آشنایی با گیاهان خانگی خطرناک برای کودکان

سبک زندگیباغچه

- 97/09/13
آشنایی با گیاهان خانگی خطرناک برای کودکانگیاهان آپارتمانی به دلیل طراوت و زیبایی خود از جایگاه ویژه‌ای در منازل و آپارتمان‌ها برخوردار هستند. اما بعضی از آنها علی‌رغم ظاهر زیبای خود، سمی هستند. بنابراین می‌توانند برای اهل خانه به‌خصوص کودکان خطرناک باشند. بعضی از گیاهان نه تنها با چشیدن بلکه از طریق تماس سطحی با چشم، بینی، مخاط دهان یا پوست نیز موجب بروز سوزش و عوارض جدی می‌شوند. گیاهان نقش های مفید مختلفی در محیط خانه ما بازی می کنند. آنها زیبایی بصری به خانه می فزایند ، هوا را تصفیه می کنند و ممکن است استفاده خوراکی یا دارویی نیز داشته باشند.

گیاهانی که برای قلب مضر هستند


از دیگر گیاهان خطرناک می‌توان به گیاه «زامیفولیا» یا گیاهان «عشقه»، گیاه «ویستریا» یا «پیچ گلیسین» اشاره کرد. گل «انگشت ‌دانه» نیز می‌تواند برای سلامت قلب خطرناک باشد. گل «ادریسی» یا «هایدرانژیا» یا «ارتانزا»، «زنبق دره» یا گل «برف» یا گل «موگه»، گیاه «آنتوریوم» یا «درفش» نیز همگی خطرناک هستند و باید از خوردن، چشیدن و لمس کردن آنها خودداری شود.

گل شیپوری گیاه خانگی خطرناک برای کودکان


این گیاه حاوی کریستال های اگزالات کلسیم است که برای انسان و حیوانات خانگی خطرناک است.افراد بزرگسال و کودکان با خوردن گل شیپوری امریکایی معمولا تنها دچار عوارض جانبی خفیفی، از جمله واکنش درماتیت و تورم دهان و دستگاه گوارش می شوند . در موارد نادر و پس از خوردن مقادیر زیاد گزارش مرگ و میر در کودکان وجود داشته است.

دیفن باخیا گیاه خانگی خطرناک برای کودکان


یکی از این گیاهان سمی «دیفن باخیا» است. چشیدن یا خوردن یک برگ از این گیاه برای بزرگسالان ممکن است فقط باعث عوارضی چون دل‌درد و سوزش دهان شود و فرد را در خطر مرگ قرار ندهد اما مصرف همین مقدار گیاه توسط کودک یا نوزاد می‌تواند بسیار مسمومیت‌زا و خطرناک باشد. ساختار این گیاه متشکل از ساقه و برگ های گوشتی سبز جامد است که معمولا با نشانه گذاری های زرد یا سبز همراهند. این گیاه معمولا در اندازه بزرگ و در گلدان نگهداری می شود. بر خلاف پیچک آمریکایی مصرف این گیاه عوارض جدی به همراه ندارد. درد شدید در دهان، ترشح بزاق، احساس سوزش، و تورم و بی حس شدن گلو.

پوتوس گیاه خانگی خطرناک برای کودکان


پیچک شیطان نیز نامیده می شود، عوارض این گیاه خفیف و اندک است، اما می تواند عوارض جانبی ناراحت کننده و گاهی اوقات جدی در انسان ها تولید کند.سوزاندن دهان، خارش پوست، تورم لبها، زبان و گلو، استفراغ، و اسهال است.

نیلوفر گیاه خانگی خطرناک برای کودکان


نیلوفر شرقی و نیلوفر فصلی دو گونه این گیاه هستند که به خاطر رنگ های مختلف و زیبا بسیار محبوب هستند. همه نیلوفرها سمی هستند، و برخی از آنها نسبت به انسان و حیوانات، خصوصا گربه ها تاثیر سمی تر دارند. اگر شما مطمئن هستید که زنبق شما از این گونه است همیشه جانب احتیاط را نگه دارید و آنها را دور از دسترس در داخل خانه، و یا دور از مناطق بازی خارج از منزل بکارید. گونه های مختلف نیلوفر عوارض متفاوتی در انسان تولید می کنند. مانند ناراحتی معده، استفراغ، سردرد، تاری دید و سوزش پوست.

