چگونه کودکانی کتاب خوان و اهل مطالعه تربیت کنیم

سبک زندگیفرزندان

- 97/10/11
چگونه کودکانی کتاب خوان و اهل مطالعه تربیت کنیمبا وجود اینکه خواندن برای کودکان از سنین پایین بسیار اهمیت دارد اما مهمتر این است که کودک شما را در حال مطالعه مشاهده کند. کودک می‌بیند و تقلید می‌کند .هر چه بیشتر کودک متوجه شود که والدینش از خواندن لذت می برد، در آینده وقت بیشتری را به خواندن اختصاص می دهد.برای داشتن کودکی که به ادبیات علاقه مند باشد باید با او واضح و مستقیم صحبت کنید، درست مانند وقتی با افراد بزرگسال حرف می زنید. با اینکه مطمئنا همه ی ما ترجیح می دهیم با زبان کودکانه با بچه ها حرف بزنیم اما این شیوه حرف زدن نباید روش ارتباطی شما با کودک باشد.

وقتی می خواهید برای کودک کتاب بخوانید بهتر است چند کتاب با موضوعات مختلف بردارید، آنها را از قبل آماده کنید و بعد از کودک بخواهید یکی از آنها را انتخاب کند. به کودک فرصت انتخاب بدهید. معمولا کودکان با دیدن کتاب هایی که از قبل برایشان آماده شده است بسیار هیجان زده و خوشحال می شوند. حتی می توانید موضوع انتخابی کودک را به عنوان تم روز انتخاب کنید و کارهایی که با آن مرتبط هستند انجام دهید. مثلا برای ناهار غذا را به شکل ماهی تزئین کنید یا بیسکوئیت هایی با طرح ماهی را برای روزی که موضوع داستان با آن مرتبط است برای کودک در نظر بگیرید. با سر زدن به کتاب فروشی ها و یا جستجو در اینترنت به دنبال کتاب های تازه و مورد علاقه کودک باشید. خواندنی‌های تازه را پیدا کنید. سعی کنید با توجه به میزان علاقه ای که کودک به کتاب های قدیمی اش نشان می دهد، می توانید متوجه شوید که بیشتر به چه نوع کتاب هایی علاقه دارد و بر مبنی علایق او کتاب های جدید را خریداری کنید.

کودکانی که پیش از شروع مدرسه در خانواده های مرفه پرورش یافته اند،30 میلیون کلمه بیشتر از کودکانی که در محیط های خانوادگی فقیر رشد کرده اند شنیده اند. با کودک حرف بزنید. وقتی راه می روید به او بگویید چه چیزهایی می بینید و با او در مورد مناظر، رنگ ها و حیوانات صحبت کنید. از انجام هیچ کاری که به نوعی با خواندن مرتبط می شود صرفنظر نکنید. علائم، لیست غذای رستوران، دستور غذا و حتی روزنامه را همراه کودک بخوانید یا وقتی در ماشین نشسته اید می توانید با انگشت به چیزهایی که می بینید اشاره کنید و از کودک بخواهید نام آنها را بگوید و بعد از کودک بخواهید به اشیا اشاره کند تا شما نام آنها را بگویید.

به احتمال زیاد زمانی که کودک در رحم شما بوده با او حرف می زدید و برایش کتاب می‌خواندید. کتاب خوانی را زود شروع کنید.اما بعد از تولدش و به علت وظیفه مادرانه برای تغذیه و حفظ سلامت جسم و روان کودک، کمتر برای خواندن کتاب وقت پیدا می کنید. خوب است بدانید که شما می‌توانید خواندن داستان را بسیار زود و در حدود 3 ماهگی برای نوزاد شروع کنید. نوزاد داستان را متوجه نمی شود اما صدای شما را می شنود و صورت شما را می بیند و با لمس کتاب آن را احساس می کند.می‌توانید خواندن داستان را بسیار زود و در حدود 3 ماهگی برای نوزاد شروع کنید.

با رشد کافی کودک می توانید در مورد داستانی که برایش خوانده اید با او حرف بزنید. سوال بپرسید.بهتر است سوالات باز و بسته در مورد شخصیت های کتابی که برایش خوانده اید مطرح کنید. هر چه بیشتر کودک را درگیر کنید، تجربه خواندن را برایش لذت بخش تر می کنید. به او اجازه بدهید به شکل فعال در داستان مشارکت کند. در مورد اتفاقاتی که در کتاب می خوانید نظر بدهید و اگر کودک می تواند حرف بزند نظر او را هم جویا شوید.

