اهمیت و مزایای حل پازل برای کودک

سبک زندگیفرزندان

- 97/09/11
اهمیت و مزایای حل پازل برای کودکبه وسیله بازی پازل ،کودک مفهوم نظم را درک می کند و تفکر منطقی در او ایجاد می شود. حس کنجکاوی کودک را تحریک می کند و او را وادار می سازد تا قوای ذهنی خود را در جهت رسیدن به هدف به کار گیرد. بازی پازل به کودک می آموزد که چگونه از راه منطقی به حل مسائل بپردازد. کودک ،با استفاده از پازل های مکعبی ، مفهوم سطح و حجم و ارتفاع را یاد می گیرد. حل پازل برای کودک در تربیت کودک نقش موثری دارد و باعث مزایایی مانند رشد مهارت‌های او خواهد شد. با کمی تحقیق متوجه خواهیم شد که حل پازل برای کودک فوایدی موجب تقویت نوشتن و عزت‌نفس کودک خواهد شد. حتما یک پازل برای کودکتان تهیه کنید تا نتایج شگفت‌انگیز آن را از نزدیک ببینید.

اهداف و فواید حل و بازی پازل برای کودکان


حل پازل موجب پرورش دقت بینایی و حس لامسه کودک می شود.
حل پازل باعث تشخیص فرم ،اندازه ،رنگ ، شکل می شود.
حل پازل پرورش قوه ی تکلم و افزایش دامنه واژگان جدید.
حل پازل موجب پرورش دقت و حافظه کودک می گردد.
کودک یاد می گیرد که این اجزا هستند که شکل واقعی و اصلی را تشکیل می دهند.
کودک برای کامل کردن مجبور است شکل اصلی را به خاطر بسپرد و جهت خطوط را دنبال کند.مهارت در این کار به یادگیری خواندن و نوشتن کمک می کند.

حل پازل باعث افزایش عزت ‌نفس کودک می شود


تکمیل ساده‌ترین پازل‌ها نیاز به کسب مهارت‌های استدلالی دارد. با این وجود اگر کودکان از سنین پایین شروع به بازی با پازل‌ها کند، به تدریج یاد می‌گیرد که روش‌ها و مهارت‌هایش را برای حل آن توسعه دهد. با هر موفقیت، آنها احساس خوشایندی خواهند داشت و عزت نفس آنها افزایش پیدا می‌کند. بنابراین بهتر است از زمانی که مهارت‌های حرکتی کودکتان کمی قوی‌تر می‌شود، بازی کردن با پازل‌ها را یاد بگیرد.

حل پازل باعث بهبود یکپارچگی حسی کودک می شود


مثلا بازی کردن با پازل برای کودک ۲۱ ماهه موجب هماهنگی عملکرد دست و چشم او می‌شود. با تمرین، حرکات دست و مچ او ثابت می‌شود و موجب تقویت استدلال فضایی او خواهد شد. پازل‌های مخصوص کودکان نوپا، برجستگی‌هایی دارند. کودکان این برجستگی‌ها را با انگشت شست و سبابه خود می‌گیرند و همین موضوع باعث تقویت مهارت در دست گرفتن اشیا می‌شود و او را برای نوشتن آماده می‌کند.

حل پازل باعث بهبود حافظه کودک می شود


قبل از معرفی یک پازل پیچیده و سخت، ابتدا یک پازل ساده و راحت به کودک معرفی کنید. بچه‌ها معمولا علاقه به تکمیل یک نوع پازل به طور مکرر دارند و همیشه همان نوع پازل را می‌خواهند. کل فرآیند بازی با پازل از پیدا کردن قطعه مناسب تا به یادآوردن جای مناسب آن و سپس قرار دادن آن در جای مناسب خود، باعث تقویت حافظه خواهد شد.
یکی از مهم‌ترین راه‌های آموزش بازی کردن با پازل و تکمیل قطعه‌ها، این است که صبورانه آن را برای کودک توضیح دهیم. عکس مربوط به پازل را به او نشان دهید. به طور منظم کودک را تشویق کنید که خودش حل پازل را به عهده بگیرد و آن را تکمیل کند. اگر کودکتان بیش‌فعالی دارد، این بازی باعث تقویت صبر و استقامت در او می‌شود.
advertising