طرز درست کردن ماست یونانی خانگی

آشپزی و خوراکیچاشنی

- 97/09/18
طرز درست کردن ماست یونانی خانگی
ماست یونانی ، ماستی غلیظ با بافت خامه ای و درصد پروتئین بالاتر، نسبت به ماست معمولی است ماست یونانی کمک می کند کالری و کربو هیدراتی که مصرف می کنید را کاهش دهید. ماست نیز غذایی است که تقریبا با هر چیزی می تواند سرو شود و می تواند برای صبحانه ، چاشنی یا میان وعده سرو شود.

مواد لازم برای تهیه ماست یونانی خانگی


شیر کم چرب 2 لیتر
مایه ماست 4 قاشق غذاخوری

طرز درست کردن ماست یونانی خانگی


1.شیر را در یک ظرف استیل ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا به جوش آید و دمای آن به 85 درجه سانتیگراد برسد.
2.اجازه دهید شیر به مدت 5 دقیقه بجوشد تا باکتری‌های آن از بین رفته و آب آن تبخیر شود تا ماست غلیظ‌تری از آن به دست آید.
3.پس از این مدت، شیر را از روی حرارت برداشته و در داخل یک ظرف یخ قرار دهید تا دمای آن پایین بیاید و به 43 درجه سانتیگراد برسد.
4.برای اندازه گیری دمای شیر بهتر است از دماسنج استفاده کنید و در صورت عدم دسترسی به دماسنج، انگشت کوچک دست خود را در شیر فرو برید و چند ثانیه تامل کنید، اگر دست شما نسوزد دمای شیر مناسب است. در واقع دمای شیر باید کمی بیشتر از دمای بدن شما باشد.
5.مایه ماست را در یک کاسه ریخته و خوب هم بزنید تا صاف و یکدست شود، سپس آن را به شیر اضافه کرده و خیلی آرام هم بزنید تا کاملا با شیر مخلوط شود.
6.درب ظرف را ببندید، آن را در یک محیط نسبتا گرم قرار داده و دور آن را پارچه یا پتو بپیچید، حدود 5 ساعت فرصت دهید تا ماست ببندد و آماده شود. دمای ماست نباید از 43 درجه کمتر شود.
7.پس از اینکه ماست آماده شد، آن را در یک کیسه پارچه‌ای نخی ریخته و آویزان کنید یا کیسه را در یک آبکش قرار داده و آبکش را روی یک پایه یا ظرفی که آبکش روی در آن قرار گیرد، بگذارید تا آب ماست گرفته شود.
8.پس از 2 ساعت، ماست را از کیسه خارج کرده در یک ظرف لعابی یا چینی بریزید و در یخچال قرار دهید تا خنک شود.
9.ماستی که به این شکل تهیه می شود را می توان به مدت طولانی در یخچال نگهداری کرد و آن را در تهیه انواع سس و دسر مورد استفاده قرار داد.
advertising