چگونه با افراد منفی گرا برخورد کنیم

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/09/14
چگونه با افراد منفی گرا برخورد کنیمافراد منفی با منطق مقابله می‌کنند. برخی از این افراد از تأثیر منفی که بر محیط اطراف خود می‌گذارند، خبری ندارند و البته برخی دیگر از ایجاد ناآرامی و اذیت کردن اطرافیان خود لذت می‌برند. به هر حال این افراد باعث ایجاد فضای پیچیده، ناآرام و مهم‌تر از همه استرس‌زا می‌شوند. هر چند روش‌های بسیاری برای مقابله با این افراد وجود دارد که در ادامه می‌توانید بخشی از مهم‌ترین و بهترین آن‌ها را مشاهده کنید. مهم‌ترین مورد در این نکات این است که در نظر داشته باشید توانایی شما برای کنترل خود، بسیار بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. از مهم ترین مواردی که باید به هنگام برخورد با افراد منفی گرا فرا بگیریم :

در برخورد با آدم منفی گرا و سمی باید در مقابل قضاوت و تصور مقاومت کنید


دلسوزی زمانیکه فرض می‌کنید آنها خصوصیات بخصوص و یا عجیب و غریب دارند دشوار است. او آدم احمق و نادانی است. او سرکش است. حتی اگر بعید به ‌نظر می‌رسد که فردی روزی از خواب بر می‌خیزد و طور دیگری رفتار می‌کند، باید یادمان باشد که این کار شدنی است.زمانیکه به چیزهای منفی فکر می‌کنید، این چیزهای منفی در زبان بدن شما بروز می‌کنند. کسی که تمایل به منفی بودن دارد ممکن است احساس کند همه تا حدی تحریک می‌شوند که آن را بازتاب می‌دهند. سعی کنید با آنها با ذهنیت مثبتی که دوست داشتید داشته باشند برخورد کنید. بهترین انتظار را برای آنها داشته باشید. شما هرگز نمی‌دانید چه زمانی به‌طرز خوشایندی شگفت زده می‌شوید.

در برخورد با آدم منفی و سمی مرز و محدودیت تعیین کنید


افراد منفی خبری بد هستند؛ چرا که غرق در مشکلاتند و راه‌حل‌ها را نمی‌بینند. آن‌ها می‌خواهند افراد دیگر را نیز با خود همراه کنند تا در مورد افکار مخرب خود حس خوبی داشته باشند. برخی افراد برای رعایت ادب به صحبت‌های افراد منفی گوش می‌دهند و این دقیقا همان مرز بین یک گوش شنوای خوب و غرق شدن در افکار منفی این افراد است.شما می‌توانید این اتفاقات را با ایجاد محدودیت و فاصله گرفتن از این افراد در زمان‌های لازم، از خود دور کنید.

این مورد بخشی است که بسیاری از افراد در آن ضعف دارند یا آن را نادیده می‌گیرند. برخی تصور می‌کنند که چون با افراد منفی زندگی و کار می‌کنند، راهی برای کنترل آشوب به وجود آمده ندارند. البته این موضوع ممکن است درست باشد. زمانی که خود را بالاتر از فرد دیگر ببینید، می‌توانید مشاهده کنید که رفتارهای آن‌ها قابل پیش‌بینی و قابل درک است. این موضوع باعث خواهد شد تشخیص بدهید چه زمان و چه موقع با افراد منفی روبرو شوید و چه زمانی آن‌ها را نادیده بگیرید.

در برخورد با آدم منفی گرا و سمی رفتار بد آنها را تایید نکنید


دلسوزی نسبت به دیگران همیشه راحت‌تر است اگر شما کاربران سعی کنید علت رفتارشان را بفهمید. اما این نمی‌تواند بطور‌کامل توجیه ‌کننده رفتار بد باشد. اگر به افراد منفی نشان دهید که انتخاب آنها برای رفتار بد را تایید می‌کنید، به آنها انگیزه واقعی برای تغییر کردن (که آنها ممکن است در واقع بخواهند پنهان کنند) را نمی‌دهید.این ممکن است زمانیکه با آنها سروکار دارید باعث تکرار در سر شما شود،: “من درد تو را می‌فهمم. اما اگر به آن دامن نزنم بیشترین کمک را خواهم کرد.” این می‌تواند به شما کمک کند با مهربانی و قدرت به آنها نزدیک شوید، بنابراین، آنها شما را با خود پایین نمی‌کشند.

