معرفی گیاه آپارتمانی آکالیفا معروف به برگ مسی

سبک زندگیباغچه

- 97/09/26
معرفی گیاه آپارتمانی آکالیفا معروف به برگ مسیآکالیفا ازجمله گیاهان آپارتمانی و تزئینی است با برگهای مسی بیشتر بخاطر شاخ و برگهای رنگین و زیبا نگهداری می شود زیرا گلهای آن چندان چشم نواز نیستند.آکالیفا با نام علمی “Acalypha” گیاهیست که زادگاهش واقع در آسیای جنوب شرقی است نامهای دیگر آن : برگ مسی ، درخت سیمابگون ، خون آشام ، دم روباه است .گل اکالیفا جنبه تزئینی آن بخاطر خوشه های گل زرشکی رنگ آنست. اما توجه به رطوبت محیط و آب دادن بدان ضروریست و در زمستان به آب کمتری نیاز دارد آکالیفا در زادگاه خود، درختچه ای چند ساله وهمیشه سبز است که می تواند تا 3 متر ارتفاع رشد کند و همین اندازه هم گستردگی دارد.

آشنایی با روش نگهداری گیاه زینتی آکالیفا



نور مناسب گیاه آکالیفا


وجود مکان پرنور و نور مستقیم آفتاب به گلدهی گیاه آکالیفا بسیار کمک می کند اما در مورد نور مستقیم آفتاب باید به میزان دما نیز توجه کرد . یعنی هر مقدار که دما ملایم تر باشد گیاه می تواند مدت زمان بیشتری از نور مستقیم آفتاب بهره مند شود و هر مقدار که گرمای هوا افزایش یابد باید گیاه آکالیفا را از نور مستقیم محافظت نمود و در مکانی نیمه سایه قرار داد. به هر حال آکالیفا در ماه های زمستان به حدود 4 ساعت نور مستقیم آفتاب نیاز دارد در غیر اینصورت برگها زرد شده و خواهند ریخت . در تابستان که هوا گرم تر است گلدان را در مکانی پر نور و روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید. نور مستقیم در اواسط تابستان که هوا گرم است منجر به سوختن برگهای گیاه آکالیفا و چروکیدگی آنان می شود.کمبود نور یکی از دلایل پریدگی رنگ برگها و عدم گلدهی گیاه آکالیفا است.

دمای مناسب گیاه آکالیفا


هوای سرد شبانه یکی از دلایل عدم موفقیت در پرورش گیاه آکالیفا است. بهترین دما برای اکثر انواع این گیاه 29-18 درجه سانیتگراد است. توجه داشته باشید که هر مقدار محیط گیاه آکالیفا خشک تر باشد (تاخیر در آبیاری یا خشک بودن هوا) دمای محیط نیز باید کاهش یابد و در حدود 20-18 درجه سانتیگراد نگهداری شود تا گیاه آکالیفا گلدهی مناسبی داشته باشد.

آبیاری مناسب گیاه آکالیفا


گیاه آکالیفا به آبیاری منظم نیاز دارد و نباید خشکی ببیند حتی در طول ماه‌های زمستان. در طول فصل استراحت گیاه آکالیفا ، آبیاری را به یک هفته در میان کاهش دهید. در واقع آبیاری منظم و عدم خشکی کشیدن گیاه آکالیفا از عوامل گلدهی مناسب آن است. بنابراین همواره شرایط سطح خاک را در نظر بگیرید و در صورتی که متوجه از دادن رطوبت لایه های سطحی خاک شدید ، گیاه آکالیفا را آبیاری کنید. آبیاری بیش از اندازه و یا خشکی کشیدن گیاه از جمله دلایل ریزش برگهای این گیاه است.

رطوبت مناسب گیاه آکالیفا


رطوبت هوا نیز می تواند به شادابی و سرحالی گیاه آکالیفا کمک کند بنابراین از آبهای بدون املاح برای غبارپاشی روزانه این گیاه بخصوص در طی روزهای گرم استفاده کنید. رطوبت نسبی محیط اثر مثبتی روی حفظ برگ‌ها دارد به همین دلیل رطوبت نسبی منزل باید 65 تا 70 % باشد. راه دیگر استفاده از زیر گلدانی حاوی سنگریزه است که تا نیمه دیواره آن آب ریخته شده است. گلدان گیاه آکالیفا را بر روی سنگریزه ها قرار دهید و مراقب باشید که کف گلدان با آب داخل زیرگلدانی محتوی سنگریزه در تماس نباشد. آب در اثر گرمای هوا به تدریج تبخیر شده و تا حدودی رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین می کند.

خاک مناسب گیاه آکالیفا


خاک سبک و با زهکش مناسب مورد نیاز گیاه آکالیفا است تا آب اضافی حاصل از آبیاری را خارج کند و خیس و غرقاب نماند از طرفی خاک باید توانایی حفظ رطوبت را داشته باشد تا ریشه های گیاه آکالیفا در اثر خشکی در فواصل بین آبیاری آسیب نبیند. به عنوان مثال می توان از مخلوط خاک برگ + پیت موس + ماسه برای گیاه آکالیفا استفاده کرد.خاک مناسب، مخلوطی از دو قسمت خاک برگ و پیت، یک قسمت ماسه و یك قسمت كود دامی پوسیده است.

