معرفی گل کوکب

سبک زندگیباغچه

- 97/08/28
معرفی گل کوکبگل کوکب گیاه بومی مکزیک، آمریکای مرکزی و کلمبیا بوده و دارای 30 گونه است. گیاهی دایمی و حساس به سرما با ریشه های ژوخه ای گرد یا دوکی شکل می باشد. برگ ها مرکب، بزرگ و دندانه دار است و گل ها به صورت یک رنگ، دورنگ و چند رنگ شامل سفید، زرد، نارنجی، قرمز و بنفش دیده می شود. گل ها ممکن است کم پر، نیمه پرپر یا پرپر باشند. قطر گل بین گونه ها بسیار متغیر بوده و ممکن است از کمتر از 10 سانتی متر تا بیشتر از 25 سانتی متر برسد. دارای ارقام پاکوتاه و پابلند است (200-30 سانتی متر). این گل به عنوان گل حاشیه ای و گل بریدنی استفاده می شود. از روی جوانه ها می توان رنگ گل را تشخیص داد. اگر جوانه سبز روشن باشد گل سفید یا زرد است و اگر جوانه قرمز باشد گل قرمز یا بنفش است.

طبقه بندی کوکب بر اساس شکل ظاهری


کوکب های کم پر : کم پر ساده و کم پر یقه دار.
کوکب های پرپر : کوکب های شبیه به نیلوفر آبی ، آنمونیک ، کوکب لانه زنبوری یا منگوله ای ، توپی ، نیم کاکتوس ، کوکب های کاکتوسی ، کوکب زینتی ، انواع متفرقه.

روش نگهداری گل زیبای کوکب



نور مناسب گل کوکب


گل کوکب به نور فراوان خورشید نیازمند است. برای کاشت گل کوکب در گلدان و در آپارتمان، لازم است گیاه را در محلی که دارای نور کافی است مانند پشت پنجره جنوبی یا در بالکن نورگیر قرار دهید.

دمای مناسب گل کوکب


پیاز کوکب می ‌تواند تا دمای ۱۲- درجه‌ سانتی ‌گراد را تحمل کند. بهترین دما برای رشد گیاه 18 تا 22 درجه سانتی گراد است.

آبیاری مناسب گل کوکب


نیاز آبی این گل بالا است و کمبود آب و رطوبت درتابستان از غنچه کردن مجدد آن جلوگیری خواهد کرد. به طور کلی خاک گلدان باید همیشه مرطوب نگه داشته شود ولی نباید خیس و غرقاب شود.

خاک مناسب گل کوکب


مخلوطی از خاک باغچه با ورمی کمپوست و یا خاک نرم و شنی با حاصلخیزی و نفوذپذیری بالا برای کاشت گل کوکب مناسب است. کوکب به زه کشی خیلی حساس است و در خاک دارای زه کشی نامناسب، به سرعت می پوسد. خاک آن باید حاویموادآلی کافیو نیز دارای زه کشی مناسب باشد. PH مناسب آن 7-6 است. زمینی که درآن کوکب کاشته می شود باید آب کافی دریافت کند تا خاک همیشه مرطوب باشد ولی نباید زیاده از حد آبیاری شود. گهگاهی از خاک پوش به ویژه کاه به ضخامت حدود ۵ سانتی متر برای نگهداری رطوبت اطراف گیاه استفاده می شود.

کوددهی مناسب گل کوکب


توصیه میشود در زمان کاشت، مقداری کود پوسیده دامی در زیر غده ها بریزید. همچنین استفاده از کود کم ازت یک بار در ماه مناسب است(کود مایع نباشد) . کود دهی بیش از اندازه و استفاده از کودهای با مقادیر زیاد ازت برای گل کوکب مضر است. نیتروژن وفسفر مهمترین عناصر مورد نیاز گل کوکب هستند. مقادیر به نسبت کم پتاسیم و کلسیم برای رشد بهینه و نیز برای تولید ریشه های ژوخه ای و حفظ تعداد گل های تولید شده لازم است. در اوایل تابستان مصرف کودهای نیتروژنه به صورت هفتگی و از اواسط تابستان تا پاییز مصرف کودهای پتاسه برای آن مفید است.

