روش صحیح و درست مطالعه چگونه است

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/11/04
روش صحیح و درست مطالعه چگونه است

اصول اولیه مطالعه صحیح


هدف : تیری که بدون هدف رها شود بی نتیجه خواهد بود. قبل از شروع مطالعه باید حتما" هدف خود را مشخص کنید . زیرا وقتی که هدف خود را مشخص کردید آمادگی بیشتری برای خواندن و یادگیری خواهید داشت و داشتن هدف به شما کمک می کند تا در حین مطالعه دقت بیشتری داشته باشید و تمرکز حواس نیز بهبود می یابد ، بنابراین قبل از مطالعه هر کتابی ، هدف خود را به طور دقیق و واضح بیان کنید.

برنامه ریزی : برنامه ریزی درسی ، این امکان را می دهد که بهتر ودر زمان مخصوص به خودش آن درس را بخوانید با طرح برنامه ، نظم خاصی به روند یادگیری خود می دهید . که این نظم خاص بمکانیسم حافظه در بخاطر سپاری مطلب کمک می کند.

مکان و زمان مطالعه : مکان مطالعه باید آرام بوده ،از نور کافی برخوردار باشد و زمان مطالعه بهتر است موقع صبح باشد، حافظه وقع صبح فعال تر می باشد. بنابراین قبل از شروع مطالعه باید هدف مشخص شود و به صورت معقول برنامه ریزی کنید و با علاقه وبدون هر نگرانی در اجرای برنامه نهایت سعی تان را بکار ببرید ورزش را به زندگی خود وارد کنید.

برای درست مطالعه کردن لازم نیست که برای انجام این کار تمام متن به طور کامل خوانده شود و نگاهی اجمالی برای آنکه بدانید قرار است چه موضوعی را مطالعه کنید می تواند کافی و بسیار کارآمد باشد.هرگز بدون در دست داشت مداد به مطالعه هیچ نوع کتابی مبادرت نکنید. زیر برخی از جمله های کتاب که مهم یا برای تان جالب تر هستند خط بکشید. حتی می توانند دور پاراگراف هایی را که آنها را مهم و جالب تلقی می کنید را نیز به طور کامل خط بکشیدید.

در مورد آنچه مطالعه می کنید از خودتان سئوالاتی بپرسید.این کار خصوصا در هنگامی که یکی از کتاب های درسی خود را مطالعه می کنید، بسیار کارآمد است. به عنوان مثال از خودتان بپرسید که ایده اصلی این بخش از کتاب چیست و به خود پاسخ بدهید.اگر خود را عمیقا متاثر از آن چیزی که می خوانید قلمداد کنید آن وقت خواهید توانست تصویری ذهنی از آن جریان را برای خود به وجود آورید.برقراری ربط موضوعی کار دیگری است که باید انجام دهید. میان آنچه خوانده اید ارتباط برقرار کنید. مثلا ممکن است نام یکی از شخصیت های کتاب شباهتی به یکی از دوستان تان داشته باشد، آن فرد را در ذهن خود تداعی کنید.

و در نهایت تکرار است که می تواند موثر باشد. هرچقدر مطالب بیشتری بخوانید ذهن شما بهتر کار می کند و حافظه تان قوی تر می شود. اگر نمی خواهید هرآنچه را که خوانده اید دوباره تکرار کنید، با هایلایت کردن بخش های مهم تر، آنها را برای مرور مجدد آماده کنید.اگر می خواهید مطالبی را که می خوانید به خاطر داشته باشید آنها را با دیگران مبادله کنید.

با صدای بلند مطالعه کنید.تکنیک مطالعه با صدای بلند، به شما کمک خواهد کرد که نکات کلیدی را که نیاز به به خاطر سپردن آنها دارید را بهتر در خاطر داشته باشید. با این کار یعنی زمانی که گوش ها آن مطالب را می شنوند به خاطر سپردن شان راحت تر می شود.اگرچه مطالعه الکترونیکی سبب خواهد شد کتاب یا کتاب هایی را با خود در سفرهای درون و برون شهری حمل نکنید اما پژوهش های علمی نشان داده اند که استفاده از این ابزار می توانند قدرت حافظه را کاهش دهند.

