نکاتی درباره انتخـاب و خرید اسباب بازی مناسب برای کودکان

سبک زندگیفرزندان

- 97/09/07
نکاتی درباره انتخـاب و خرید اسباب بازی مناسب برای کودکاناسباب بازی های کودکان چنانچه با دقت و بر طبق اصول روانشناسی و هدف های آموزشی انتخاب شوند، در زندگی اجتماعی و روانی و در رشد فکری و تربیتی آنان بسیار مؤثر خواهد بود ، کودکان هنگام بازی مخصوصا با اسباب بازی هایی که جنبه فکری و آموزشی دارند بهتر می توانند به فعالیت های مختلف ذهنی، حرکتی و روانی بپردازند.از نظر روانشناسی باید دانست که تمایل کودکان به بازی و علاقه شدید آنها به اسباب بازی، یکی از علایم سلامت عقل، کنجکاوی و هوشیاری آنان است. خرید اسباب بازی برای کودکان عمومیت یافته است، والدین باید در این مورد دقت کافی مبذول دارند تا اسباب بازی را انتخاب کنند که به سلامت و رشد جسمی، روانی، فکری و اجتماعی آنان کمک کند.

پنج اصل مهم در انتخاب اسباب بازی


اسباب بازی برقراری ارتباط و تماس کودک با دیگران را آسان کند.
اسباب بازی در ابراز و تخلیه یک احساس کودک را تشویق کند.
اسباب بازی به افزایش بینش و بصیرت کودک کمک کند.
اسباب بازی فرصت هایی برای آزمایش واقعی ایجاد کند.
اسباب بازی وسیله ای باشد برای جبران ناکامی ها و اظهار تمایلات و آرزوهای سرکوب شده کودک.

به اسباب بازی به عنوان یک وسیله آموزشی نگاه کنید ، اسباب بازی باید با توجه به سن کودک خریداری شود. همیشه اسباب بازی هایی بخرید که پشت جعبه آنها نوشته شده برای چه سنی مناسب هستند. وسایلی مناسب با سن فرزند تان انتخاب کنید تا نتیجه معکوس عاید شما و کودک نشود.

اعتماد به نفس کودک با اسباب بازی تقویت می شود ، وقتی استعداد خاصی را در فرزند خود پیدا کردید، بهتر است اسباب بازی های بیشتری در همین زمینه برای او بخرید. به عنوان نمونه ریاضیات، نقاشی، موسیقی. کودک با علاقه و استعداد خود می تواند به سرعت با چنین اسباب بازی ای ارتباط برقرار کند. همین ارتباط سریع باعث تقویت اعتماد به نفس می شود و فرزند شما احساس قدرت و موفقیت خواهد کرد.

به استقلال کودکان فکر کنیدبعضی اسباب بازی ها این قابلیت را دارند که بارها از هم جدا شوند و دوباره به شکل اول برگردند. چنین بازی هایی به کودک این امکان را می دهند تا بدون کمک بزرگ ترها و کاملا متکی به خود به نتیجه نهایی برسد. به عنوان نمونه پازل ها یا قطعاتی که به لوگو معروف اند، جزو همین اسباب بازی ها محسوب می شوند. احساس عدم نیاز به دیگران و استقلالی که کودک هنگام بازی با چنین وسایلی به دست می آورد یکی از مراحل مهم رشد روانی است.

اسباب بازی هایی که به طور کامل ساخته شده و کودک کار کمتری بر روی آنها انجام می دهد (اسباب بازی های کوکی)، قوای فکری کودک را بلااستفاده می گذارد و او را تبدیل به موجودی تماشاگر، منفعل و ناظر ساخته های دیگران می کند و کودک را که میل به کاوشگری و کنجکاوی دارد و سعی می کند اسباب بازی را قطعه قطعه کند تا میل درونی اش را ارضا کند، دلسرد می کند.

اسباب بازی که بتواند خلاقیت بچه ها را شکوفا کند ، وسایلی که بتوان با آنها شهرسازی، خانه سازی یا چنین کارهایی کرد، اسباب بازی های فوق العاده ای هستند. بچه ها می توانند به شکل گروهی با آنها بازی کنند و مهم تر اینکه هنگام بازی با این قطعات قدرت تفکر و خلاقیت بچه ها رشد پیدا می کند. علاوه بر آن بازی با این وسایل هیچ وقت کهنه و تکراری نمی شود و بارها و بارها می توان با آنها بازی کرد.

