آخرین نامه معشوق رمانی زیبا و عاشقانه از جوجو مویز

خواندنیکتاب و رمان

- 97/09/12
آخرین نامه معشوق رمانی زیبا و عاشقانه از جوجو مویز

نویسنده رمان آخرین نامه معشوق


رمان آخرین نامه معشوق نوشته جوجو مویز می باشد. جوجو مویز پس از انتشار این کتاب توانست برای دومین بار جایزه رمان عاشقانه بریتانیا را در سال 2011 کسب نماید. وی تنها نویسنده ای است که برای دو کتاب میوه خارجی در سال 2004 و آخرین نامه معشوق موفق به کسب این جایزه گردیده.

ناشر و مترجم رمان آخرین معشوق


این رمان را نشر میلکان با ترجمه کتایون اسماعیلی به چاپ رسیده است.

ایده اولیه رمان آخرین معشوق


به گفته‌ جوجو مویز ایده‌ اولیه‌ این کتاب هنگامی که وی در یک کافه بوده به ذهنش خطور کرده است، وی در کافه شاهد گفتگوی زنانی بوده که در خصوص پیام کوتاه و نحوه برقراری ارتباط از طریق آن و پیامی که می‌خواستند ارسال کنند بحث می‌کردند. مویز در این باره می‌گوید: «بعد از این جریان با خودم فکر کردم که تا چندوقت پیش مردم برای همدیگر نامه می‌نوشتند و چقدر به نامه‌ها و پیام‌های ارسالی از طریق آنها اهمیت قائل بودند، حال آنکه امروزه دیگر کسی نامه نمی‌فرستد و در زندگی روزمره انسان‌ها دیگر کاربردی ندارد.»

خلاصه رمان آخرین معشوق


جوجو مویز داستان کتاب آخرین نامه‌ معشوق را با روایت وضعیت جنیفر در یک بیمارستان آغاز می‌کند. جنیفر در اوایل دهه 1960 بعد از یک تصادف در بیمارستان بستری می‌شود و پس از بازیابی هوشیاری‌اش متوجه می‌شود که حافظه خود را از دست داده و هیچ چیز در رابطه با زندگی گذشته و حتی شوهرش را به یاد نمی‌آورد. در ادامه جنیفر نامه‌هایی را مطالعه می‌کند که ظاهرا توسط معشوق وی برایش نوشته شده‌اند. در ادامه داستان اینکه جنیفر پس از پیدا کردن و مطالعه نامه‌ها گرفتار سردرگمی شده و اتفاقاتی برایش می‌افتد و در نهایت تصمیمش برای ادامه زندگی روایت می‌شود.
در طرف دیگر داستان، پس از گذشت 40 سال دختری به نام اِلی همان نامه‌ها را در دفتر روزنامه پیدا می‌کند. با مطالعه نامه‌ها این سؤال در ذهن اِلی نقش می‌بندد که آیا می‌تواند با استفاده از آنها داستان زیبایی برای روزنامه نقل کند و وضعیت شغلی خود را تثبیت کند. نویسنده این قسمت داستان را به موازات قسمت قبلی روایت می‌کند و در طول کتاب هر دو شخصیت اصلی داستان با مشکلاتی روبرو می‌شوند و در خصوص سرنوشت و رابطه عاشقانه خود تصمیماتی می‌گیرند و با مطالعه کتاب در می‌یابیم که زندگی این دو مشترکات بسیاری داشته و تصمیمات آنها گاها شبیه و در برخی موارد متضاد یکدیگر بوده است.
advertising