عوامل ایجاد کننده بوی بد دهان و راهکاری برای برطرف کردن آن

پزشکی و سلامتدهان و دندان

- 97/09/11
عوامل ایجاد کننده بوی بد دهان و راهکاری برای برطرف کردن آن

بوی بد دهان به دلیل معده


برای رفع بوی دهان که ناشی از معده است، برای از بین بردن بلغم متعفن در معده که اختلال در کار معده ایجاد کرده می توانید از آب عسل به همراه چند قطره آب لیمو ترش بطور روزانه استفاده کنید. با اینکار بلغم به مرور دفع می شود و شما از شر بوی بد دهان راحت می شوید.

بوی بد دهان ناشی از لوزه های عفونی


لوزه های عفونی می توانند منبع بوی دهان باشند. لوزه عفونی مثل معده نیست که قابل دیدن نباشد.
می توانید به جلوی آینه بروید و انتهای حلق پشت زبان دو برجستگی وجود دارد که که به آن ها لوزه می گویند. اگر رنگ آن ها طبیعی باشد و منفذ های روی آن خالی باشد، بوی بد دهان از لوزه شما نیست ولی اگر لوزه ورم داشته باشد و منافذش از جسم های ریز سفید رنگ پر شده باشد، بوی بد دهان ناشی از لوزه های عفونی شماست! باید بدانید لوزه های شما عفونی شده است و باید درمان شود.

بوی بد دهان ناشی از زبان


اگه بهداشت دهان رعایت نشود به مرور لایه سفیدی روی زبان تشکیل می شود که در بعضی افراد باعث بوی بد دهان می شود. برای از بین بردن این لایه سفید پاک کننده های گیاهی و طبیعی وجود دارد مثل نمک.
برای استفاده از این پاک کننده باید مقداری نمک روی مسواک بپاشید و روی زبان بکشید این کار را یک بار در هفته انجام دهید تا اثرسفیدی زبان از بین برود. می توانید از مخلوط لیمو و جوش شیرین هم برای تمیز کردن زبان و سفید کردن داندان استفاده کنید.

سینوس های عفونی باعث بوی بد دهان


گاهی سینوس های عفونی باعث بوی بد دهان است. برای از بین بردن این عفونت چه در طب سنتی چه در طب مدرن راه های زیادی وجود دارد.
روش درمان سینوزیت:
نصف استکان عرق نعنا با یک قاشق مربا خوری عسل مخلوط کنید، محلول حاصل بعنوان قطره بینی برای درمان سینوزیت بسیار عالی عمل می کند.
نحوه استفاده به این صورت است که یک قاشق غذاخوری گل بابونه را در یک ظرف آب در حال جوش بریزید به مدت یک ربع محلول آرام آرام بجوشد، طی این مدت شما با حوله روی ظرف در حال جوش بخور بگیرید تا سینوس ها نرم شوند، بعد به پشت دراز کشیده و یک قطره در هر سوراخ بینی از محلول عرق نعنا و عسل بریزید و یک دقیقه به پشت بخوابید این کار را تا پنج قطره برای هر طرف بینی ادامه دهید. اگه درد شدیدی احساس کردید با روغن زیتون روی سینوس ها را ماساژ دهید تا در نهایت عفونت را خارج کنید.

داروهای گیاهی برای از بین بردن بوی بد دهان



1.دانه رازیانه برای رفع بوی بد دهان


دانه رازیانه برای تمیز کردن دهان، بسیار عالی عمل میکند و به کنترل بوی بد دهان کمک زیادی میکند. دانه رازیانه حاوی خواص ضد میکروبی است که با باکتری های درون دهان مبارزه میکند. یک قاشق سوپ خوری تخم رازیانه را بعد از هر وعده غذایی بردارید و بجوید. همچنین می تونید برای خودتان یک فنجان چای رازیانه دم کنید.

2. دانه شنبلیله از بین برنده بوی بد دهان


دانه شنبلیله در از بین بردن بوی بد دهان بسیار خوب عمل می کند. نوشیدن چای شنبلیله برای درمان بوی بد دهان بسیار موثر است. یک قاشق چای خوری دانه شنبلیله را در یک فنجون آب جوش بریزید. این چای را روزی یک بار مصرف کنید.

3. میخک رهایی از بوی بد دهان


میخک برای تمیز و تازه کردن نفس شما عالی عمل میکند و همچنین حاوی خواص ضد باکتری هست که برای خلاص شدن از شر بوی بد دهان مفید است. میتوانید چند تکه میخک را بعد از هر وعده غذایی بجوید. شما همچنین میتوانید از چای میخک استفاده کنید.

4. آب لیمو برای تازه کردن نفس


محتوای اسیدی در آب لیمو از رشد باکتری در دهان شما جلوگیری میکند. یک قاشق سوپ خوری آب لیمو را به یک لیوان آب اضافه کنید و دهان خود را با آن تمیز کنید.

5. سرکه سیب رفع بوی بد دهان


سرکه سیب یک درمان خانگی عالی برای رفع بوی بد دهان است، که به خاطر تاثیر سرکه در تعادل pH دهان این کارایی را دارد. البته تاثیر سرکه در مقابله با باکتریهای موجود در دهان قابل انکار نیست. مقداری سرکه سیب را هر روز صبح با یه لیوان آب مخلوط کنید و در دهان خود نگه دارید تا بوی بد دهان را کنترل کند.

6. دارچین رفع بوی بد دهان


دارچین میتواند شما را از شر بوی بد دهان خلاص کند زیرا که حاوی آلدهید سینامیک است. این ترکیب باعث کاهش میزان باکتری ها در دهان میشود. یه قاشق چای خوری از پودر دارچین را درون یه کاسه آب بجوشانید. مقداری هل به آن اضافه کنید. محلول را تصفیه کنید و از آن به عنوان دهان شویه استفاده کنید.

7. استفاده از جعفری برای رفع بوی بد دهان


جعفری یک درمان خانگی بسیار خوب برای از بین بردن بوی بد دهان هست. جعفری بخاطر داشتن کلروفیل که به عنوان یه ترکیب ضد باکتری عمل میکند و به از بین بردن بوی بد دهان کمک میکند. می توانید چند برگ جعفری تازه را بجوید تا از فواید آن بهره مند شوید.

8. آب نمک بوی بد دهان را خنثی می کند


آب نمک، pH دهان را خنثی میکند و همچنین محیط دهان شرایط را برای رشد باکتریها سخت میکند. آب نمک خواص ضد میکروبی دارد. یک قاشق چای خوری نمک را به یک لیوان آب ولرم اضافه کنید. این مخلوط را هر روز در دهان خود نگه دارید.

روش های طبیعی برای درمان عفونت لوزه :


برای درمان ریشه ای عفونت لوزه، می توانید از دم کرده آویشن، نعنا و یا پونه استفاده کنید. غرغره کردن آب نمک و یا سرکه سیب با آب خیلی رقیق شده کمک بسیار خوبی به درمان لوزه های عفونی می کند. این روش ها را ادامه دهید تا در نهایت مشکل عفونت لوزه ها برطرف شود.
advertising