چگونه تفکرات منفی رایج را از خود دور کنیم

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/11/07
چگونه تفکرات منفی رایج را از خود دور کنیمبپذیرید که بیش از حد فکر می کنید.نخستین گام برای حل مشکل، قبول آن است. اگر احساس می کنید که نمی توانید ذهن خود را نسبت به افکار بیش از اندازه کنترل کنید و این موضوع در کاهش شادی، تصمیم گیری، انجام کارها و یا تشکیل روابط عاطفی شما تاثیر گذار است پس بپذیرید که مشکل دارید. اگر هر زمانی که اتفاق بدی می افتد و خود را در دام افسردگی و منفی گرایی می بینید، شما مشکل دارید. انکار مشکل و سرِ خود را درون برف پنهان کردن منجر به وضعیت بدتر شما خواهد شد. اگر در این مورد شک دارید و مطمئن نیستید، از دوستان وعزیزان خود صادقانه بخواهید که به شما واقعیت را بگویند زیرا آنها گاهی شما را بهتر از خودتان مشاهده می کنند.

هنگامی که پذیرفتید بیش از حد فکر می کنید، خود را ببخشید زیرا مغز انسان تمایل طبیعی به تفکر بیش از حد دارد. مغز ما برای تفکر بیش از حد برنامه ریزی شده است زیرا افکار و خاطرات ما به طور ذاتی به یکدیگر مرتبط هستند. بنابراین هنگامی که انسان در اثر یک رخداد دچار استرس می شود، سیل افکار منفی که هیچ ربطی به موضوع اصلی ندارد به ذهن او سرازیر می شود. برای نمونه؛ عملکرد ضعیف شغلی شما باعث می شود که به یاد خاله تان که سال گذشته فوت کرده، بیافتید!"علاوه بر این زمانی که اتفاق بدی برای انسان رخ می دهد یا کسی احساس منفی دارد، به احتمال زیاد به تمام چیز های منفی که زندگی اتفاق افتاده و ربطی به یکدیگر ندارند و شاید حتی وجود نداشته باشند، فکر می کند. هر چه این اتفاق بیشتر رخ دهد، در آینده فرد به تفکرات بیشتر و بیش از حد گرفتار می شود. حال با دانستن این موضوع؛ هنگامی که مغزتان تلاش برای متصل کردن رویدادها را به هم دارد، شما می توانید آگاهانه شروع به حل مشکل خود کنید.

اولین و ساده ترین کاری که انسان در این مواقع می تواند انجام دهد، کنترل تنفس است. تنفس به شما آرامش می بخشد و شما را به زمان حال و طبیعت پیرامونتان مرتبط می سازد. این موضوع بسیار ساده به نظر می رسد ولی هنگامی که ذهن ما شروع به تفکر منفی می کند، ما به نوعی جنون کشیده می شویم که کنترل آن نیز مشکل است ولی باید بدانیم که در این هنگام ما به آرامش ذهنی و بدنی نیازمندیم.

بسیاری از کسانی که بیش از حد تفکر می کنند، به ویژه خانم ها در هنگام استرس و نگرانی، نمی توانند جلوی صحبت کردن خود را بگیرند. در مواقع نادری ممکن است که صبحت کردن در مورد نگرانی ها به شما کمک کند ولی در بیشتر اوقات باعث بدتر شدن اوضاع و شرایط می شود به ویژه اگر شنونده هم کسی باشد که بیش از حد فکر می کند، در نتیجه شما تمامی وقت خود را به تجزیه و تحلیل و شکافتن جزییات هر مشکل منفی زندگی خود خواهید کرد. احتمالا در پایان صحبت نیز در اثر مرور افکار منفی بیش از حد، غمگین تر از قبل خواهید شد.اگر واقعا احساس نیاز به بیان مسائل خود دارید، می توانید آنها را بنویسید و به وسیلۀ ذهن آگاه خود آنها را تجزیه و تحلیل و در نتیجه روشن نمایید. در بیشتر مواقع، هنگامی که آنها را می خوانید، متوجه می شوید که بیشتر نگرانی ها و افکار منفی شما بی مورد است. این نوع ژورنالیک آزاد می تواند بسیار سودمند باشد.

مشغولیت فیزیکی برای خود ایجاد کنید.شما اکنون می دانید که بدن و ذهن خود را به وسیلۀ کنترل تنفس و کمتر صحبت کردن چگونه آرام نگاه دارید ولی گاهی انرژی درونی بدن شما باید به گونه ای تخلیه شود که در این موارد یک پیاده روی سریع، دوچرخه سواری طولانی و یا سریع، بازی با حیوانات خانگی و کودکان، انجام یوگا، بازی های ورزشی، شنا و یا دویدن می تواند مفید باشد. فعالیت هایی که جاذب هر دو حالات ذهنی و بدنی باشد، بهتر است زیرا شما نیاز به بیرون رفتن از الگوهای وسواسی فکری دارید تا وضعیت حضور در زمان حال در شما به جریان افتد.علاوه بر فعالیت های فیزیکی، تمریناتی که باعث تحریک مغز شود نیز برای هدایت و تغییر مناسب الگوهای فکری موثر است. بازی های گوناگون فکری، یادگیری زبان یا موسیقی و یا هر گونه هنری که بتواند سرگرم کننده باشد، شما را از تفکرات بیش از حدتان منحرف می سازد.

