استفاده از هورمون های ریشه زایی در قلمه زدن

سبک زندگیباغچه

- 97/09/10
استفاده از هورمون های ریشه زایی در قلمه زدنقلمه زدن یکی از ساده ترین راه ها برای تکثیر گیاهان است اما گاهی اوقات بعضی گیاهان با قلمه زدن به سختی تکثیر میشوند و یا به دلیل کمبود وقت و سرعت بیشتر نیاز داریم تا فرآیند ریشه دهی گیاه راه بهبود ببخشیم در این مواقع برای تقویت ریشه دهی قلمه از هورمون ریشه زایی استفاده میشود.

هنگامی که گیاه را با روش قلمه ساقه می خواهید تکثیر کنید، استفاده از هورمون تحریک کننده ریشه زایی مفید بوده و گاهی لازم است. هورمون ریشه زایی احتمال موفقیت ریشه زنی در گیاه را افزایش میدهد. هنگامی که از هورمون ریشه زایی استفاده می کنید، معمولا ریشه به سرعت رشد کرده و کیفیت بهتری نیز پیدا میکند.استفاده از هورمون ریشه زایی کار تکثیر برخی از گیاهانی را که به سختی می توان آنها را با موفقیت قلمه زد، خیلی آسان تر میکند. برخی از گیاهان مانند پاپیتال حتی در آب هم به راحتی ریشه تولید میکنند اما این ریشه ها هرگز به قدرت ریشه هایی که با استفاده از هورمون ریشه زایی در خاک تولید شده اند، نمی رسند.

نحوه استفاده از هورمون های ریشه زایی


پیش از شروع فرایند ریشه زنی، برگ های قلمه را جدا کنید. مقدار بسیار کمی هورمون ریشه زایی در یک ظرف تمیز بریزید. حدود 2٫5 سانتیمتر از قلمه ساقه را در هورمون ریشه زایی قرار دهید. ریشه های جدید از این ناحیه شروع به رشد خواهند کرد. گلدانی را با خاک گلدانی مرطوب آماده کنید و ساقه قلمه را در خاک گلدان قرار دهید. روی گلدان را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید. این گلدان را باید در مکانی پر نور قرار دهید که نور فیلتر شده دریافت میکند.

در مدت زمانی که منتظر ریشه دادن قلمه و رشد گیاه جدید خود هستید، حتما خاک قلمه را مرطوب نگه دارید و به آن نظارت داشته باشید تا زمانی که برگهای جدید در آن رشد کنند. هنگامی که برگهای جدید پدیدار میشوند، میتوانید مطمئن باشید که گیاه ریشه تولید کرده است. در این زمان کیسه پلاستیکی را از روی گلدان خارج کنید.

قبل از هر چیز باید بستر مناسب را فراهم کنید. بهترین بستر برای ریشه دار کردن گیاه، کمپوست بذر نام دارد. با ترکیب پرلایت،پیت ماس و مقداری ورمی کمپوست، میتوانید یک بستر مناسب تهیه کنید که هم مثل خاک معمولی کلوخ نمیشود و هم به دلیل جذب بالای رطوبت، قلمه مرطوب می ماند و از آب موجود، استفاده میکند.استفاده از کود کامل برای این قلمه ها لازم است. چون گیاه ریشه نداره و کود کامل را که به شکل اسپری روی برگ ها می پاشید میتواند جذب کند.

بعد از فراهم کردن بستر مناسب، گیاه مورد نظر را انتخاب کرده و به طول 5 سانتی متر یا اندکی بیشتر با قیچی یا چاقوی تیز ببرید که زخمی نشود.انتهای قلمه یا برگ را توسط آب مرطوب کنید که اگه هورمون ریشه زایی به شکل پودر باشد، به ساقه بچسبد، گیاه را داخل هورمون ریشه زایی فرو کرده و بعد مدت بسیار اندک مثل 5 ثانیه نگه دارید ، بستر مناسب را با چیزی مثل خودکار سوراخ کرده و به آرامی گیاه را بکارید و بعد مقداری آب بدهید.

اصول ریشه زایی در گیاهان آپارتمانی


باید رطوبت ثابتی را در تمام مدت ریشه زایی فراهم کنید
هرچه رطوبت بستر بیشتر باشد، ریشه دهی سریعتر انجام میشود
هیچگاه عمل ریشه گیری از گیاه را در نور مستقیم آفتاب یا در محیط تاریک انجام ندهید
قلمه ای رو انتخاب کنید که حداقل دو جفت برگ سالم داشته باشد
پیت ماس، ورمی کمپوست و مقداری پرلیت به دلیل جذب رطوبت زیاد و تخلخل بسیار، بستر ایده آل برای ریشه دهی می باشد
به منظور تثبیت رطوبت، روی گلدان را با پلاستیک بپوشانید یا در ظرف پلاستیکی بزرگ قرار بدهید

ریشه دهی برخی گیاه ها مثل بگونیا رکس، کمی متفاوت است. در این نوع گیاه ها قلمه نمی گیرند بلکه برگ را به قطعات کوچک تقسیم کرده در خاک میکارند .

طریقه ساختن هورمون ریشه زایی در منزل



استفاده از پودر تالک برای ساخت هورمون ریشه زایی


پودر تالک یا (پودر بچه) ، انتهای قلمه رو داخل پودر بچه فرو کرده در بستر مناسب بکارید… هورمون های ریشه زای تجاری، از ترکیبات شیمیایی پودر تالک در فرمولاسیون خود استفاده می کنند.

استفاده از قرص آسپرین برای ساخت هورمون ریشه زایی


قرص آسپرین از آب بید ساخته میشود، به همین دلیل حل کردن 200 میلی گرم قرص آسپرین در یک گالن آببرای رشد گیاه مناسب است. قرص را در آب حل کنید و گیاه را به مدت یک شب تا صبح در ان قرار دهید و بعد ان را بکارید.

استفاده از بید مجنون برای ساخت هورمون ریشه زایی


در داخل ساقه ها و شیره درخت بید مجنون ماده اسید سالیسیلیک وجود دارد. می توانید مقداری از ساقه ها رو ریز ریز ببرید و داخل ظرف آب بذارید و آب رو بجوشانید تا کم کم آب تیره شود و مدتی بعد که آب سرد شد از ان آب به عنوان هورمون ریشه زایی استفاده کنید. آب تیره رو در ظرف جداگانه بریزید، برای یک شب تا صبح(overnight) قلمه رو درش قرار بدید و بعد بکارید. دقت کنید که نمیتوانید از این آب تیره برای مدت طولانی استفاده کنین چون خواص خود را از دست میدهد.

استفاده از عسل برای ساخت هورمون ریشه زایی


انتهای قلمه را داخل عسل طبیعی فرو کرده در بستر مناسب بکارید.استفاده از عسل طبیعی برای ریشه زایی گیاه بسیار موثر است. استفاده از شیره ی نارگیل و شیره درخت توت برای ساخت هورمون ریشه زایی هم می توان استفاده کرد.
advertising