آشنایی با گل زیبای زنبق

سبک زندگیباغچه

- 97/09/23
آشنایی با گل زیبای زنبقگل زنبق ، نام انگلیسی آن: Iris است . زنبق ها گیاهانی چند ساله اند و بیش از 300 گونه در سراسر جهان به صورت گسترده پراکنده اند. گیاهان این تیره علفی، ریزوم دار و یا پیازدار را شامل می شود. گل زنبق ساقه بدون انشعاب یا دارای انشعابات کوتاه است. گل زنبق برگ‌ها غالباً شمشیری، درون یکدیگر و تا حدى از اواسط تا شده است. گل زنبق یکی از گلهای محبوب و مورد علاقه تعداد زیادی از افراد است. پروش و کاشت زنبق در گلدان بسیار ساده است. زنبق از گلهای زیبای زمستانی است که در رنگها و گونه‌های مختلف در طبیعت یافت میشود. پروش و کاشت زنبق در گلدان و باغچه بسیار آسان است و بعضی از انواع آن به صورت گل بریده نیز کاربرد دارد. گل‌ آذین خوشه یا منفرد، گل ها دوجنسی، منظم، گاهى نامنظم، گلپوش 6 عدد و به صورت آزاد یا پیوسته و گلبرگ مانند است. پرچم ها که تعداد آنها 3 عدد است به سطح زیرین سه اندام جنسی ماده، موسوم به کلاله های پتالوئید (گلبرگ مانند)، چسبیده اند. خامه مادگی نیز به سه شاخه پهن رنگین تقسیم شده که هر شاخه آن بر روی یک پرچم خمیده است و بنابر این پرچم و مادگی به هم نزدیک هستند. میوهٔ گیاهان این تیره کپسول است.

آشنایی با روش نگهداری گل زنبق



نور مناسب گل زیبای زنبق


گل زنبق در هنگام رشد علفی و سبزینه ای نور نسبی و در دوران گلدهی به نور کامل نیاز دارد، گل زنبق نور مستقیم آفتاب را نمی پسندد. نور مناسب برای گل زنبق، نور غیر مستقیم است. گل زنبق زیبا، در هنگام رشد علفی و سبزینه‌ای نور کمتر و در دوران گلدهی به نور کامل نیاز دارد.

دمای مناسب گل زیبای زنبق


گل زنبق، یکی از انواع گلهای فصلی زمستان است و در دوران رشد علفی و سبزینه ای، هوای خنک 4 الی 7 درجه و در دوران گلدهی دمای بالاتر در حدود 13 الی 16 درجه برای آن مناسب است.

آبیاری مناسب گل زیبای زنبق


پس از کاشت گل زنبق ، گلدان را آبیاری، سپس برنامه آبیاری را برای مرطوب نگهداشتن خاک، هفتگی کنید. در دوران گلدهی 2 الی 3 بار در هفته کافی است. نیاز آبی گل زنبق متوسط است. پس از کاشت زنبق، گلدان را به طور کامل آبیاری کنید و بعد از آن، برنامه آبیاری را برای مرطوب نگهداشتن خاک، هفتگی کنید .

رطوبت مناسب گل زیبای زنبق


گل زنبق نیاز به غبار پاشی نداشته و هوای خنک و خشک را دوست دارد. گل زنبق نیاز به رطوبت هوای محیط ندارد و و هوای خنک و خشک برای نگهداری زنبق مناسب است.

خاک مناسب گل زیبای زنبق


گل زنبق معمولاً در خاک‌های خنثی یا قلیایی و سبک و قابل نفوذ رشد می نماید. بهترین خاک برای گل زنبق دو قسمت شن و ماسه، یک قسمت خاک باغچه و یک قسمت خاکبرگ می باشد.همچنین در صورتی که خاک اسیدی است، اضافه نمودن قدرى آهک به خاک‏هاى اسیدى کیفیت خاک را برای کاشت زنبق بهبود مى ‏بخشد.

کوددهی مناسب گل زیبای زنبق


تغذیه گل زنبق را بادیدن اولین غنچه های گل بر روی گیاه شروع کنید و کوددهی را دو هفته یکبار تا هنگامی که برگهای گیاه زرد و خشک شود، ادامه دهید. برای تهیه کود می توانید از کودهای محلول مخصوص گیاهان خانگی یا باغی موجود در گلفروشی‌ها استفاده کنید.
آشنایی با گل زیبای زنبق

تکثیر مناسب گل زیبای زنبق


افزایش گل زنبق عموماً از طریق تقسیم بوته پس از پایان گلدهی صورت می گیرد.همچنین با کشت بذر می توان پس از 3 سال گل های آن را مشاهده نمود. زنبق های ریش دار در تابستان تقریبا دو ماه پس از گل دادن تکثیر می شوند و دیگر زنبق ها بهتر است در اوایل بهار یا پاییز تکثیر شوند.

آشنایی با نحوه کاشت زنبق در گلدان


به منظور کاشت زنبق در گلدان، ابتدا پیاز گیاه را از گلفروشی‌ها تهیه کنید. گلدان را با خاک مناسب پر کرده و پیازها را در نزدیکی سطح خاک بکارید، به نحوی که نوک پیاز کمی دیده شود. پیازها را در عمق 7 الی 10 سانتیمتری و به فاصله 10 الی 15 سانتیمتر از یکدیگر کشت کنید. بعد از چند روز، ریشه‌ها، پیاز را به طرف پایین می‌کشند. بعد از کاشت زنبق، گلدان را به ‌طور کامل آبیاری کنید تا آب از ته گلدان خارج شود. بعد از آن مراقب باشید، خاک همواره مرطوب نگه داشته شود. گلدان را در محل نیم سایه قرار دهید و زمانی که گیاه به گل نشست، آن را به مکانی پرنورتر منتقل کنید. در این زمان فقط زمانى به گل زنبق آب بدهید که خاک خشک شده باشد.گل های زنبق در مدت 7 تا 9 هفته بعد از کاشت شکوفا می‌شوند. لازم به ذکر است تا دو سال می‌توانید پیازها را در خاک نگه دارید. بعد از دیدن اولین غنچه‌های گل، کوددهی را شروع کنید.
advertising