یکی از بزرگ ترین و بهترین راه های مبارزه با تفکر بیش از حد، توانایی زندگی کردن در زمان حال است. تمرین کنید که تمرکز حواس داشته باشید.احساس گناه در شکست های گذشته و نگرانی در مورد موضوعات آینده می تواند انرژی و اوقات شما را تحلیل برد ولی به وسیلۀ توجه به اکنون، شما به عشقی که شایستگی آن را برای خود دارید خواهید رسید. لائو تزو می گوید: "اگر شما افسرده هستید در گذشته زندگی می کنید. اگر شما مضطرب هستید، درآینده زندگی می کنید ولی اگر آرامش دارید، در زمان حال بسر می برید." حال پرسش این است که چگونه می توانیم در زمان حال حاضر زندگی کنیم؟

به یاد داشته باشید؛ این افکار ماست که واقعیتمان را می سازد. ما هیچ گونه کنترلی بر آشکار شدن و چگونگی وقایع زندگی خود نداریم، حداقل بخشی از ذهن خودآگاه ما تنها توانایی دیکته کردن برخی وقایع را دارد و این افکار ماست که با شکل دادن انرژی برای ما ایجاد واقعیت می کند. بنا به قانون جذب؛ ما هر بیشتر در مورد چیزی نگران باشیم، همان نتایج نگران کننده را به سوی خودمان جذب می کنیم.ما باید نسبت به افکار خود آگاهی بیشتری داشته باشیم زیرا که افکار ما دارای قدرت بیش از اندازه ای است که حتی بتوانید فکرش را بکنید. اگر نگران از دست دادن شغلتان باشید، با این نگرانی؛ احتمال اخراج خود را بیشتر می کنید.

به اندازه کافی سریع، به اندازه کافی قوی، به اندازه کافی با استعداد، وهر صفت دیگر که در جای خالی می تواند قرار بگیرد (و گاهی اوقات به صورت روزانه موارد آن تغییر می کند). حقیقت این است که شما چیزی هستید که فکر می کنید.اما اکنون زمان آن است که مغز خود را از کاستی های خود تغییر دهید و بر روی نقاط قوت تمرکز کنید.به یاد داشته باشید که شما یک انسان هستید و می توانید بهترین کارها را انجام دهید. پس کاری را پیدا کنید که به شما کمک می کند که احساس با ارزش بودن کنید و کمتر انرژی و وقت خودت را برای نگران بودن درباره ناتوانی ها بگذارید.

مقایسه دزد شادی است. مطالعات نشان می دهد زمانی که ما بیش از حد به خود سخت می گیریم، میزان موفقیت ما کاهش می یابد. با جمعیت جهانی از حدود 7 میلیارد، واقعیت سخت است که از همه بهتر بود. اما شما استعدادهای استثنایی خود را دارید که فقط مخصوص خود شما هستند که می توانید از آن ها استفاده کنید.به جای دیدن نکات برجسته دیگران به عنوان معیار موفقیت خود ، سعی کنید که چهارچوب های خود را بسازید. اگر ارزش خود را با دیگران مقایسه کنید شما همیشه می بازید. شما هرگز به نتیجه ای نمی رسید که از هر لحاظ از دیگران بهتر باشید.یک بخشی از چیزی که باعث می شود زندگی بسیار جذاب و جالب باشد این است که به جای آن که تلاش کنید که بهتر از دیگران باشید سعی کنید استعدادهای آن ها را یاد بگیرید. انرژی خود را بر روی این که بهترین نسخه از خود باشید بگذارید.

همه ما تا به حال این روزها را داشته ایم، روزهایی که در آن لکه های قهوه روی لباس می ریزد، کفش ها خراب می شوند، یا بحث و دعوایی پیش می آید. سعی کنید همیشه با دید روشن و مثبت به روز خود نگاه کنید و نکات مثبت روز خود را یادداشت کنید.یک مطالعه نشان می دهد که افرادی که تجربه های مثبت خود را می نویسند خلق و خوی بهتری دارند و کمتر برای بیماری های قلب به دکتر مراجعه می کنند.یادآوری نکات مثبت هر روز باعث می شود به زودی دریابید کارها به جای آن که مشکل ساز شوند همیشه نتیجه‌ی مثبت خواهند داشت.
advertising