در برخورد با آدم منفی و سمی از احساسات خود مطلع باشید


حفظ فاصله‌ی عاطفی، نیاز به آگاهی دارد. اگر ندانید افراد چگونه شما را عصبی می‌کنند، نمی‌توانید جلوی این کار آن‌ها را بگیرید. برخی اوقات ممکن است شما خود را در شرایطی بیابید که نیاز به بازیابی دارید و بهترین راهِ رو به جلو را انتخاب کنید. این موضوع طبیعی است و باید از سپری شدن و صرف زمان برای این کار ترسی نداشته باشید.

در برخورد با آدم منفی و سمی از مبارزه و تلاش دست برندارید


افراد باهوش می‌دانند تلاش بدون وقفه چه اهمیتی دارد، به‌خصوص اگر در محیطی سمی باشند. در مشاجره‌ها، احساسات کنترل نشده باعث می‌شوند تا درگیر مبارزه‌ای شوید که می‌تواند آثار مخرب بسیاری روی شما داشته باشد. اگر احساسات خود را بشناسید و پاسخی مناسب داشته باشید، می‌تواند مشاجره‌‌ها را عاقلانه برگزینید و در زمان مناسب وارد جنگ شوید.

در برخورد با آدم منفی گرا و سمی مرز مثبتی را برقرار کنید


برخی افراد ممکن است به شما بگویند یک نور سفید درخشان اطراف خود تصور کنید تا زمانیکه افراد دیگر با حالت منفی وارد آن می‌شوند فضای مثبتی برقرار کنید،. این کار برای من اثر ندارد زیرا من به ایده‌های مکتوب بهتر از تصورات پاسخ می‌دهم. بنابراین، این را به خودم می‌گویم “من فقط می‌توانم فضای مثبت اطراف خود را کنترل کنم.”پس، زمانیکه من با این فرد برخورد می‌کنم سعی می‌کنم دو کار را طبق اهمیت زیر انجام دهم:
از فضای مثبت اطراف خود محافظت کنم. وقتی حالت منفی آنها برای محافظت شدن بسیار قوی است لازم است که دور شوم.
به آنها کمک کنم مثبت تر احساس کنند، نه اینکه مثبت تر عمل کنند که احتمال بیشتری دارد نتیجه مطلوب به همراه داشته باشد.

در برخورد با آدم منفی و سمی خود را بالاتر بکشید


افراد منفی اعصاب شما را به هم می‌ریزند چون غیرمنطقی هستند. در این مورد اصلا اشتباه نکنید: رفتار آن‌ها کاملا نقطه‌ی مقابل دلیل و منطق است. پس چرا به خود اجازه می‌دهید که پاسخی احساسی به آن‌ها بدهید و در گرداب آن‌ها گرفتار شوید؟ هر چقدر فرد غیر منطقی‌تر باشد، کار برای شما برای فرار از تله‌ی آن‌ها راحت‌تر است. از تلاش برای برخوردی متقابل مانند آن‌ها خودداری کنید. از این افراد فاصله بگیرید و طوری با آن‌ها برخورد کنید که در واقع این افراد پروژه‌ای علمی هستند (یا می‌توان گفت شما همانند روانشناسی برای آن‌ها هستید). اصلا نیازی نیست به آشفتگی احساسی آن‌ها واکنشی نشان دهید.

در برخورد با آدم منفی گرا و سمی پاسخ هیجانی خود را کنترل کنید


مردم بیشتر چیزهایی را بخاطر می‌آورند و می‌آموزند که شما می‌گویید، نه آنچه انجام می‌دهید. اگر در موقعیتی با هیجانات قرار بگیرید، به آنها یاد می‌دهید که می‌توانند برای عکس‌العمل به شما تکیه کنند. واکنش نشان ندادن سخت است، زیرا ما انسان هستیم، اما ارزش ممارست را دارد. زمانیکه تا جایی که می‌توانید همدلانه به صحبت‌ها گوش می‌کنید، تا جایی که امکان دارد با واقعیتی ساده به آرامی پاسخ دهید. اگر با فردی گستاخ و عصبانی سروکار دارید، می‌توانید موضوع را با چیزی نامربوط تغییر دهید: “رقص با ستارگان امشب است، می‌خواهی تماشا کنی؟”

در برخورد با آدم منفی گرا و سمی چیزی‌ که از آن بدست می‌ آورید را بپرسید


پرسیدن از خودتان کمک می‌کند شیوه پاسخگویی‌تان را تغییر دهید، شیوه‌ای که واقعا می‌توانید آن را کنترل کنید. شما نمی‌توانید کسی را وادار کنید طور متفاوتی فکر کند، احساس کند، یا عمل کند. شما می‌توانید تا اندازه‌ای که می‌توانید مهربان یا اهل دعوا باشید، و واقعیت را برای کسی تغییر ندهید. تمام چیزی که می‌توانید کنترل کنید، چیزی است که فکر می‌کنید، انجام می‌دهید، سپس تمام تلاش‌تان را بکنید تا به آنها کمک کنید بدون اینکه به خودتان آسیب بزنید.