به صورت غیر یکنواخت مطالعه کنید.اینکه بخواهید تمام آن صفحاتی را که مطالعه می کنید را به خاطر داشته باشید، عملا امکان ندارد. به جای این کار به صورت غیر یکنواخت مطالعه کنید. منظور از چنین مطالعه ای این است که تلاش نکنید که همه مطالبی را که مطالعه می کنید به صورت یکنواخت به خاطر بسپارید. به جای چنین کاری، تمرکز خود را روی مفاهیم کلیدی بگذارید. اگر بیشتر توجه خود را روی این نوع مطالب بگذارید، خواهید توانست آنها را با ربط های منطقی، بهتر به خاطر آورید.

خواندن بدون نوشتن، روش نادرست مطالعه است . مطالعه فرآیندی فعال و پویا است وبرای نیل به این هدف باید از تمام حواس خود برای درک صحیح مطالب استفاده کرد. باید با چشمان خود مطالب را خواند، باید در زمان مورد نیاز مطالب را بلند بلند ادا کرد و نکات مهم را یادداشت کرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگیر شده و حضوری فعال و همه جانبه در یادگیری داشت و هم در هنگام مورد نیاز ، خصوصا" قبل از امتحان ، بتوان از روی نوشته ها مرور کرد و خیلی سریع مطالب مهم را مجددا" به خاطر سپرد .

خط کشیدن زیر نکات مهم ، این روش شاید نسبت به روش قبلی بهتر است ولی روش کاملی برای مطالعه نیست چرا که در این روش بعضی از افراد بجای آنکه تمرکز و توجه بروی یادگیری و درک مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط کشیدن زیر نکات مهم می گردد .حداقل روش صحیح خط کشیدن زیر نکات مهم به این صورت است که ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را کاملا" درک کنند و سپس زیر نکات مهم خط بکشند نه آنکه در کتاب بدنبال نکات مهم بگردند تا زیر آن را خط بکشند.

حاشیه نویسی ، این روش نسبت بدو روش قبلی بهتر است ولی بازهم روشی کامل برای درک عمیق مطالب و خواندن کتب درسی نیست ولی می تواند برای یادگیری مطالبی که از اهمیتی چندان برخوردار نیستند مورد استفاده قرار گیرد.

خلاصه نویسی ، در این روش شما مطالب را میخوانید و آنچه را که درک کرده اید بصورت خلاصه بروی دفتری یادداشت می کنید که این روش برای مطالعه مناسب است و از روشهای قبلی بهتر می باشد چرا که در این روش ابتدا مطالب را درک کرده سپس آنها را یادداشت می کنید اما بازهم بهترین روش برای خواندن نیست .

خلاقیت و طرح شبکه ای مغز ، این روش بهترین شیوه برای یادگیری خصوصا" فراگیری مطالب درسی است .در این روش شما مطالب را میخوانید بعد از درک حقیقی آنها نکات مهم را به زبان خودتان و بصورت کلیدی یادداشت می کنید و سپس کلمات کلیدی را بروی طرح شبکه ای مغز می نویسد ( در واقع نوشته های خود را به بهترین شکل ممکن سازماندهی می کنید و نکات اصلی و فرعی را مشخص می کنید)تا در دفعات بعد به جای دوباره خوانی کتاب ، فقط به طرح شبکه ای مراجعه کرده وبا دیدن کلمات کلیدی نوشته شده بروی طرح شبکه ای مغز ، آنها را خیلی سریع مرور کنید . این روش درصد موفقیت تحصیلی شما را تا حدود بسیار زیادی افزایش میدهد و درس خواندن را بسیار آسان می کند. و بازده مطالعه را افزایش میدهد.
advertising