روش نگهداری گل و گیاهان آپارتمانی در فصل پاییز و زمستان

سبک زندگیباغچه

- 97/09/03
روش نگهداری گل و گیاهان آپارتمانی در فصل پاییز و زمستاندر این ماه های سرد می توانید گلدان های خود را به خانه بیاورید تا آنها علاوه بر آنکه هوای خانه را تمیز کنند، روحیه شما را نیز ارتقا بدهند. در فصل زمستان طبیعی است که در شرایط غیر گلخانه ای گیاهان دارای رشد چندانی نباشند یا برای مثال برگ هایشان بریزد یا خشک شوند اما امر مهم این است که با آشنایی با چگونگی نگهداری از گیاهان در این فصول بتوانیم آنها را در خانه محفوظ و دکوراسیون را زیبا و با طراوت نگه داریم.

در زمستان با توجه به کمبود نور باید اتاق آفتاب گیری برای گل ها در نظر بگیرید .تا جایی که می توانید نور آفتاب زمستانی را به خانه راه بدهید و در صورت لزوم یک یا چند چراغ دیگر در اتاقی که گیاهان وجود دارند، اضافه کنید.تا از نور کافی برای رشد بهره مند شوند. گل هایی مثل حسن یوسف در سرمای شدید خشک می شوند و به همین سبب داخل منزل و فضای سبز داخل منزل جایگاه مناسبی دارند. در دوره سرما از جذابیت برگ های حسن یوسف کاسته می شود اما جای نگرانی نیست با رسیدن فصل بهار و انتقال گلدان به مکان مناسب دوباره جذابیت خود را به دست خواهند آورد.

تغییر مکان را برای گیاهان راحت تر کنید .اگر به اندازه کافی وقت دارید، یک یا دو هفته قبل از آنکه گلدان ها را به خانه بیاورید، آنها را به مکان سایه داری منتقل کنید. این کار به گیاهان فرصت می دهد تا قبل از آمدن به خانه با وجود نور کم تطبیق بیابند. اگر گیاهان شما در گلدان های بزرگ هستند سعی کنید آنها را روی پایه چرخدار قرار بدهید تا جابجا کردن آنها راحت تر بشود. فضای داخلی را برای قرار دادن گیاهان آماده کنید گیاهانی که به نور فراوان نیاز دارند، مشکل می توان در خانه شاداب نگه داشت. برای این نوع از گیاهان، مکانی در کنار پنجره ای که آفتاب گیر یا جنوبی است، آماده کنید. گیاهانی را که به نور کمتر نیاز دارند می توان کنار پنجره های رو به شرق یا غرب قرار داد. اگر در خانه جایی ندارید که به اندازه کافی نورگیر باشد می توانند در زمستان از چراغ مخصوص گیاهان استفاده کنید.

همه گیاهان خانگی را باید از در و پنجره های سرد و همین طور رادیاتورها و منابع گرمایشی دور نگه دارید. بعضی از گل ها مانند شمعدانی و کولانکولائه تا حدودی در مقابل سرما مقاوم هستند اما باید آنها را از جریانات سرد محافظت کنیم و به همین سبب قرارگیری در گوشه حیاط یا زیر درختان می تواند جای مناسبی برای نگه داشتن این قبیل گیاهان باشد. گل هایی مثل کولانکوئه برای آنکه در فصل بهار گلدهی داشته باشند بایستی در فصل زمستان به اندازه کافی از نور خورشید بهره مند گردند.

قبل از آنکه گلدان ها را به خانه بیاورید، آنها را کنترل کنید که عاری از هر گونه حشره باشند. بهترین روش برای آنکه بدانید گلدانی به نوعی آفت دارد یا نه این است که آن را کاملاً در تشت آب فرو کنید. اگر در خاک گلدان حشره زندگی کند، پس از چند دقیقه به روی آب می آید. اگر چنین اتفاقی افتاد، می توانید گلدان و خاک آن را قبل از آوردن به خانه عوض کنید. البته این روش را برای گیاهان که ترجیح می دهید، خشک بمانند به کار نگیرید. علاوه بر این، مقداری صابون مایع را در آب حل کرده و روی گیاه اسپری کنید. این محلول را روی تمامی قسمت های گیاه از جمله دو طرف برگ اسپری کنید، چون برگ ها مکان اصلی زندگی آفت گیاهی هستند.

گیاهانی را که به خانه می آورید چند روزی از سایر گیاهان دور نگه دارید وقتی گیاهان فضای باز را به خانه می آورید، سعی کنید حداقل به مدت چند روز آنها را دور از سایر گیاهان خانگی نگه دارید. با این کار، می توانید دوباره وجود هر گونه آفت را کنترل کنید. اگر حتماً باید آنها را در یک اتاق قرار دهید، پس در دو سوی مخالف یک اتاق بگذارید. در صورت لزوم از محلول صابون به گیاهان تازه وارد بزنید.گیاهان را به صورت گروهی کنار هم قرار بدهید وقتی گیاهان در کنار هم قرار می گیرند، نه تنها در فصل تابستان روحیه شما را بالا می برند بلکه نسبت به زمانی که از هم دور هستند خودشان هم سالم تر باقی می مانند و کمتر خشک می شوند.

گیاهانی را که از بیرون به خانه می آورید، در زمستان به آب کمتری نیاز دارند. قبل از آب دادن به آنها، خاک انها را لمس کنید و فقط موقعی که احساس می کنید خاک خشک است به آنها آب بدهید. درباره نگهداری کاکتوس ها در فصل های سرد به یاد داشته باشید کاکتوس ها نیاز به آبیاری کمتری دارند و لازم است اگر در دکوراسیون فضای بیرونی و محوطه ها استفاده می شوند از بارش باران محفوظ بدارید و بیشتر خشک نگه دارید .اگر سیستم گرمایشی خانه شما هوا را خشک یا بسیار گرم می کند، هوای اطراف گیاهان را مرطوب نگه دارید، به خصوص درختچه مرکبات و سرخس ها را. به این منظور می توانید از بخور یا اسپری آب استفاده کنید.

گل های خود را از جریانات سرد محفوظ بدارید.مواظب گلدان های نزدیک بخاری باشید هوای گرم و نزدیک بودن به بخاری برای بعضی از گل های آپارتمانی خطرناک می باشد.از آبیاری زیاد گلدان ها اجتناب کنید این امر سبب پوسیده و از بین رفتن گیاه می شود.از کاشت، تعویض گلدان و یا خاک گلدان در بیشتر موارد در این فصول دوری کنید .از هرس کردن گیاهان تا اواخر زمستان بپرهیزید.
advertising