آموزش ساخت و نگهداری بن سای در منزل

سبک زندگیباغچه

- 97/08/20
آموزش ساخت و نگهداری بن سای در منزلبونسای یعنی درخت مینیاتوری و در تعریف ساده اگر ما بتونیم درختان مختلف رو به صورت مینیاتوری درست کنیم و در گلدانهای با عمق کم درست کنیم در واقع بونسای ساختیم.

برای ساخت بونسای باید چه کارهایی انجام بدیم


1. برای گرفتن جلوی رشد طولی و تقویت رشد عرضی اولین مسئله مهم هرس مرتب هست، با هرس مداوم شاخه ها و برگهای گیاه باعث تنومند شدن گیاه میشین و در واقع اولین قدم ساخت بونسای رو برداشتید .

2.وقتی گیاه رو مدتی هرس کردید و تنومند شد موقع گذاشتن گیاه در یک گلدان مخصوص بونسای که تقریبا به شکل سینی و با عمق کم هست و برای این کار باید نصف خاک را از روی گلدان کم کنید تا ریشه های بالایی از خاک بزنه بیرون (این کار برای زیبایی گیاه انجام می شود و هرگز اسیبی به گیاه وارد نمی کنه ) و مابقی را باید از زیر کم کرد و در صورت لزوم حتی می تونید ریشه هارو هم هرس کنید . و سپس در گلدان مورد نظر بکارید. که البته بعد از هرس ریشه حتما گیاه رو در محیط رطوبت کامل قرار بدید تا از شوک هرس ریشه بیرون بیاد. نکته دوم اینکه بهتره در موقع هرس ریشه ها کل برگها و سر شاخه ها همزمان هرس شود .

3.بعد از هرس ریشه ها تا حداقل ۶ ماه نباید به گیاه کاری داشته باشید و سپس هنگام سیم پیچی شاخه ها می باشد نکته مهم: برای سیم پیچی گیاه انتخاب مدل تزیین گیاه از قبل از سیم پیچی هست. یعنی مدل سیم پیچی باید هدفدار باشد که چه مدلی می خواهید طراحی کنید … مدل رو می تونید از مدلهای بونسای در اینترنت و نسبت به گیاهتون انتخاب کنید، بعضی ابشاری بعضی گرد یا بیضی یا طبقه طبقه و یا …..
زمانی که مدل رو انتخاب کردید می توانید شاخه ها رو به همون مدل دلخواه با سیم هدایت کنید .
هدایت شاخه ها با سیم بسیار راحت اما زمان زیادی برای این کار باید وقت بگذارید و باید حوصله به خرج بدید . چون ممکنه مجبور باشید یک تا دو سال کم کم همراه با رشد گیاه ساقه های جدید رو حالت بدید تا بونسای شما فرم دلخواه بگیرد . انتخاب صحیح نوع طرح در ابتدا خیلی می تونه به روند درست کردن بونسای شما کمک کنه.

4. انتخاب نوع گیاه برای ساخت بونسای نسبت به محل نگهداری خیلی مهم هست، بسیار بسیار دیده شده دوستانی بونسای گیاهان بیرونی خریدن و به اپارتمان می برند و مدتی بعد با برگ ریزی و خراب شدن گیاه مواجه میشن و به خیال اینکه بیمار شده با سموم مختلف به جان گیاه می افتند و نهایتا گیاه بیچاره به کأم مرگ میره، در اپارتمان نمیشه گیاهان بیرونی نگهداری کرد چون نیاز به هوای آزاد و نور مستقیم و باران و حتی برف و سرما نیاز دارند، تا حدودی بعضی از گیاهانی که در ایران به عنوان آپارتمانی فروخته میشه و در منازل بعد از مدتی خراب میشن .
advertising