چگونه به بیشتر خواندن کتاب عادت کنیم

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/09/16
چگونه به بیشتر خواندن کتاب عادت کنیم

چگونه عادت مطالعه و کتابخوانی را در خود ایجاد کنیم و کتابخوان شویم


شاید شما به تازگی متقاعد شده اید که مطالعه تاثیر مثبتی بر زندگی شما دارد. مطالعه می تواند پنجره های متنوعی را به زوایای گوناگون جهان در برابر شما باز کند. شما با مطالعه ی کتاب های مختلف می توانید آگاهی خود را نسبت به انسان، جهان و طبیعت بالاتر ببرید. از همه مهمتر تحقیقات ثابت کرده اند که مطالعه عملکرد مثبتی بر فعالیت مغز دارد و از بروز آلزایمر جلوگیری می کند.
شما شاید دوست دارید که مطالعه را به عادت مادام العمر خود بدل کنید و وقتی با خود فکر می کنید که این همه کتاب خوب در دنیا وجود دارد بیش از پیش مصمم تر می شوید. اما یک نکته وجود دارد و آن اینکه: کتاب های بی شماری در اقصی نقاط جهان نوشته شده اند. کدام یک از آنها را باید در لیست کتاب هایتان قرار دهید و به فراخور حال خود از آنها بهره مند شوید؟

چگونه علاقه خود را به مطالعه و کتابخوانی افزایش دهیم و کتاب را بخشی از زندگی خود کنیم


برای عادت به مطالعه بیشتر باید راجع به موضوعاتی مطالعه کنید که به آنها علاقه دارید
فرقی ندارد مهم این است که در رابطه با آن چه که دوست دارید مطالعه کنید. بالاخره هیچ کس دوست ندارد عمرش را برای چیزی که دوست ندارد تلف کند. شاید خانواده تان بیشتر کتاب های داستانی می خوانند و شما شعر را ترجیح می دهید. به آنها کار نداشته باشید و عشق خود را دنبال کنید. بیشتر به دنبال کتاب هایی بروید که دوست دارید راجع به موضوعات آنها با دیگران صحبت کنید. چه چیزی دوست دارید یاد بگیرید؟ دنبال همان بروید.

برای عادت به مطالعه بیشتر باید تلاش کنید غیر از فارسی زبان دومی را هم بدانید


طبیعی است دست شما در پیدا کردن کتاب مناسب بازتر میشود. شاید برای کسانی که کار فنی میکنند یا فلسفه میخوانند، زبان آلمانی، برای مدیریت و اقتصاد زبان انگلیسی و برای شیفتگان ادبیات زبان فرانسه گزینه های جذابی باشند. البته من در این مورد صاحب نظر نیستم و این حرف کاملاً سلیقه شخصی من است. دانستن زبان دوم حتی میزان درک زبان اول را نیز بالا می برد. این نکته ای است که سالهاست در روانشناسی اثبات شده است.

برای عادت به مطالعه بیشتر باید کتاب مورد نظر خود را از اول روزنامه وار بخوانید


شاید در ابتدا ندانید که آیا این کتاب را دوست دارید بخوانید یا نه. نمی دانید که آیا نیازمند مطالعه ی تحلیلی است یا نه. اما به نظرتان اینطور می آید و یا حداقل آن کتاب حاوی اطلاعاتی است که نیازمند اندیشه ی عمیق است. دوم اینکه فرض کنیم وقت محدودی برای دریافتن اینکه کتاب مورد نظر از چه نوعی است دارید. در این شرایط، کاری که باید بکنید این است که کتاب را روزنامه وار بخوانید و یا به عبارتی یک مرور اجمالی بر مطالب آن داشته باشید.هدف اصلی شما این است که از چند و چون و سطحی و عمیق بودن کتاب آگاه شوید. با این کار خیلی چیزهای دیگر راجع به کتاب خواهید فهمید و خواهید دانست که آیا ارزشش را دارد که از اول تا آخر با دقت بیشتر بخوانیدش یا نه.

برای عادت به مطالعه بیشتر باید کتاب هایی بخوانید که خوب ترجمه شده باشد


متأسفانه در جامعه ما، ترجمه بسیار سلیقه ای است و انسانهای زیادی را می بینید که برای یادگرفتن بهتر زبان، دست به ترجمه کتابها میزنند. حتماً در زمان خرید یک کتاب، یک صفحه آن را به صورت تصادفی باز کنید و کامل بخوانید و اگر دیدید با نگارش راحت نیستید کتاب را نخرید. حتی اگر مطمئن ترین فرد آن کتاب را به شما توصیه کرده بود.

برای عادت به مطالعه بیشتر باید از قاعده ی 50 صفحه استفاده کنید


طبق قانون 50 صفحه، باید بدانید که با خواندن 50 صفحه از یک کتاب خواهید دانست که آیا ارزش تمام کردن را دارد یا نه. اگر 50 صفحه از کتاب را تمام کردید و متوجه نشدید که کی ۵۰ صفحه را تمام کرده اید خیلی خوب است! به خواندن ادامه دهید. اما اگر برای هر ورق با خودتان درگیر هستید و دوست دارید زودتر تمام شوید و علاقه تان افزایش یابد و یا از خیلی از لغات آن سر در نمی آورید و یا با شخصیت های داستانی ارتباط برقرار نمی کنید و یا کلا علاقه ای به موضوع ندارید بهتر است کتاب را زمین بگذارید.

برای عادت به مطالعه بیشتر باید برای کتابخوانی زمان و مکان مشخصی در نظر بگیرید


یک صندلی یا یک پشتی یا یک گوشه اتاق یا داخل مترو یا هر جا که دوست دارید، اما عادت کنید که زمان و مکان مشخصی وجود داشته باشد و همیشه در آنجا کتاب. به این شکل ذهن شما شرطی میشود. هر وقت در آن محل قرار گرفتید ناخودآگاه، ذهن شما متمرکز میشود و آماده کتاب خواندن میشوید.

برای عادت به مطالعه بیشتر باید وقت مطالعه پیدا کنید


برای مطالعه اصلا نیازی نیست که وقت زیادی داشته باشید. بلکه از وقت هایی که در طول روز هدر می روند با مطالعه نهایت استفاده را ببرید. باور کنید اصلا ضرر نخواهید کرد. مهم این است که این فهرست را جلوی چشم خود داشته باشید و کتاب های آن را داخل کیف کوله پشتی، لپ تاپ و یا دستگاه کتابخوان خود بگذارید و در مترو، پارک، دفتر کار ، مطب پزشک و زمانی که برای انتظار سرو غذا در رستوران هدر می دهید به مطالعه بپردازید. بهتر است بدانید که چیزی که آخر شب ها به داشتن خواب آسوده و عمیق کمک می کند کتاب است نه تلویزیون. قبل از خواب، به جای تلویزیون و گشت زدن در کانال های تلگرام حدود یک ربع تا بیست دقیقه به مطالعه ی مفید اختصاص دهید.
advertising