معرفی گل زیبای آپارتمانی پلونیا

سبک زندگیباغچه

- 97/10/06
معرفی گل زیبای آپارتمانی پلونیاپلونیا یک گیاه آویز خاص هستش برای اونهایی که دنبال کارای جدید و خاص هستند فقط یکم رطوبت دوست هستش، توی پاسیو یا گلخونه عالی میشه ! همینطور توی تراریوم.گیاهی است خزنده و علفی از خانواده اورتیکاسه ، سریع الرشد با نگهداری و تکثیر بسیار ساده ، برگها بیضی شکل با لکه های زرد و قهوه ای در متن سبز،حذف جوانه های انتهایی جهت پرپشت شدن و توپی شدن گیاه الزامی است،در صورتی که برگهای قاعده ساقه از بین بروند و ساقه لخت شود بهتر است به عنوان منبع تکثیر از ان استفاده گردد.گیاه بسیار مناسبی برای کاشت در جامهای شیشه ای و سبد آویزان است ، بهتر است روی پایه یا در جای بلند نگهداری گردد ، گیاه جالبی برای کاشت گروهی و پوشش گلدان های بزرگ است،

آشنایی با روش نگهداری گل آپارتمانی پلونیا



نور مناسب گل پلونیا


گل پلونیا در سایه به خوبی رشد میکند ولی نور کامل را ترجیح میدهد،نور مستقیم افتاب به خصوص از پشت شیشه به برگهای گیاه صدمه میزند.این گیاه آفتاب مستقیم را دوست ندارد و در صورت تابش مستقیم اشعه‌های خورشید به برگ‌هایش، گیاه به سرعت می‌سوزد. در کل این گیاه در لبه پنجره‌ای شرقی که آفتاب مستقیم نداشته باشد، به خوبی رشد می‌کند.

دمای مناسب گل پلونیا


حداقل درجه حرارت در زمستان 16 درجه و حداکثر در تابستان 27 درجه سانتیکراد مناسب گل پلونیا است،در درجات حرارت بالا غبارپاشی لازم است.

آبیاری مناسب گل پلونیا


بین دو آبیاری باید خاک گل پلونیا خشک شود ،پلونیا مرطوب بودن خاک و محیطش را دوست دارد. نباید اجازه دهید که هیچ وقت خاک گیاه به طور کامل خشک شود، حتی در طول فصل زمستان!

رطوبت مناسب گل پلونیا


گل پلونیا عاشق رطوبت است. پلونیا را هر روز با آب بدون املاح غبار پاشی کنید و یا آن را در جایی قرار دهید که به طور معمول مرطوب است، مانند حمام. برای تامین رطوبت گیاه از زیر گلدانی پر از سنگریزه هم می‌توانید استفاده کنید. به این صورت که، زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه‌ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید. توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه‌ها پوسیده می‌شوند و گیاه دچار خفگی می‌شود. با این روش بدون اینکه هر روز نیاز به غبار پاشی باشد رطوبت مورد نیاز پلونیاتان تامین می‌شود. اگر برگ‌ها شروع به سوختن و قهوه‌ای شدن کردند، احتمال زیاد اشکال از کمبود رطوبت محیط است.

خاک مناسب گل پلونیا


خاک مطلوب برای گل پلونیا کمپوست و یا خاک خوب هلندی است.از خاک‌های مخصوص گلدان، که زهکشی خوبی هم دارند، استفاده کنید.

کوددهی مناسب گل پلونیا


جهت تامین مواد و عناصر غذایی برای گل پلونیا از کودهای مایع یا جامد محلول در اب های مخصوص گلهای زینتی طبق دستور هر 21 روز یمبار استفاد هنمایید.در طول فصل رشد گیاه را با کودهای مایع ضعیفی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند کود دهی کنید. اگر کودی که تهیه کرده اید، کودی قوی است، محلولی که برای کود دهی گیاه درست می‌کنید را رقیق تر از مقدار گفته شده روی بسته کود تهیه کنید.
معرفی گل زیبای آپارتمانی پلونیا

تکثیر مناسب گل پلونیا


ریشه دار نمودن قلمه هاو گرفتن قلمه برگ هم جواب میدهد!!نحوه ی قلمه گیری گل پلونیا : قلمه های 5-8 سانتی را از شاخه های بلند با جوانه انتهایی و حداقل دو جفت برگ تهیه و یک جفت برگ پائینی را قطع و قلمه را تا جفت دوم برگ درون مخلوطی از شن و پیت کاشت نموده و ابیاری نمایید،جهت حفظ رطوبت گلدان را با چادر چلاستیکی پوشانیده و در محل گرم نگهداری کنید،هر روز 5 دقیقه چادر را بردارید.برای قلمه گیری، با استفاده از چاقو یا تیغی تمیز، قسمتی از ساقه گیاه را ببرید. می‌توانید برای نتیجه بهتر از هورمون ریشه زایی استفاده کنید و قلمه‌ها را قبل از کاشت به این هورمون آغشته کنید. تعدادی گلدان کوچک را با خاک مخصوص ریشه دهی پر کنید. قلمه‌ها را در گلدان‌ها بکارید و در جایی گرم و مرطوب قرار دهید. مراقب باشید که قلمه‌ها را در مکانی با آفتاب مستقیم قرار ندهید.

تعویض گلدان مناسب گل پلونیا


تعویض سالیانه با گلدان یک اندازه بزرگتر مورد احتیاج گل پلونیا است،مواظب برگهای ظریف ان باشید.

تمیز نمودن برگهای گل پلونیا


برگهای گل پلونیا ترد و شکننده و حساس است،سعی کنید با غبارپاشی برگها را تمیز کنید،از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید.

آفت و بیماری گل پلونیا


اگر قاعده ساقه ها قارچی،خاکستری و پوسیده است: قارچ بوتری تیس عامل ان است که خود ناشی از هوای سرد و مرطوب است،گیاه را با سم قارچ کش سمپاشی کنید،غبارپاشی را کم یا متوقف نمایید،گلدان را به محیط گرمتری ببرید.

اگر برگها رنگ پریده و لکه های سوخته روی انها مشاهد میشود:نور شدید و مستقیم عامل ان است،محل گلدان را تغییر دهید.

اگر برگها چین و چروک دارند و لکه هایی روی انها ظاهر شده اند:عامل ان استفاده از مواد براق کننده شیمیایی است،غبارپاشی جهت تمیز نمودن برگها کافی است.

اگر ساقه ها شروع به پوسیدن نموده و برگ ها خود را میاندازند:ابیاری بیش از اندازه است،اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو ابیاری کاملا خشک شود و سپس ابیاری نمایید،زهکش را بازدید کنید.

اگر حشرات سبز رنگ و مواد چسبناکی روی برگهاست:با سم حشره کش هفته ای یکبار گیاه را سمپاشی کنید تا حشرات از بین بروند.

اگر ساقه ها دراز و فاصله بین دو برگ زیاد و برگها میریزند:هوا تاریک است،گیاه را به محل روشن با نور غیر مستقیم ببرید.
advertising