معجزه تشویق کردن فرزندان

سبک زندگیفرزندان

- 97/08/20
معجزه تشویق کردن فرزندانتشویق گاهی فقط یک لبخند است یا یک نگاه اما معجزه می کند. آنچنان به کودک انگیزه و انرژی می دهد که بارها و بارها کار خوبش را تکرار می کند. اما اگر راه و رسمش را بلد نباشیم آنوقت است که بمب انرژی می شود بمب اتم و همه رشته ها را پنبه میکند.

تشویق اولین ترفندی است که به ذهن بسیاری از والدین می رسد در حالی که همیشه راههای دیگری هم وجود دارد. مثلاً برای علاقه مند کردن کودک به مطالعه همیشه لازم نیست پای جایزه در میان باشد بلکه کافی است خودمان کتاب دست بگیریم و با مطالعه کتاب توسط خود کودک را به مطالعه تشویق کنیم.

تشویق چه مادی باشد و چه کلامی باید با عمل کودک تناسب و هماهنگی داشته باشد. بعضی از والدین برای یک کار بی اهمیت فرزند خود یک ساعت دست می زنند و بیش از اندازه کار کودک را بزرگ جلوه می دهند.

تشویق نمک زندگی بچه ها است اما نباید شورش را در بیاوریم. اگر کودکی به تشویق و تحسین اطرافیان عادت کند دیگر مجانی کاری نمی کند. برای آب خوردن هم پاداش میخواهد.او یاد می گیرد که برای انجام هر کار یباید پاداش دریافت کند در غیر این صورت ان کار را انجام نمی دهد.

بهتر است رفتار کودک مورد تشویق قرار گیرد نه خود او. همچنین بهتر است از تلاش کودک قدردانی کنیم حتی اگر به نتیجه مطلوب دست پیدا نکند.اگر او رفتار درست و مناسبی انجام داد به او بگوییم که رفتاری که انجام داده است بسیار خوب بوده و او را تشویق کنید.

برای تشویق کردن کودک نباید او را با بچه های دیگر مقایسه کنیم. مثلاً وقتی کارنامه درخشانش را نشان می دهد نباید بگوییم: "آفرین, تو از همه بچه های کلاس باهوش تر هستی". هیچ وقت از مقایسه استفاده نکنید .

تشویق باید بلافاصله بعد از عمل باشد تا کارایی بیشتری داشته باشد. همچنین کودک باید دقیقاً بداند برای چه تشویق می شود. خیلی واضح بگویید "آفرین که تکالیف مدرسه را به موقع و کامل انجام دادی".یا افرین به خاطر اینکه بعد از انجام بازی اسباب بازی های خود را مرتب کردی.

بسیاری از کارها برای بچه ها خود به خود خوشایند هستند مثلاً بچه ها از اینکه به والدینشان در کارهای خانه کمک کنند احساس خوبی پیدا می کنند. یا از اینکه بتوانند خرید خانه را انجام دهند لذت می برند و احساس مفید بودن می کنند. یا اینکه به خواهر یا برادر کوچکتر از خود کمک می کنند.در این موارد بهتر است تنها به ابراز رضایت و خرسندی خودتان بسنده نمایید. تشویق های مادی در این موارد انگیزه های درونی آنها را ویران می کند. د

هنگام انجام دادن کار اشتباه هم میتوان به کودک پاداش داد البته به مرور زمان باید پاداش را کم کرد چون کودک وقتی متوجه میشود که برای انجام ان کار اشتباه دیگر پاداشی دریافت نمی کند بنابراین به خاطر نگرفتن پاداش دیگر میل و رغبتی برای ان کار اشتباه را ندارد و ان را انجام نمی دهد و کار اشتباه خود را ترک می کند.
advertising