معرفی گل زیبای آپارتمانی فوشیا معروف به گل زنگوله ای

سبک زندگیباغچه

- 97/09/03
معرفی گل زیبای آپارتمانی فوشیا معروف به گل زنگوله ایگل فوشیا با نام های مختلفی چون کالسئولاریا,کفشک، گوشی، جیبی، کیفی ،گل آویز، گل زنگوله‌ای و گل گوشواره‌ای نیز معروف است، جز گیاهان گل‌دار می‌باشد. نام علمی گل فوشیا Fuchsia می‌باشد. که دو ساله بعنوان گیاه زینتی خانگی در بهار و تابستان مورد استفاده قرار می گیرد. زادگاه گل گوشواره ای مکزیک بوده .گل فوشیا دارای گل‌هایی به رنگ قرمز، ارغوانی و صورتی می‌باشد. گل فوشیا گیاه حساسی هست و اگر شرایط برای ان فراهم نشود گل‌های آن می‌ریزد و در نهایت خشک می‌شود . دارای ساقه ها ی بلند و باریک است به طوریکه در اثر وزن خوشه های گل به طرف پایین خم می شود.

گلهای زیبا و آویزان و صورتی و یا قرمز رنگ گل گوشواره ای نه تنها در گلخانه و اتاق بلکه سایبان و سر در منازل را نیز در تابستان زینت می دهد، موقعی در معرض فروش قرار می گیرد که گلها باز شده ولی پس از مدت کمی عمر گل تمام شده و به علت عدم آشنایی با عادت گل دهی گلدان را به دور می اندازند. حتما پس از اتمام دوران گل دهی باید جوانه های انتهایی را مرتبا هرس نمود تا گیاه برای سال آینده خود را آماده نماید.

روش نگهداری فوشیا یا گل آویز



نور مناسب فوشیا یا گل زنگوله ای


گل گوشواره ای به نور کافی و زیاد احتیاج دارد، آفتاب را تحمل می نماید، مواظب اشعۀ مستقیم آفتاب در وسط روز باشید. نور مستقیم آفتاب را هم دوست دارد اما به‌شرط آنکه هوا خنک باشد. نور شدید آفتاب در ظهر تابستان موجب بالا رفتن دمای گیاه بخصوص ریشه آن می‌شود و باید ریشه این گیاه را از این دما محافظت نمود. نور کم محیط باعث دراز و باریک شدن ساقه‌ها و افزایش فاصله برگ‌ها بر روی ساقه و ریزش برگ‌ها و گل‌های آن می‌شود.

دمای مناسب فوشیا یا گل آویز


اگرچه در تابستان 18 درجه را تحمل می کند ولی بهترین درجه در این فصل 16 است، در درجات حرارت بالا تأمین رطوبت فراموش ننمایید، درجه حرارت مطلوب در زمستان بعلت نیاز سرمایی دوران استراحت 10 درجه توصیه می گردد. این گیاه به دمایی میانه نیاز دارد. اگر دمای محیط در تابستان به بیش از 26 درجه سانتی‌گراد می‌رسد، گلدان این گیاه را به مکانی سردتر منتقل کنید. در دمای بیش از 26-25 درجه سانتی‌گراد احتمال کاهش گلدهی این گیاه وجود دارد. معمولاً نمونه‌هایی که تحمل سرما را دارند در فضای آزاد کاشته و به شکل بوته پرورش می‌یابند. با فرا رسیدن فصل سرما این گیاه باید استراحت زمستانه خود را سپری کند. نتیجه ضعف گیاه می‌شود. به همین دلیل تا جایی که امکان دارد برای این گیاه از گلدان‌های پلاستیکی بخصوص به رنگ سیاه استفاده نکنید. این گلدان‌ها بسیار سریع گرم می‌شوند و در نتیجه دمای بستر کاشت را بالا می‌برند. اگر غنچه های گل گوشواره ای باز نمی شوند و گلها کمرنگ هستند، هوا خیلی گرم است گیاه را به محل خنک تری منتقل نمایید.

