت به او نشان بدهید


دو عکس را در فاصله‌ای حدود ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متری از صورت او نگه دارید. عکس‌ها باید شبیه به‌ هم باشند، اما یک تفاوت کوچک بین‌شان باشد. مثلا در یکی از عکس‌ها درخت وجود داشته باشد و در دیگری درختی نباشد. نوزاد چندین بار به قسمت‌های مختلف دو عکس‌ نگاه می‌کند و بخش‌های متفاوت را تشخیص می‌دهد. این روش او را برای مرحله‌ی شناخت حروف و خواندن در آینده آماده می‌کند.

با او حرف بزنید و به او گوش کنید


اگر پشت سرهم حرف بزنید، تنها چیزی که نصیب‌تان می‌شود نگاهی بی‌روح است. اما اگر لابه‌لای حرف‌هایتان برای مدت کوتاهی ساکت بمانید و به نوزاد زمان بدهید، متوجه خواهید شد که او خیلی زود آهنگ گفتار شما را می‌فهمد و جاهای خالی مکالمه‌تان را پُر می‌کند. صداهای مختلف از خود دربیاورید؛ نوزادتان با شما همراه می‌شود و تلاش می‌کند صدای شما را تقلید کند.

برای کودکان آواز بخوانید


کودکان عاشق ریتم‌های ملایم هستند. تا جایی که می‌توانید ترانه‌های آهنگین یاد بگیرید یا گفتار خود را آهنگین کنید. مثلا وقتی می‌خواهید پوشک او را عوض کنید، کاری را که انجام می‌دهید، برایش آهنگین تعریف کنید: «جاش‌ رو عوض می‌کنم…»

به او سرنخ بدهید و حس کنجکاوی ‌اش را برانگیزید


وقتی شما قبل از روشن کردن چراغ اتاق به او می‌گویید که «الان می‌خوام چراغ رو روشن کنم تا اتاق روشن بشه»، با این توضیح، توجه او به کار شما جلب می‌شود و در واقع با این روش رابطه‌‌ی میان علت و معلول را به او آموزش می‌دهید.

از هر روشی استفاده کنید تا او را بخندانید


انگشتان پایش را قلقلک بدهید یا صورت‌تان را خنده‌دار و بامزه کنید. بازی و خنده اولین مراحل شکل‌گیری حس شادی و شوخ‌طبعی نوزاد شماست. لپ‌هایتان را باد کنید. وقتی بینی شما را لمس کرد، ناگهان باد لپ‌تان را خالی کنید و صدای «پوووف» از خود درآورید. وقتی به گوش‌تان دست زد یا آن‌ را کشید، زبان‌تان را بیرون بیاورید و صدایی بامزه و خنده‌دار از خودتان دربیاورید. این کارها را چند مرتبه پشت هم انجام بدهید، سپس ترتیب بازی را تغییر بدهید تا نوزاد کار خنده‌دار بعدی شما را حدس بزند.

فراموش نکنید به او فرصت استراحت بدهید


هر روز چند دقیقه در کنار کودک‌تان بنشینید. با او بازی نکنید. تلویزیون را خاموش و موزیک را قطع کنید. نور اتاق را ملایم کنید و فقط استراحت کنید و اجازه بدهید که نوزاد خودش را کشف کند.
advertising