آشنایی با کوکوپیت و نحوه استفاده آن در خاک گیاهان

سبک زندگیباغچه

- 97/08/23
آشنایی با کوکوپیت و نحوه استفاده آن در خاک گیاهان

خاک کوکوپیت چیست


کوکوپیت coco peat نوعی بستر کشت است که از الیاف پوست میوه نارگیل به دست می‌آید. كوكوپیت بقایای اسفنجی حاصل از فرآوری پوست نارگیل می باشد . كوكوپیت شامل فیبرهای كوتاه در حدود 2% تا 13% می باشد . فیبرهای کوکوپیت ذرات كرك مانندی با اندازه های متفاوت میباشد. كوكوپیت به شدت گازها و مایعات را جذب می كند . این خاصیت كوكوپیت به دلیل آرایش شش گوشه اش، موجب افزایش میزان سطوح تماس آن می شود.
كوكوپیت یك ماده هیدروفیلیكی یا جاذب آب است كه، آب را سریعاً در تمام سطح بستر پخش می كند . پس از اینكه پوست از قشر داخلی میوه نارگیل جدا شد، به منظور نرم شدن مغز و آزاد كردن فیبرها ، در آب خیسانده می شود . سپس فیبرهای بلند را از مغز جدا می كنند . كوكوپیت را در برابر هوا خشك كرده و به صورت قالب هایی فشرده می كنند .کوکوپیت بیشتر در ترکیب خاک گیاهان و گل‌های آپارتمانی و به‌ویژه برای صادرات گل‌ها و کاکتوس‌ها استفاده می‌شود. از کوکوپیت برای ترکیب خاک کاکتوس‌ها در دوره نشا می‌توان استفاده کرد یعنی زمانی که از بستر و خزانه اولیه جدا می‌کنیم.

نحوه استفاده از کوکوپیت در خاک گیاهان آپارتمانی


هر قالب کوکوپیت را در ظرفی محتوی 10 -8 لیتر آب (جهت غنی تر نمودن کوکوپیت میتوان همراه آب مواد غذایی نیز اضافه نمود.) قرار داده و پس از جدا شدن الیاف از هم به صورت خالص یا به همراه پرلیت یا پیت ماس مورد استفاده قرار می گیرد.

فواید استفاده از کوکوپیت در خاک گیاه آپارتمانی


ظرفیت نگهداری بسیار خوب آب در هر قالب کوکوپیت فشرده 7 تا 10 لیتر آب بوده و رطوبت را بیشتر از پیت موس به خود جذب و گیاه به سرعت رشد می كند و كیفیت گیاه را بخصوص در شرایط آب و هوایی خشك تا زمان فروش حفظ می نماید. کوکوپیت نسبت به پیت ماس آب بیشتری نگهداری می‌کند. و بستر مناسبی است برای گیاهانی که به آبیاری زیادی نیاز دارند.

کوکوپیت به رشد باکتری، قارچ و علف هرز مقاوم است.

از لحاظ فیزیکی مقاوم است و به کندی تجزیه می‌شود و بعد از حدود ده سال شروع به تجزیه می‌کند.

كیفیت ذاتی الیاف نارگیل، در دسترس بودن آب و هوای بهینه برای ریشه دارنمودن سریع و تكثیر ایده آل گیاه می باشد. در بسیاری از موارد این امر منجر به سرعت بیشتر ریشه دارشدن قلمه ها در طول سال و نیز استفاده بهینه از فضای گلخانه و تجهیزات می گردد.

کوکوپیت کاملاً آلی است. هیچ گونه تأثیر نامطلوبی بر محیط زیست ندارد.

کوکوپیت به دلیل آنكه الیاف نارگیل (Coir ) بالاتر از سطح زمین رشد می كند، هیچگونه بذور علف هرز و بیماریهای ناشی از خاك را به همراه ندارد.

کوکوپیت به تهویه خاک کمک می‌کند و از سخت شدن خاک جلوگیری می‌کند و چرخش هوا در خاک را افزایش می‌دهد.

کوکوپیت برخلاف تمامی رقبایش، دیرتر از بین میرود و به علت دارا بودن ماده چوبی (Lignin) به مقدار 45% این اطمینان را به وجود می آورد كه در محیط های کشت به خوبی به مدت زمان طولانی باقی بماند. الیاف کوکوپیت در خاک به مدت 5 – 4 سال باقی مانده و از تراکم و فشردگی ذرات خاک جلوگیری کرده و محل مناسبی را برای رشد و توسعه ریشه فراهم می نماید.

کوکوپیت می‌تواند به‌عنوان یک محیط کشت بدون خاک در هیدروپونیک مورد استفاده قرار بگیرد.

pH کوکوپیت خنثی تا کمی اسیدی است.

معایب استفاده از کوکوپیت در خاک گیاهان آپارتمانی


کمبود مواد غذایی از جمله معایب کوکوپیت هست که البته به همین دلیل بیشتربرای کاشت بذر و قلمه از کوکوپیت استفاده می‌شود چون تا زمان تشکیل کامل ریشه گیاه نیازی به غذا ندارد و البته بعد از ریشه زایی هم می‌توان غذای گیاه را تأمین کرد و درصورت تأمین غذا این مشکل حل می‌شود.
advertising