در برخورد با آدم منفی گرا و سمی آن را شخصی نکنید، اما بدانید که گاهی اوقات شخصی است


شما نباید هرگز زمانیکه با یک فرد منفی سروکار دارید، چیزها را شخصی کنید. من فکر می‌کنم که این کمی پیچیده‌تر از آن است. شما نمی‌توانید هر چیزی که شخصی درباره شما می‌گوید را بنویسید، فقط به این خاطر که آن شخص بی‌عاطفه و بی‌نزاکت است. حتی یک فرد گستاخ ممکن است یک ویژگی مثبتی داشته باشد. تلاش کنید نظرات‌شان را با تمایل به یادگیری بسنجید. بپذیرید که شما لایق هیجانات بیش از حد در کلام کسی نیستید، اما ایده‌های آنها را با تمایل به یادگیری بسنجید. برخی از مفیدترین درس‌هایی که آموخته‌ام، از مردمی است که دوست داشتم درست نبودند.

در برخورد با آدم منفی گرا و سمی بجای واکنش نشان دادن، عمل کنید


اغلب اوقات ما منتظر می‌مانیم تا کسی عصبانی یا افسرده شود قبل از اینکه تلاش کنیم آنها را خوشحال کنیم. اگر شما شخصی را می‌شناسید که به نظر می‌رسد با افکار یا احساسات سخت سروکار دارد، اغلب (همانطورکه در رفتارشان پیداست) منتظر موقعیت برای کمک به آنها در ایجاد احساسات مثبت نباشید. برای کاری که بخوبی انجام دادند، از آنها تعریف کنید. موقعی که خوشحال بودند را به یادشان آورید، همانطورکه در “به یاد بیاورید چه زمانی در طول پیک‌نیک شرکت به تاچ‌دان امتیاز دادید؟ترسناک بود!.” شما بیشتر لایق این هستید که به آنها کمک کنید در زمانیکه شما را پایین آورده‌اند. این می‌تواند بعدا باعث کاهش آن شود و همچنین به آنها آرامشی اندک از درد دهد.

در برخورد با آدم منفی و سمی بر مشکلات تمرکز نکنید ؛ به راه‌ حل‌ ها فکر کنید


محل تمرکزتان، حالت احساسات شما را تعیین می‌کند. اگر بر مشکلات تمرکز کنید، آن‌ها را بزرگ می‌کنید و احساسات منفی و استرس سراغ شما می‌آید. زمانی که بر بهتر کردن عملکرد خود و محیط تمرکز کنید، حس تأثیرگذار بودن سراغ شما می‌آید که باعث ایجاد احساسات مثبت و کاهش استرس می‌شود. در مواجهه با افراد منفی، تمرکز بر منفی بودن و دشواری برخورد با آن‌ها باعث خواهد شد که این افراد قدرت را در دست بگیرند. از تفکر اینکه فرد مقابل شما چه فرد منفی است و برخورد با آن دشوار است، بپرهیزید و به این فکر کنید که چگونه می‌توانید این افراد را کنترل کنید. این موضوع باعث خواهد شد تا کنترل را در دست بگیرید و در نتیجه‌ی آن استرس کمتری متحمل شوید و از رویارویی با آن‌ها نهراسید.

در برخورد با آدم منفی گرا و سمی رابطه درست مبتنی بر واقعیت را همان طور که است برقرار کنید


همیشه آرزو دارم دوستم بتواند مثبت‌تر باشد. من همیشه خودم را در موقعیتی قرار می‌دهم که احساس بدی دارم، زیرا می‌خواهم کمک کنم، زیرا می‌خواهم او شاد باشد. اخیرا متوجه شده‌ام بهترین کاری که می‌توانم انجام دهم این است که او را همانطور که هست بپذیرم، بگذارم او بدانید من ایمان دارم که او می‌تواند شاد باشد، و سپس، به او فرصت انتخاب دهم. آن به معنای صمیمی صحبت کردن بعد از اینکه تلاش کردم به او کمک کنم است، یا اگر همه کارهایی که می‌توانستم انجام دهدم و و برایم خسته‌کننده هستند را انجام دادم، متوقف کنم. خوشبختانه او می‌خواهد روزی تغییر کند. تا آن زمان، تنها کاری که می‌توانم انجام دهم این است که او را دوست بدارم، زمانیکه به اندازه کافی خودم را دوست دارم تا به نیازهایم برسم. این اغلب به این معناست که آنها اولویت دارند.
advertising