آشنایی با روش هایی برای ضد عفونی کردن خاک گیاهان

سبک زندگیباغچه

- 97/10/22
آشنایی با روش هایی برای ضد عفونی کردن خاک گیاهانیک ظرف ضدعفونی شده را در حدود 7 سانتی‌متر با خاک پرکنید سپس با مقداری آب (به اندازه‌ای که خاک مرطوب شود نه اینکه خیس شود) مخلوط کنید و ظرف را با فویل آلومینیومی بپوشانید. حرارت دادن را در یک کوره از پیش گرم شده تا زمانی که دمای مرکز به 82 درجه سانتی‌گراد برسد ادامه دهید (از یک دماسنج برای اندازه‌گیری دما استفاده کنید). هنگامی که دما به 82 درجه سانتی‌ گراد رسید به مدت30 دقیقه خاک را حرارت دهید.اگر خاک بیش از حد گرم شود، می‌تواند باعث ایجاد سموم مضر برای گیاهان گردد و همچنین می‌تواند میکروارگانیسم‌های مفید را از بین ببرد. بوی نامطبوع درهنگام حرارت دادن طبیعی است.

برای استفاده ازمایکروویو حدود 900 گرم خاک مرطوب را در یک کیسه ضخیم و پلاستیکی قرار دهید. پلاستیک را گره نزنید و باز نگه‌دارید. سپس کیسه را در مرکز مایکروویو بگذارید.کیسه خاک را برای دو تا پنج دقیقه با قدرت کامل حرارت دهید. می‌توانید دمای خاک را با یک دماسنج اندازه بگیرید. هنگامی که دمای خاک به 82 تا 93درجه سانتی‌گراد رسید کیسه را با حفظ دما به آرامی بسته و آن را به یک جای خنک منتقل کنید تا دما کاهش یابد.اجازه دهید خاک خنک شود.

یک نقطه درحیاط انتخاب کنید که حداقل 6 ساعت نور خورشید درطول روز دریافت کند (8 ساعت در روز بهتر است). ورقه‌های پلاستیکی شفاف را پهن کنید ولایه‌ای از خاک به عمق۱۰سانتی‌متر را روی آن بریزید سپس آب را بطور یکدست روی خاک اسپری کنید (نه به اندازه‌ای که خاک خیس شود). خاک را با لایه دیگری از پلاستیک شفاف پوشش دهید و تعدادی سنگ را در امتداد لبه‌ های پلاستیک قرار دهید . خاک را در زیر نورخورشید حداقل 4 هفته درآب وهوای گرم و آفتابی و 6 تا 8 هفته در آب وهوای سردترحرارت دهید (این تکنیک تنها برای تابستان مناسب است). هرهفته خاک را جابجا کنید تا اطمینان حاصل شود که گرما به تمام نقاط خاک منتقل می‌شود.

مخلوط خاک گلدان را در یک کیسه‌ ی گرم پر کنید. مقداری آب (در حدود یک لیوان) در کیسه بریزید و کاملاً مخلوط کنید تا خاک مرطوب گردد (نه کاملاً خیس یا تر). کیسه را با یک نخ به درستی ببندید و بگذارید روی تابه ته نشین شود. مرحله‌ی بعد ایجاد 2 – 3 سوراخ کوچک در بالای کیسه است. این سوراخ‌ها باعث می‌شوند تا بخار آزادانه خارج شود و به کاهش فشار در داخل کیسه نیز کمک می‌کنند. می‌توانید در یکی از سوراخ‌ها یک دماسنج قرار دهید و آن را درون خاک فرو ببرید. یکی از موارد احتیاطی در مورد ضد عفونی کردن خاک این است که دمای فر یا کباب‌پز نباید به بیش از ۱۸۰ درجه‌ی فارنهایت برسد. اگر درجه‌ی حرارت بالاتر از حد گفته شده باشد برخی از اجزای خاک به مواد مضر برای گیاهان تبدیل می‌شوند. می‌توانید در دمای 180 درجه به مدت نیم ساعت یا بیشتر به ضد عفونی کردن خاک ادامه دهید. خاک را از روی فر یا کباب‌ پز بردارید و بگذارید تا مدتی خنک شود.

ضد عفونی به روش شیمیایی، قارچهای پارازیت خاکزی از جمله فیتوفترا ،پی تیوم ،فوما ،فوزاریوم ،آرمیلاریا ،رزلینا و چندین قارچ خاکزی دیگر در شرایط مختلف خاک از نظر درجه حرارت و رطوبت توانایی تولید پوسیدگی ریشه،پوسیدگی بذر،مرگ گیاهچه،پژمردگی و خشکیدگی را دارند.بسیاری از این قارچهای انگل گیاهی با کاربرد یکی از سموم قارچ کش به صورت مخلوط نمودن مستقیم سم با خاک و یا کاربرد آن در آب آبیاری قابل کنترل خواهد بود.در به کارگیری مصرف سموم قارچ کش و باکتری کش و حتی نماتد کش باید به بی خطر بودن آن برای گیاه مورد نظر اطمینان داشت،به تحقیق ثابت شده است که قارچ کش متالاکسیل +Zineb برای کنترل پوسیدگی ناشی از گونه های مختلف قارچ پی تیوم در شمعدانی مؤثر است،همچنین از قارچها Prothiocarb نیز می توان برای کنترل گونه های مختلف پی تیوم استفاده نمود. موارد بسیار متعدد دیگری از کاربرد سموم قارچ کش در کنترل بیماری های خاکزی به صورت مخلوط با گلدان و یا استفاده در آب آبیاری وجود دارد ولی همان گونه که قبلاً گفته شد دقت لازم در به کارگیری سموم قارچ کش برای کنترل بیماریهای ریشه و بذر مستلزم رعایت نکات مربوط به بی خطر بودن آن برای گیاه را می طلبد.
advertising