آبیاری مناسب فوشیا یا گل زنگوله ای


در تابستان هفته ای دوبار و در بهار هفته ای یکبار گل گوشواره ای خود را آبیاری نمایید بعد از شروع گل دهی آبیاری را کاهش داده و اجازه دهید تا سطح خاک خشک شود سپس آبیاری نمایید، در زمستان هر دو هفته یک بار آبیاری کافی است. در طول فصل رشد این گیاه به آب کافی نیاز دارند و بستر آن نباید خشک شود. همچنین خاک نباید حالتی خیس و غرقابی داشته باشد. بنابراین حجم آب بستگی به گرما و دمای هوا دارد. هر قدر هوا گرم‌تر باشد در مدت‌زمان کوتاه‌تری باید به گیاه آب داد تا رطوبت خاک حفظ شود. از آبیاری بیش‌ازاندازه و خیس ماندن بستر گلدان جلوگیری کنید زیرا موجب زرد شدن برگ‌ها، ریزش برگ‌ها و درنهایت پوسیدگی ریشه گیاه و از بین رفتن آن می‌شود. آبیاری این گیاه در طی استراحت زمستانه آن نباید فراموش شود اگر برگها سقوط می نمایند،تشنگی عامل آن است فورا گیاه را آبیاری و غبارپاشی نمایید، آبیاری را تنظیم کنید.

رطوبت مناسب فوشیا یا گل آویز


در بهار هفته ای دوبار و در تابستان به صورت روزانه گل گوشواره ای را غبارپاشی کنید.در اواخر تابستان به هفته ای یک بارکاهش دهید و در زمستان غبار پاشی ننمایید. همچنین در روزهای گرم غبار پاشی به حفظ رطوبت و پایین آوردن دما کمک می‌کند. غبار پاشی را زیر نور مستقیم آفتاب انجام ندهید زیرا این کار موجب ظهور لکه‌های سفیدرنگ بر روی برگ‌ها می‌شود. تشنگی موجب ریزش برگ‌های سبز و گل‌های این گیاه می‌شود.

خاک مناسب فوشیا یا گل زنگوله ای


خاک گل آویز یا فوشیا باید دارای زهکشی مناسبی باشد. سبکی مخلوط خاک مورداستفاده و مناسب بودن منافذ موجود در زیر گلدان. مخلوط مساوی از پیت موس، ورمی کولایت، خاک معمولی و مرغوب و شن محیط مناسبی را برای ریشه‌های این گیاه می‌سازد. به‌کارگیری 10-7 سانتیمتر پیت ماس و یا کمپوست بر روی سطح خاک (قبل از کاشت گیاه در گلدان) به زهکش محیط کاشت کمک می‌کند.

کوددهی مناسب فوشیا یا گل آویز


با شروع و ظهور گل ها با مواد غذایی مصنوعی طبق دستور سازنده هر هفته یک بارگیاه را تغذیه کنید، از اواخر تابستان و در طول زمستان تغذیه را قطع نمایید. مخلوطی از یک قسمت خاک لوم و یک قسمت پیت و یک قسمت کود پوسیده دامی برای ریشۀ این گیاه بهترین محیط است. گیاه فوشیا به مواد غذایی مناسب و کافی احتیاج دارد تا بهترین گلدهی را داشته باشد. اگر بیش‌ازاندازه کود استفاده کنیم گیاه رشد رویشی فراوانی خواهد کرد و گل نخواهد داد. بنابراین کود را به میزان لازم استفاده کنید. اگر برگ های جدید ریز باقی مانده و گلها ظاهر نمی شوند، کمبود عناصر غذایی در خاک عامل آن است، گیاه را با مواد غدایی مصنوعی طبق دستور تغذیه نمایید تا گلها ظاهر شوند.

تکثیر مناسب فوشیا یا گل زنگوله ای


ریشه دار نمودن قلمه گل زنگوله ای یا فوشیا از چوب نرم به طول 8-5 سانتیمتر در اوایل بهار یا پاییز در دمای 18 درجه.