پیچک گیاه خانگی خطرناک برای کودکان


پیچک می تواند باعث تحریک شدید پوست، سوزش در دهان و گلو، بی حسی، تشنج و تب شود. معمولا علائم تنها در صورت مصرف مقادیر زیاد شدید می شوند.

خرزهره گیاه خانگی خطرناک برای کودکان


خرزهره گیاهی ظریف و بی گناه به نظر می رسد ، اما تا حدی سمی است که حتی خوردن عسل ساخته شده از شهد آن می تواند باعث ایجاد علائمی شود.تعداد کمی مرگ و میر در انسان ها گزارش شده است، اما اکثریت مرگ و میر زمانی رخ می دهد که مقادیر بسیار زیادی گیاه مصرف می شود. کودکان حساس تر باید به دور از گیاهان خرزهره نگه داشته شوند. عوارض آن آریتمی، سرگیجه، و لرزش است.

کالادیوم گیاه خانگی خطرناک برای کودکان


تمام قسمت های گیاه برای انسان سمی است.علائم پس از مصرف می تواند شامل، سوزش دردناک و تورم دهان، زبان، لبها و گلو، اشکال در تنفس، صحبت کردن، و بلع و ممکن است حتی با مصرف این گیاهان خانگی سمی راه های هوایی مسدود شوند که می تواند به مرگ منجر شود.

گیاهان باغچه و پارک هم برای کودکان سمی و خطرناک هستند


به جز گیاهان آپارتمانی، گیاهان خارج از منزل و داخل حیاط یا باغچه نیز می‌توانند برای کودکان خطرناک باشند؛ از جمله گیاه «داوودی»، «خرزهره»، «فیکوس»، «خرزه هندی» یا گل «نرگس». بعضی گیاهان سمی ‌به صورت خودرو در پارک‌ها، باغچه‌ها و حاشیه خیابان‌ها رشد می‌کنند؛ از جمله «تاتوره» که گل‌های زیبا دارد و بعد از مدتی میوه می‌دهد. میوه این گیاه خاردار و سمی اما بسیار زیبا است و دانه‌های زیادی تولید می‌کند. درواقع به همین دلیل است که تکثیر آن در طبیعت به راحتی انجام می‌شود. کودکان و حتی افراد بزرگسال ممکن است از روی کنجکاوی آن را لمس کنند و یا بچشند و به مسمومیت دچار شوند. بنابراین در مورد گیاهان خارج از خانه نیز باید دقت به عمل آید.

مسمومیت توسط گیاهان خانگی سمی می تواند از روش های زیر باشد


با خوردن انواع توت ها، شکوفه یا ریشه
تماس پوست با شیره یا آب میوه
با خوردن یا دست زدن به برگ
با خوردن خاک گیاهان
از طریق آب جمع شده در سینی گیاه

راه های کمتر قرار گرفتن در معرض سموم گیاهان خانگی


نگه داری از گیاهان در اتاق کودکان و حیوانات خانگی مجاز نمی باشد
برچسب با نام گیاه و اینکه آیا آن سمی است یا نه بر روی گلدان بچسبانید
به طور منظم گیاهان را تمیز کنید و ظرف آنهارا نیز تمیز نگه دارید
به کودکان آموزش دهید که به این گیاهان خانگی سمی دست نزنند
در حالی که به گیاه دست می زنید دستکش بپوشید و یا بلافاصله پس از دست زدن دست های خود را بشویید چرا که می تواند باعث تحریک پوست یا چشم ها شود
از سیستم اتوماتیک یا گلدان هایی که خود آبیاری می کنند استفاده کنید تا هم به گیاه آسیب نرسد و هم حیوانات از آب سمی مصون بمانند
گیاهان را دور از دسترس کودکان ، نگه دارید . از قفس آویزان پرنده برای نگهداری گلدان استفاده کنید. قفس روش حفاظت خوبی برای گیاهان است و حتی به زیبایی بصری اتاق می فزاید
گیاهان را از دسترسی کودکان و حیوانات محافظت کنید مطمئن باشید آنها در شرایط حفاظت شده نیز می توانند هوا را تصفیه کنند
فراموش نکنید که گیاهان ییلاقی برای حیوانات خانگی در فضای باز خطرناک هستند. آنها را در اتاقکی مخصوص یا محل بالایی قرار دهید
advertising