همه چیز درباره درمان با تلقین یا تلقین درمانی

پزشکی و سلامتروانشناسی

- 97/10/18
همه چیز درباره درمان با تلقین یا تلقین درمانیشاید تا به حال به پزشک مراجعه کرده باشید و به شما گفته باشد: «بیماری شما در ذهنتان است»، احتمالا با خودتان فکر کرده‌اید که شوخی می‌کند یا چون نمی‌تواند منشا بیماریتان را تشخیص دهد چنین گفته است و در نهایت حرفش را باور نکرده اید. اما ارتباط ذهن و جسم موضوعی ثابت شده است و حتی مطرح شده که بسیاری از اوقات درمان بیماری با تلقین و تفکر مثبت امکان پذیر است.

درمان بیماری با تلقین


علم امروز، در حال پیشرفت در مباحث مربوط به ذهن و مغز انسان است. مطالعات امروزه ثابت کرده که تفکر مثبت بر شیمی مغز انسان تاثیر می‌گذارد و در نتیجه سلامت جسمی و ذهنی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پس می‌توان با جرئت گفت که درمان بسیاری از بیماری‌ها با تلقین امکان پذیر است و هرچه فردی مثبت اندیش‌تر باشد، بدن و ذهن او نیز در سلامت بیشتری به سر می‌برند.

عکس این مطلب نیز حقیقت دارد. احساسات منفی مانند ترس و اضطراب نیز می‌توانند ما را مستعد به بیماری کنند یا حتی عامل بیماری باشد. همین مکانیسم بیوشیمیایی که در اینجا ضد ما کار می‌کند، با تلقین مثبت به نفع ما به کار گرفته می‌شود. به همین دلیل است که به درمان بیماری با تلقین اهمیت خاصی داده می شود.

تاثیر افکار بر ژن انسان و شیمی مغز


علم زیست شناسی امروزی در این رابطه فراتر رفته است. این تنها قدرت تلقین نیست که شیمی مغز را تغییر می‌دهد، بلکه کلمات و افکاری که فرد آن‌ها را انتخاب می‌کند، نیز همان قدرت را دارند. ما ۵۰ تریلیون سلول در بدن داریم که از طریق سیگنال‌های ارتعاشی و نوروشیمیایی با هم در ارتباط هستند. بروس لیپتون، تحقیقات زیادی در این زمینه انجام داده است و نام آن را اپی ژنتیک «epigenetics» نامیده است.

اپی ژنتیک‌ها به معنای فراتر از ژن‌ها است. به عبارت دیگر این ذهن است که ژن‌ها را کنترل می‌کند. دکتر لیپتون می‌گوید که ذهن انسان قادر است ژن‌ها را بازنویسی کند. او سلول‌ها را با یک چیپ کامپیوتری مقایسه می‌کند که هر یک حاوی مقداری اطلاعات است. سلول‌ها نیز، مانند چیپ‌ها قادر به دریافت اطلاعات از روش‌های مختلف هستند که منجر به انجام یکسری واکنش‌ها می‌شود.

اگرچه برنامه نویسی این سلول‌ها در کودکی یا قبل از تولد شروع می‌شود، آن‌ها می‌توانند مجددا برنامه ریزی شوند تا متفاوت عمل کنند. این فرایند، که اطلاعات از طریق ورود به سلول بر آن اثر می‌گذارند، برنامه ریزی سلول را مشخص می‌کند؛ بنابراین این سلول می‌تواند سرطانی شود چراکه اینگونه برنامه ریزی شده است. تفکر مثبت می‌تواند به تغییر برنامه ریزی سلول هایمان منجر شود. لیپتون می‌گوید، با انجام اینکار ما درواقع قادر به درمان بیماری با تلقین خواهیم بود.

این هنوز تمام قدرت زیست شناسی امروزی نیست. مواد شیمیایی اصلی، که نقش موثری در شیمی مغز ما دارند شامل دوپامین، سرتونین، نوروپینفرین، و اندوفرین هستند. هر یک از این‌ها بر یک بخش از مغز تاثیر می‌گذارند. پیام‌هایی که به مغز ارسال می‌شوند، بسته به آنچه که بدن نیاز دارد، بر تولید بیشتر یا کمتر هر یک از این مواد تاثیر می‌گذارد.
ما باید آهای داشته باشیم که اگر افکار منفی را به خودمان تلقین کنیم، احتمالا از بیماری‌های مرتبط با استرس رنج می‌بریم. زمانی که ذهن مضطرب است، سطح ایمنی سلول‌های بدن کاهش می‌یابد. حالا درست برعکس زمانی که احساس آرامش خاطر داریم، تعداد سلول‌های محافظ بدن افزایش می‌یابند و تفکر مثبت اینگونه به نفع سلامت بدن کار می‌کند.


تاثیر مدیتیشن بر بیماری ها


تحقیقات زیادی نیز در رابطه با تاثیر مدیتیشن بر کاهش فشار خون انجام شده است که اکثرا مشخص شده از سکته‌ی قلبی و مغزی جلوگیری می‌کند. همچنین مدیتیشن می‌تواند میزان کلسترول خون را کاهش دهد. همچنین شواهد نشان می‌دهند که مدیتیشن منظم می‌تواند میزان هورمن‌های ایمنی خون را افزایش و سطح هورمون‌های مربوط به استرس را که بیماری زا هستند، کاهش دهد.
همچنین، آثار مثبت مدیتیشن بر درمان میگرن نیز اثبات شده است. همینطور درد‌های کمری، اختلالات گوارشی، آرتروز، دیابت و مشکلات تیروئید.

نقش تلقین در روان درمانی


از سال 1960 یک شکل روان درمانی به نام رفتار درمانی شناختی شکل گرفته است که پایه و اساس آن تلقین و تفکرات مثبت است. این نوع درمان به سادگی می‌تواند رفتار‌ها را تغییر داده و در نتیجه حافظه‌ی سلول را بازنویسی کند. شما می‌توانید این مهارت‌ها را تحت نظر روانشناستان آموزش ببینید. این نوع مشاوره می‌تواند خیلی زود تر از آنچه شما تصور می کنید به نتیجه ی مورد نظر برسد.

حرف آخر


بدن و ذهن انسان واقعا خلقت پیچیده و فوق العاده‌ای است. حال می‌دانیم که قدرت ذهن واقعا باور نکردنی است؛ آنچه که عرفا هزاران سال پیش می‌دانستند و علم امروز آن را تایید می‌کند. ذهن قدرت درمان زخم‌های عاطفی و فیزیکی را داراست؛ بنابراین فرایند تفکر مثبت را یاد بگیرید و درمان بیماری‌ با تلقین و ذهن درمانی را امری نشدنی در نظر نگیرید.
advertising