نحوه هرس فوشیا یا گل آویز


با فرارسیدن فصل زمستان این گیاه نیاز به هرس دارد. همچنین در طی فصل رشد، بعد از پژمردن گل آنها را از بوته جدا کنید تا گیاه به گلدهی بیشتر ترقیب شود. برگ‌های زرد و شاخه‌های آسیب‌دیده را در طی فصل رشد از گیاه جدا کنید.

تعویض گلدان مناسب فوشیا یا گل آویز


در اوایل بهار بعد از هرس شاخه های خشک شده گیاه را در گلدان جدید ببرید . برای تمیز نگه داشتن برگ های گل گوشوارهای از مواد براق کنندۀ شیمیایی استفاده ننمایید، غبار پاشی برای این امر کافی است.

آفات و بیماری های فوشیا یا گل زنگوله ای


کرم سفید ریشه یکی از آفاتی است که در طی زمستان می‌تواند از ریشه گیاه تغذیه کند و به کل گیاه شما را از بین ببرد. با فرا رسیدن فصل بهار ممکن است گیاه رشد خود را آغاز کند اما برگ‌ها چروکیده شوند از بین بروند. در طی فصل زمستان هر چند وقت یک‌بار گلدان‌ها و خاک اطراف آنان را بررسی کنید و اگر قبلاً با این مشکل مواجه بودید از سموم دفع این آفت نیز قبل از انبار کردن گلدان‌ها (اواخر فصل پاییز) استفاده کنید.

فعالیت شته موجب چروکیده شدن برگ‌ها بخصوص برگ‌های جوان و چسبناک شدن آنان می‌شود.

کنه تار عنکبوتی موجب ظهور نواحی برنز یا قرمز رنگ بر روی برگ‌ها و بستن تار عنکبوت در سطح زیرین برگ‌ها و در نهایت ریزش برگ‌ها می‌شود. هوای خشک به شیوع این آفت کمک می‌کند.

تریپس آفت دیگر این گیاه است که به ساقه‌های جوان و غنچه‌های گل آسیب وارد می‌کند. گرمی هوا و یا آبیاری اندک گیاه و خشکی کشیدن آن شرایط را برای فعالیت بیشتر تریپس آماده می‌کند.

مگس سفید در زیر برگ‌های این گیاه مشاهده می‌شود که در زیر برگ‌ها تخم‌های سفید رنگی می‌گذارد و موجب چسبناک شدن برگ‌ها می‌شود.

بوترتیس بیماری قارچی است که موجب پژمردن و پوسیدن گیاه بخصوص گیاهان جوان می‌شود. زهکش نامساعد محیط و تهویه نامناسب آن این بیماری را تشدید می‌کند.

بیماری سفیدک پودری نیز بیماری قارچی است که در اثر آن بر روی برگ‌ها و ساقه‌های گیاه غشا نازکی از پودری سفید رنگ ایجاد می‌شود. تهویه نامناسب محیط گیاه و سرد و مرطوب بودن آن از عوامل تشدید کننده این بیماری است.

زنگ از جمله دیگر بیماری‌های قارچی است که موجب ظهور نقاط ریز قرمز رنگ بخصوص در سطح زیر برگ‌ها می‌شود. شرایط تهویه بد محیط و رطوبت بالای محیط از جمله عوامل شیوع این بیماری است.

سبز ماندن ساقه‌ها در طی زمستان نشانه گرم بودن محیط نگهداری و آبیاری بیش زا اندازه این گیاه است که مانع از استراحت زمستانه آن می‌شود بنابراین دما و حجم آب را مجدداً تنظیم کنید.

خواب زمستانی گل فوشیا یا گل زنگوله ای


یکی از مسائلی که افراد با این گیاه دارند مسئله استراحت زمستانه این گیاه است. زیرا در آخر تابستان گل‌های این گیاه دیگر تشکیل نمی‌شوند و برگ‌های آن خواهند ریخت. افراد با مشاهده این حالت از پرورش این گیاه دلسرد شده و حتی ممکن است گلدان محتوی آن را دور بیندازند. اما این گیاه هنوز زنده است و با انجام عمل هرس و سپری کردن استراحت زمستانه خود می‌تواند سال بعد نیز به رشد و گلدهی خود ادامه دهد.
advertising