اسباب بازی ها باید مستحکم و آنقدر با دوام باشند که کودکان مدت طولانی با آنها کار کنند، از نظر ظاهر جذاب و زیبا باشند تا کودکان با اصول طراحی آشنا شوند، دارای تنوع و قابلیت تغییر داشته و در فعالیت های آموزشی گوناگون مورد استفاده قرار گیرند.

اسباب بازی باید متناسب با جنس، ذوق و علایق کودک باشد. در زمینه نقش جنسیت در انتخاب بازی به وسیله کودکان تحقیقات زیادی صورت گرفته است. دختران به بازی های عروسک بازی، مهمان بازی، طناب بازی، پذیرایی، آشپزی، تشکیل کلاس درس، بافندگی، خیاطی و معمابازی علاقه دارند و پسران به ابزارهای مکانیکی چون ماشین، تفنگ بازی، دوچرخه سواری، تیله بازی، کشتی، بُکس، فوتبال و فرفره بازی علاقه دارند.

هنگام خرید وسایل بازی سلیقه کودک را حتما مدنظر قرار دهید. علم روان شناسی ثابت کرده کودکان همیشه دوست دارند با وسایلی بازی کنند که چیزهای جدیدی برای یاد گرفتن دارند. پس اگر این وسیله بازی با نظر خود کودک، خریداری شود مطمئنا دفعات بیشتری برای بازی کردن استفاده خواهد شد.

وسایلی که کودک را به تحرک بدنی و ورزش وادار کنند، معمولا اسباب بازی های محبوبی بین بچه ها به حساب می آیند. این اسباب بازی ها باعث بالا بردن متابولیسم بچه ها یا درواقع همان سوخت وساز بدنی در آنها می شوند. حتی مهارت های حرکتی و قدرت تطابق اعصاب و عضلات در این بچه ها توسعه بیشتری پیدا می کند.

اسباب بازی باید همواره مناسب سن، مطابق علایق و درخور توانایی های ذهنی و رشدی کودک باشد. نه آنقدر سخت و پیچیده باشد که کودک عاجز از بازی با آن شود و نه آنقدر ساده و آسان باشد که علاقه کودک را از بین برده و در او ایجاد خستگی نماید. همچنین به لحاظ فیزیکی به گونه ای ساخته شده باشد که به راحتی در دستان کودک قرار گرفته و با آن بازی کند به طوری که کودک آن را با کمال میل بپذیرد و در حین بازی از آن واقعا لذت ببرد.

اسباب بازی خوب باید به واقعیت نزدیک باشد تا کودک از راه بازی با زندگی آشنا شود. مثلاً قیچی برای بریدن، سوزن برای دوختن، خمیر بازی برای شکل دادن اجسام واقعی و تخیلی و ورزیدگی دست و انگشتان، انواع مدادها و وسایل رنگ آمیزی برای شناخت رنگ ها، انواع پازل ها، لگوها و وسایل پیچ و مهره ای که به هماهنگی بین حرکات چشم و حرکات ظریف دست کمک کند.

وقتی می خواهید اسباب بازی جدیدی را خریداری کنید و به خانه ببرید حتما به اثر آن روی همه ساکنان خانه فکر کنید. به عنوان نمونه اگر کودک نوپایی در خانه دارید نباید وسیله ای بخرید که قطعات ریز و قابل بلعیدن دارد. یا اگر خود و همسرتان ساعت های کاری طولانی دارید و عملا نمی توانید با فرزند خود بازی کنید، اسباب بازی ای نخرید که بازی با آن نیازمند حضور بزرگ ترها باشد. حتی اگر بچه بزرگ تری هم دارید و احتمال می دهید که فرزندان تان بخواهند با هم بازی کنند، حتما اسباب بازی ای بخرید که قابلیت بازی گروهی با آن وجود داشته باشد.

اسباب بازی ساخته شده هر چقدر بتواند حواس بیشتری از کودک را به کار گیرد لذت بیشتری ایجاد می کند و مناسب تر است. کودکان آن چیزی را که لمس کنند، ببینند و بشنوند بیشتر از آن لذت می برند تا چیزهایی که فقط مشاهده کننده آن باشند.اسباب بازی هایی مناسب هستند که کودک روی آنها کار کند، با دست آنها را بپیچاند، بچرخاند، خم کند، ببرد (قطع کند)، رنگ آمیزی کند یا علامت بگذارد، اسباب بازی هایی که به طرق مختلف بتوان از آن استفاده کرد، بتوان به شکل های گوناگون در آورد، آنها را بست و محکم کرد و توسط آنها اشکال مختلف ساخت، کودکان دوست دارند اشیاء را لمس کنند سبک و سنگین نمایند و وضعیت ساخت آنها را بفهمند.
advertising