آشنایی با خاک برگ و نحوه درست کردن آن

سبک زندگیباغچه

- 97/09/12
آشنایی با خاک برگ و نحوه درست کردن آن

خاک برگ چیست


خاک برگ از پوسیده شده موادی مثل دمبرگ های درختان، چمن های قیچی شده و غیره بوجود میاد. خاک برگ برای گلها و گیاهان ارزش غذایی خاصی نداره و فقط بخاطر سبک و قابل نفوذ کردن خاک از اون استفاده میشه. از خاک برگ به عنوان یکی از خاکهای بستری برای گیاهان زینتی و آپارتمانی استفاده میکنند. در شرایط عادی خاکبرگ پس از 8 تا 12 ماه قابل استفاده می گردد.

نحوه درست کردن خاک برگ با برگ درختان


برای تهیه خاک برگ باید از موقعی که در اثر هوای سرد پاییز، برگ درختان شروع به ریزش می کنند آن ها را جمع آوری کرده و در گودالی که عمق آن بیش از 60 سانتی متر نباشد بریزند تا بپوسد. و رطوبت اون رو به منظور پوسیده شدن حفظ کنید و بین هشت ماه تا یکسال بهش اجازه ی استراحت و تجزیه شدن بدید. البته که خاک برگ سه یا چهار ساله از مرغوبیت بیشتری برخوردار هستند.برای تهیه خاک برگ در فصل پائیز برگ های خشک درختانی که رگبرگ های ضخیم و خشن ندارند (مانند درختان میوه، افرا و نارون و …) را در محلی در روی سطح زمین یا در یک گودال بصورت یک لایه جمع آوری کرده پس از آنکه با آب پاشی رطوبت لازم را تامین کردند برای تسریع در پوسیده شدن آنها مقداری کود ازته مانند اوره به آن اضافه می کنند.

سپس یک لایه دیگر برگ ریخته و با تکرار عمل آب پاشی و کودپاشی به انباشتن مقدار مورد نظر برگ می پردازند در اثر رشد و نمو باکتری ها، برگ ها بتدریج پوسیده می شوند، معمولاً هر از چندی این توده را از هم می پاشند و دوباره در محل دیگری روی هم می ریزند این کار به منظور جلوگیری از ایجاد گرمای بیش از حد در درون توده که باکتری ها را از بین می برد و هوا رسانی به باکتری های موازی انجام می گیرد.

خاک برگ صد درصد از مواد پوسیده شده ی برگ ساخته شده و بعد از این که برگ ها شروع به خشک شدن کردند هر دو روز یک بار روی برگ ها را با آب چاه آب پاشی می کنند و اگر این خاک را به مصرف گیاهانی که آهک برای آن ها مضر است نمی رسانند، بین برگ ها کمی آهک نرم می پاشند.اگر با این برگ ها مقداری کود حیوانی هم مخلوط کنند پس از پوسیدن و حاضر شدن اثر بهتری خواهد داشت.

هر سه ماه یک بار توده برگ ها را زیر و رو کرده و دوباره روی هم دسته می کنند . پس از یک سال یا یک سال و نیم که برگ ها خوب پوسیده شدند آن ها را غربال می کنند تا شاخه ها و خرده چوب هایی که بین برگ هاست جمع آوری شده و خاک نرم قهوه ای رنگی به دست آید. این خاک برگ دارای وزن متوسط بوده و قابلیت نگهداری آب آن هم متوسط است.

به هم خوردن توده خاکبرگ مراحل پوسیده شدن را تسریع می کند. خاکبرگ آماده شده را باید الک کرد تا چوب ها و قسمت های زاید آن جدا شود خاک برگ ممکن است محتوی بذرهای علف های هرز، آفات و امراض باشد، لذا باید قبل از مصرف گندزدائی گردد.
advertising