کوددهی مناسب گیاه آکالیفا


در فصول رشد (از اوایل بهار تا اوایل پاییز) می توان هر دو هفته یکبار از کودهای محلول مخصوص گیاهان زینتی و آپارتمانی برای کوددهی گیاه آکالیفا استفاده کرد. در طی زمستان نیازی که گیاهی به آهستگی رشد می کند به کوددهی گیاه آکالیفا نیست.

تکثیر مناسب گیاه آکالیفا


گیاه آکالیفا به راحتی از طریق قلمه ساقه تکثیر می‌شود. برای بهترین نتیجه قلمه گیری را در بهار، زمانی که رشد جدید را در گیاه مشاهده کردید، انجام دهید.برای تکثیر گیاه آکالیفا به این روش، در ابتدای فصل رشد چند ساقه نسبتا جوان از گیاه آکالیفا را به کمک تیغ یا چاقویی تیز و استریل از آن جدا کنید.گیاه آکالیفا بوسیله قلمه ساقه از نوع نیمه خشبی قابل تکثیر هستند. زمان برداشت این قلمه‌ها در اواسط بهار است یعنی زمانی که درجه حرارت محیط ریشه زایی حدود 20 تا 24 درجه سانتی‌گراد و رطوبت نسبی 80 % باشد. بعد از 15 روز ریشه‌زایی اتفاق می‌افتد و بعد از ریشه زایی،گیاه به محل اصلی خود در گلدان‌هایی که حاوی خاک مرغوب زراعی هستند انتقال می‌یابد.

قلمه‌ها را در هورمون ریشه زایی قرار دهید تا شانس موفقیت‌تان بالا برود. چند گلدان کوچک را پر از خاک مخصوص جوانه زنی کنید و سپس قلمه‌ها را در آن بکارید. قلمه‌ها را در محیطی روشن (بدون آفتاب مستقیم)، گرم و با رطوبت بالا قرار دهید. برای افزایش رطوبت بر سر گلدان‌ها کیسه‌های پلاستیکی بکشید.بعد از چند وقت رشد جدید را در آن‌ها مشاهده می‌کنید و این به معنی موفقیت آمیز بودن قلمه گیری است. در این هنگام کیسه‌ای پلاستیکی را از سر قلمه‌ها بردارید و آن‌ها را به مکان عادی‌شان منتقل کنید.

هرس مناسب گیاه آکالیفا


همه سالها در بهار باید آنرا مختصری هرس نمود.هرس این گیاه محدود به جداسازی گلهای پژمرده (این کار موجب تولید گلهای بیشتری می شود ) و همچنین شاخسار اضافی در بهار می شود. همچنین برای اینکه رشد ساقه های جانبی تحریک شود و گیاه بیش از پیش به شکل و فرم بوته ای رشد کند از هر ساقه می توان در حدود 12-8 سانتیمتر باقی گذاشت و بقیه را قطع کرد.

تعویض گلدان گیاه آکالیفا


گیاه آکالیفا معمولا رشد سریعی دارند، اما این بستگی به گونه گیاه تان هم دارد. در سال‌های اول هر بهار گلدان آکالیفا را تعویض کنید. زمانی که گیاه به سایز اصلی خود رسید، تعویض گلدان را هر سال یا یک سال در میان انجام دهید. در این هنگام گیاه را از گلدان خارج کنید، ریشه‌ها و شاخه‌ها را هرس کنید و آن را در گلدانی به همان سایز قبلی و با خاک تازه بکارید. اکثر آکالیفا‌ها می‌توانند هرس شدید را تحمل کنند.

آفات و بیماری گیاه آکالیفا


سفیدک پودری بیماری دیگر قارچی گیاه آکالیفا است که در شرایط عدم تهیویه مناسب و یا زمانی که شبها سرد و روزها گرم و مرطوب است شیوع می یابد که در اثر آن در سطح رویین برگا لایه نازکی از گردی سفید خاکستری رنگ شکل می گیرد برگها به تدریج زدر و یا قهوه ای و به هم پیچیده می شوند و در نهایبت می ریزند. تهویه مناسب محل نگهداری و عدم خیس ماندن برگسار برای مدت زمان طولانی گیاه آکالیفا بخصوص در طی شب از جمله راهکارهای جلوگیری از شیوع بیماری های قارچی است.

کنه تارعنکبوتی از جمله آفات گیاه آکالیفا است که بخصوص در هوای گرم و خشک در زیر برگها تجمع کرده و تار تولید می کند و موجب زرد شدن برگها و ریزش آنان می شود.

گیاه آکالیفا به ندرت توسط بیماریها گرفتار می شوند . به هر حال در ادامه با برخی از بیماری های احتمالی این گیاه آشنا می شویم. زنگ از جمله بیماری های قارچی گیاه آکالیفا است که بهشکل نقاط ریز نارنجی رنگ بر روی برگها و ساقه گل شکل می گیرد.

شپشک آردآلود و مگس سفید از آفات دیگر گیاه آکالیفا محسوب می شوند که می توانند موجب رشد ضعیف گیاه آکالیفا ، بدشکلی آن و ریزش برگهای آن شوند.
advertising