چگونه قوه تخیل کودک خود را با کتاب خوانی افزایش دهیم

سبک زندگیفرزندان

- 97/09/24
چگونه قوه تخیل کودک خود را با کتاب خوانی افزایش دهیم

تقویت قوه تخیل کودکان با کتاب خوانی برای کودکان


هیچ دنیایی شگفت انگیزتر از دنیای تخیلات کودکان نیست. این تخیلات حد و حدود ندارند، مرز نمی شناسند و تاثیر به سزایی در رشد شخصیت و خلاقیت کودکان دارند. سوال اینجاست که چگونه می توان قوه تخیل کودک را تقویت کرد؟ کودکان دو سوم از اوقات بیداری خود را در حال بازی های تخیلی میگذرانند. این بازی ها به کودکان کمک می کنند تا خلاقیت خود را گسترش دهند و مهارت حل مسئله را با ایجاد مسیرهای تخیلی در مغز خود تقویت کنند. خواندن کتاب علاوه بر تقویت مغز فواید بی شمار دیگری که دارد تاثیر بسیار مثبتی در روند رشد خلاقیت کودک دارد.خواندن کتاب برای کودکان و تشویق آنها به کتابخوانی باعث می شود که قوه تخیل به طرز شگفت انگیزی فعال شود.

خواندن کتاب برای کودکان و تشویق آنها به کتابخوانی باعث می‌شود که قوه تخیل به طرز شگفت‌انگیزی فعال شود. والدین با ارائه کتاب‌هایی که حس کنجکاوی، خیال پردازی و اکتشاف کودکان را تحریک می‌کنند، می‌توانند بازی های تخیلی را در کودکان خود حمایت و تشویق کنند.والدین با ارائه کتاب هایی که حس کنجکاوی، فانتزی و اکتشاف کودکان را تحریک می کنند، می توانند بازی های تخیلی را در کودکان خود حمایت و تشویق کنند. برای کودکان در سنین پیش دبستانی و اوایل دوره دبستان انتخاب کتاب هایی با تصاویر گرافیکی مشخص با رنگهای جذاب کمک می کند که دامنه واژگان و قوه تخیل کودک به طرز قابل توجهی تقویت شود. در واقع به آنها یک راهکار تازه و هیجان انگیز برای کمک به ساخت مسیرهای تخیلی ارائه میشود. به عنوان مثال او می توانند در ذهن خود از یک جنگل سرسبز سوار بر یک فیل عبور کنند!

كودكان عمدتا جايگزين های ساده تر و لذت بخش تر را ترجيح می دهند و همين موضوع باعث شده ديدن فيلم قبل از خواب برای كودكان قابل قبول تر از كتاب باشد.كودك هنگام خواندن كتاب ،موضوع را با تجسم شخصيت های داستان در ذهن خود كارگردانی می كند،ناخودآگاه تصاوير را در ذهنش مجسم می كند ، اين كار باعث تحريك مغز كودك و افزايش قوه ی تخيل وی می شود .با تشويق كودك به كتابخوانی، به رشد قوه ی تخيل و حافظه ی كودكان خود كمك كنند.

فایده دیگری که خواندن کتاب دارد افزایش اعتماد به نفس کودک است. همانطور که می دانید کودکان کنترل خیلی کمی بر زندگی خود دارند. تصور کودک از خود به عنوان قهرمانی که به دیگران کمک می کند به هر کودکی قدرت می بخشد و مهارت های اجتماعی اش را افزایش می دهد. کودک به توانایی خود افتخار می کند و استعدادهایش بهتر شکوفا می شوند. زمانیکه برای کودکان داستان هایی تعریف می کنیم که قهرمان داستان خودشان هستند درواقع اعتماد به نفس آنها را تقویت کرده ایم و این پیام را به آنها می رسانیم که آنها می توانند بر مشکلات غلبه کنند.
advertising