مطالعه و خواندن را به بخشی از برنامه روزانه تبدیل کنید تا مانند مسواک زدن یا صبحانه خوردن به عادت تبدیل شود. کتاب خوانی را به یک عادت تبدیل کنید.لازم نیست حتما مطالعه پیش از خواب انجام شود بلکه می توانید هر زمانی از روز را به این کار اختصاص دهید. بهتر است خارج از خانه و جاهایی که باید انتظار بکشید کتاب همراه داشته باشید. کتاب خوانی را به یک پروژه بزرگ تبدیل نکنید. تنها 3 دقیقه خواندن داستان می تواند به افزایش علاقه مندی کودک به کتاب کمک کند.

اگر بتوانید فضایی اختصاصی را در خانه برای مطالعه و خواندن کتاب برای کودک در نظر بگیرید، فضای مناسب خواندن را خلق کنید. تمایل کودک به شنیدن داستان ها بیشتر می شود اما فراموش نکنید کتاب ها باید در سراسر فضای خانه در دسترس کودک باشند. علاوه بر این حتما در اتاق کودک قفسه کتاب تعبیه کنید و چراغ مطالعه قرار دهید.

زمان بیشتری را برای خواندن کتاب‌های غیرتخیلی بگذارید.برای داشتن کودکان کتابخوان باید از خودمان آغاز کنیم. یکی از پراهمیت‌ترین فعالیت‌هایی که یک بزرگ‌سال می‌تواند به همراه کودک در سن یادگیری‌اش انجام دهد، سپری کردن زمانی برای کتابخوانی در کنار اوست. امروزه توصیه می‌شود زمان بیشتر و منظم‌تری را صرف مطالعه کتاب‌های علمی و غیرتخیلی در کنار کودکان کنید.

کتاب‌های غیرتخیلی، فرصت زیادی برای یادگیری مفاهیم و واژگان جدید فراهم می‌کند و در عین حال نگرش کودک نسبت به دنیا را گسترده‌تر می‌کند. نگارش کتاب‌های غیرتخیلی با کتاب‌های تصویری متفاوت است و معمولا صفحه‌های این کتاب‌ها عکس، نمودار، تصویر و جدول‌های بیشتری دارد. پدران و مادران می‌توانند گرایش کودکشان را به سوی کتاب‌های غیرتخیلی و علمی تغییر دهند به این شکل که او را به ورق زدن و دید زدن کتاب، پیش از خواندن آن تشویق کنند و همچنین کودک را ترغیب کنند تا خواننده‌ای فعال شود و سوال‌های بسیاری درباره کتاب بپرسد.

یکی از بهترین راه‌ها برای پیش‌بینی مطلب‌های تازه در یک کتاب غیرتخیلی، قدم زدن در دنیای آن کتاب پیش از مطالعه آن است. خواننده کتاب با نگاه انداختن به روی جلد و پشت جلد آن کتاب، فهرست مطلب‌ها، ضمیمه‌ها، تصویرها و توضیح‌های کتاب می‌تواند درک کلی‌ای از موضوع کتاب به دست بیاورد. این نگاه اجمالی به خواننده این امکان را می‌دهد که بداند چه چیزی در انتظارش است. پیش از خواندن کتاب، زمانی را صرف قدم زدن در دنیای آن کنید.

یک روش برای داشتن کودکان کتابخوان و همچنین ایجاد درکی عمیق‌تر از مطالعه کتاب‌های غیرتخیلی، تشویق آن‌ها به کنش‌گر بودن در هنگام مطالعه کتاب از راه پرسیدن پرسش‌های متعدد است. کودک را تشویق کنید سوال بپرسد پدران و مادران می‌توانند درباره پرسش‌ها با فکرهایی که هنگام مطالعه هر کتاب برایشان پیش می‌آید، صحبت کنند و با این شیوه، به فرزندشان الگوی عمل بدهند. به این روش کودک هم می‌بیند و هم می‌شنود هنگامی که یک کتابخوان حرفه‌ای با موضوعی جدید و ناآشنا مواجه می‌شود، چه کاری انجام می‌دهد. پیش‌مطالعه کتاب و نیز مطرح کردن پرسش درباره مطالب آن، دو روش عالی برای گشت‌وگذار در دنیای کتاب‌های غیرتخیلی هستند. از سپری کردن زمان بیشتری برای مطالعه کتاب‌های علمی جالب در کنار کودکتان لذت ببرید تا کودکان کتابخوان پرورش دهید!
advertising