چرا باید خاک گیاهان را ضد عفونی کنیم

سبک زندگیباغچه

- 97/10/24
چرا باید خاک گیاهان را ضد عفونی کنیمدر مواردی که عمل ضد عفونی صورت نگیرد معمولا مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد و در بعضی مواقع خسارات فراوان به بار می‌آورند ، واضح است که خاک حاوی گونه‌های مختلف از باکتری‌های بیماری ‌زا ، قارچ‌ها ، ویروس‌ها ، حشرات و … خواهد شد ، از این رو ، شانس هجوم بیماری در گیاهانی که در خاک یکسان در منازل و محل کار رشد می‌کنند بسیار بالا است.دشمن بزرگ گیاهان کرم های مخرب ریشه خوار خاکی است که اول از مواد ارزنده خاک گیاه تغذیه میکنند سپس به جان ریشه ها می افتند و …در چنین شرایطی ، ضد عفونی کردن خاک مفید است و باعث بهبود کیفیت خاک می‌گردد و همچنین ضد عفونی کردن تخم علف‌های هرز به کنترل علف‌های هرز کمک می‌کند. به طور کلی ضد عفونی کردن خاک باعث صرفه جویی در زمان می‌شود و از بروز خسارات ناگهانی به گیاهتان جلوگیری میکند .

تا بحال مشاهده نموده اید که حشراتی مانند هزارپا و … سر از خاک بیرون بیاورند و در برخی مواقع به داخل منزل هم سرایت نمایند ؟! مخصوصاً در مواقعی که هوا خنک میشود خاک مکان بسیار مناسب و دلچسبی برای این قبیل حشرات میشود. پس با جلوگیری و از بین بردن آنها هم گیاهتان را بیمه خواهید نمود هم از ورود آنها به فضای زندگیتان جلوگیری می نمایید.اگر گیاهتان سرحال و خوب است دلیل بر این نیست که خاک آن دچار عوامل محیطی نخواهد شد پس باید بصورت دوره ای حداکثر هر دو ماه یک بار در چند مرحله در حین آبیاری خاک گیاهتان را ضدعفونی و پاکسازی نمایید.ضدعفونی نمودن و پاکسازی خاک گیاهان یک تکنیک و اصل بسیار مفید است.

ضد عفونی کردن خاک به منظور از بین بردن باکتری‌های مضر، قارچ‌ها، نماتودها و عوامل بیماری‌زای گیاه و علف‌های هرز انجام می‌گیرد. شما می‌توانید خاک گل دان یا خاک باغ را با استفاده از عملیات حرارتی برای یک دوره‌ ی زمانی خاص ضد عفونی کنید.پس از باغبانی مستمر در خاک یکسان برای چندین سال متوالی، واضح است که خاک حاوی گونه‌های مختلف از باکتری‌های بیماری ‌زا، قارچ‌ها، ویروس‌ها، حشرات ونماتودها خواهد شد. از این رو، شانس هجوم بیماری در گیاهانی که در خاک یک سان رشد می‌کنند بسیار بالا است.

در چنین شرایطی، ضد عفونی کردن خاک مفید است و باعث بهبود کیفیت خاک می‌گردد. هم چنین ضد عفونی کردن تخم علف‌های هرز به کنترل علف‌های هرز کمک می‌کند. به طور کلی، ضد عفونی کردن خاک باعث صرفه جویی در زمان می‌شود و درد سرهای آینده‌ی باغبانان را کاهش می‌دهد. بدون شک، تولید کنندگان مواد غذایی و کشاورزان ترجیح می‌دهند کاشت دانه و نهال را در خاک استریل انجام دهند.

باغبانی در گلدان با استفاده از خاک سترون یک روش آسان برای حفظ گیاهان سالم است. شما می‌توانید هر دانه یا نهال را به طور مستقیم در گل دان‌های حاوی خاک استریل بکارید یا پیوند بزنید. متأسفانه، مخلوط‌های خاک گلدان که دارای بر چسب استریل هستند معمولاً حاوی تخم حشرات، قارچ‌های خاکی و تخم علف‌های هرز می‌باشند. بنابراین، بهتر است خاک را در خانه با استفاده از روش‌های ساده ضد عفونی کنید. در این فرایند، بسیار مهم و ساده است که مقدار خاک تحت درمان قابل کنترل باشد.

در واقع، باغبانی در خاک ضد عفونی شده یک راه مطمئن برای جلو گیری از بیماری‌های خاک و رشد علف‌های هرز به حساب می‌آید. اما نقطه ضعف آن این است که میکروب‌های مفید خاک را که مسئول غنی سازی مواد مغذی آن می‌باشند نیز از بین می‌برد. بنا بر این برای پر کردن دو باره‌ی خاک با باکتری‌های مفید و میکرو ارگانیسم‌ها، می‌توانید مقادیر کافی از کود آلی را به آن بیافزایید. از گل‌های باغ خود به خوبی مراقبت کنید تا آنها بتوانند با حداقل مشکلات به خوبی رشد کنند.
advertising