تکثیر گل کوکب


کوکب به سه روش تکثیر می یابد. از لحاظ تجاری انواع بریدنی کوکب، در درجه اول با قلمه و سپس توسط بذر افزایش می یابد. افزایش از طریق تقسیم ریشه، جنبه تجاری نداشته و فقط توسط علاقه مندان به این کار انجام می شود.

تکثیر به روش کاشت بذر: کاشت بذر در اسفند در شاسی یا گلخانه نیم گرم انجام شده وقتی گیاهان 4 برگه شدند (در فروردین ماه) آنها را در گلدان های استکانی نشاء کرده گلدان ها را دوباره درون شاسی سرد قرار داده و پس از رفع خطر سرما، به زمین اصلی منتقل می کنند. ممکن است بذرکاری در اوایل اردیبهشت انجام شود که زمین اصلی کشت شده و نیاز به تنک کردن دارد.

تکثیر به روش قلمه : جهت تهیه قلمه بدین صورت عمل می شود که ساقه را کمی بالاتر از سطح خاک قطع کرده و قسمت باقی مانده را با خاک میپوشانند. در این حالت به سرعت از نزدیک محل طوقه جوانه ها شروع به رشد می کنند. پس از آنکه جوانه ها کمی رشد کردند دوباره پای بوته را خاک می دهند. پس از آنکه چند ریشه بر روی آن ظاهر شد از آنها قلمه گیری می شود. گاهی ریشه های ژوخه ای را در بهمن یا اسفند در گلخانه، در گلدان یا شاسی می کارند و دمای 20-15 برای آن فراهم می کنند تا جوانه های آن رشد کنند. وقتی طول جوانه ها به 10 سانتی متر رسید از آن قلمه گیری می کنند. قلمه ها ممکن است معمولی یا پاشنه دار باشند.
باید توجه داشت که قلمه ها در مقابل آفتاب قرار نگیرند، چون رطوبت خود را به سرعت از دست میدهند. قلمه ها را در دمای 18-15 در شرایط سایه کشت می کنند که 3-2 هفته بعد ریشه دار می شود. قلمه های ریشه دار در اردیبهشت در زمین اصلی کشت می شوند. گاهی در گلدان هم کشت می شود ولی کمتر رایج است. گیاهانی که با قلمه زیاد می شوند پاکوتاه شده و گل های درشتی خواهند داد.

تکثیر به روش تقسیم ریشه : ریشه های ژوخه ای کوکب به سرما حساس هستند بنابراین آنها را در پاییز از خاک خارج کرده ودر فروردین می کارند. ژوخه ها فاقد جوانه هستند (چون ریشه متورم شده اند) بنابراین همراه آنها باید بخشی از طوقه وجود داشته باشد. چون مطمئن نیستیم که قطعه جدا شده جوانه دارد یا نه، یکی دو هفته پیش از کشت، دسته ژوخه ها را در ماسه مرطوب با دمای بالای 10 قرار می دهیم تا جوانه ها رشد کرده و ظاهر شوند. زمانی که جوانه ها 2 سانتی متر رشد کردند، ژوخه ها را به چند قسمت تقسیم می کنیم. این ژوخه ها پس از 12-8 هفته گل می دهند. اگر ژوخه بدون جوانه کشت شود، پوسیده و از بین می رود.

زمان گلدهی گل کوکب


دوره گلدهی بیشتر ارقام کوکب به نسبت طولانی بوده و از اواخر بهار تا اواخر پاییز گل می دهند. در نواحی کوهستانی جایی که تابستان های خنک تری دارد، کوکب فوق العاده رشد می کند و گل های آن بسیار درشت می شود. رنگ گل ها نیز در این مناطق پررنگ تر و جالب تر است.

آفات و بیماری ها گل کوکب


مهمترین آفات گل کوکب، حلزون، شته، عنکبوت و سوسک است. کپک پودری نیز در پاییز شایع است.
advertising