روش کاشت بذر شاهی در آپارتمان

سبک زندگیباغچه

- 97/08/25
روش کاشت بذر شاهی در آپارتمانشاهی گیاهی یکساله با نام علمى Lepidium sativum که به خانواده چلیپائیان (Crucifereae) تعلق دارد. بوته اش به ارتفاع حدود 20 تا 30 سانتی متر است. برگ و ساقه آن رنگ سبز روشنی دارد و گلهایش صورتی روشن یا سفید و دارای برگ‌های بیضی شکل بوده و طعم آن تند و تیز و سرشار از املاح معدنی K. و Ca، P.، I.، Fe و ویتامین‌های C. و A. است. برگ‌های بدون کرک و بدون دندانه آن به مصرف تغذیه انسان می‌رسد.

نوع خودروی آن کنار چشمه ها، برگه‌ها و یا جوی‌هایی که آب آن‌ها تمیز است می‌روید. گیاه برای روش هیدروپونیک (رشد و نمو گیاه در آب) نیز مناسب است. قسمت‌های قابل استفاده شاهی شامل ریشه ها، برگ‌ها و تخم شاهی می‌باشد.سبزی شاهی مانند همه سبزی های خوراکی به راحتی در خانه واپارتمان قابل کاشت و برداشت است . با کاشت بذر شاهی در گلدان به راحتی میتوان همیشه از سبزی شاهی تازه برای مصرف روزانه استفاده کرد.

روش نگهداری سبزی شاهی



نور مناسب جهت رشد سبزی شاهی


بذر شاهی برای رشد احتیاج به نور دارد اگر نور به صورت مستقیم باشد برای رشد شاهی بهتر است اما در نور غیر مستقیم هم سبزی شاهی رشد می کند.

ابیاری مناسب جهت رشد سبزی شاهی


سبزی شاهی برای رشد خود احتیاج به اب زیاد دارد بنابراین ابیاری باید به صورت مداوم و رئزانه انجام شود تا خاک سبزی همیشه مرطوب باشد.سبزی شاهی در اثر کم ابی از بین می رود.

خاک مناسب جهت کاشت سبزی شاهی


سبزی شاهی در نوع خاکی رشد میکند، اما باید خاک همیشه مرطوب باشد.زمین های قوی ، نم دار ، رسی و شنی مناسب ترین خاک برای رشد سبزی شاهی است.البته شاهی در خاک مرطوب، غنی، دارای زهکشی خوب یا در کمپوست خوب پوسیده شده رشد بهتری خواهد داشت.

رطوبت مناسب جهت رشد سبزی شاهی


برای کاشت بذر سبزی شاهی باید رطوبت محیط مناسب باشد . شاهی احتیاج به رطوبت زیاد برای رشد دارد بنابراین باید همیشه خاک و هوای موجود رطوبت لازم را برای رشد شاهی داشته باشد.

دمای مناسب جهت رشد سبزی شاهی


سبزی شاهی گیاهی مقاوم است و در برابر سرما از خود مقاومت نشان می دهد . هوای سرد مشکلی برای سبزی شاهی ایجاد نمی کند. البته هر چه هوا معتدل باشد رشد سبزی بهتر است.اما در سرما هم مقاومت نشان می دهد.
روش کاشت بذر شاهی در آپارتمان

روش کاشت بذر شاهی در خانه


برای کاشت بذر شاهی در اپارتمان باید از گلدان های مستطیل شکل استفاده کرد چون شباهت بیشتری به زمین کشاورزی دارد و برای کاشت بذر باید خاک را به صورت ردیفی زهکشی کنیم و بذر شاهی را در این ریف ها قرار دهیم تا به صورت منظم رشد کند. شاهی در خاک مرطوب، غنی، دارای زهکشی خوب یا در کمپوست خوب پوسیده شده رشد بهتری خواهد داشت. ترکیبی از (کوکوپیت + پیت ماس). برای تقویت خاک، به آن کود ریز مغذی و یا حیوانی اضافه کنید. هرچه نور خورشید بیشتر باشد احتمال قارچ روی برگ‌ها کمتر است.

این گیاه در طول دوره‌های خشک و بدون باران باید مرطوب نگاه داشته شود. سعی کنید از آبپاشی روی برگها خودداری کنید. بذر شاهی در عمق نیم سانتی متری خاک بصورت دست‌پاش یا ردیفی کاشته می‌شود. آن‌ها را به مقدار انبوه و کنار هم بپاشید و خاک کمی رویشان بریزید؛ و خاک را تا سبز شدن بذر‌ها مرطوب نگه دارید. به دلیل آن که دوره رشد شاهی کوتاه و در حدود 30 تا 40 روز است، در طول فصل می‌توان چند نوبت اقدام به کشت آن کرد. می‌توانید هشت هفته قبل از پایان سرما و یخبندان، بذر‌ها را داخل یک گلدان کاشته و در منزل نگهداری کنید و پس از پایان فصل سرما و یخبندان آن را به بیرون منتقل کنید.

تکثیر سبزی شاهی


بذر شاهی را به دلیل ریز بودن با ماسه بادی مخلوط کرده و در مناطق معتدل، اواخر زمستان و اوایل بهار در کرت‌هایی که از قبل با خاک مناسب و نیمه سبک آماده کرده اند به صورت دست پاش و خطی کاشته و سپس روی کرتهارا با کود دامی کاملا پوسیده پوشانده وآبیاری می‌نمایند. وقتی گیاه به اندازه کافی رشد و خوب مستقر شد باید روی هر ردیف را به فواصل معین 15 سانتیمتر تنک نمود. مقدار بذر مورد نیاز برای 10 متر مربع، 10 گرم است.

خواص درمانی سبزی شاهی


سبزی شاهی به عنوان غذا و دارو نیز مصرف می‌شود.

سبزی شاهی اثر ضد آسکوربوت قوی داشته، همچنین اشتها آور، مدر و تصفیه کننده خون می‌باشد.

سبزی شاهی مانع از رشد سلول‌های سرطانی می‌شود.

این برگ‌ها برای درمان بیماری اسکوربوت و بیماری‌های کبدی مفید و به عنوان یک پماد بر روی جا‌هایی که درد می‌کند و یا آسیب دیده است، نیز قرار می‌دهند.

برگ‌های شاهی، محرک، ادرار آور و ضد باکتری می‌باشند.

سبزی شاهی حاوی مقدار قابل ملاحظه‌ای ویتامین A. و روغن هاى فرار است. به همین دلیل برای مخاط دستگاه تنفسى و در نتیجه مبتلایان به آسم فوق العاده مفید بوده .

سبزی شاهی علاوه بر ویتامین C. حاوی مقدار قابل ملاحظه‌ای آهن و اسید فولیک نیز می‌باشد، از این رو برای اشخاص کم خون مفید است.

تخم شاهی قوای جنسی را تقویت و تخم این گیاه برای مرض جذام، بیماری‌های پوستی، اسهال خونی، اسهال، سوء هاضمه، بیماری‌های چشمی، اسکوربوت، آسم و سرفه مفید است.

تخم شاهی مزه‌ی تند و تلخی دارد. این ماده خاصیت چربی سوزی، تصفیه کنندگی خون، شیرافزایی، قاعدگی آور، داشته و دارویی مناسب برای چشم درد است.
advertising