گیاه فیکوس خزنده و آشنایی با روش نگهداری و مراقبت از آن

سبک زندگیباغچه

- 97/10/17
گیاه فیکوس خزنده و آشنایی با روش نگهداری و مراقبت از آنگیاه فیکوس خزنده بومی مناطق گرم و مرطوب آسیاست و به گیاه لاستیکی هندی معروف است. این گیاه در شرایط مناسب ممکن است تا یک متر ارتفاع رشد نماید لیکن در مناطق طبیعی خود به صورت درختچه رشد می نماید. این گونه بیشتر به صورت تک ساقه ای رشد نموده و دارای فرم های مختلفی است. یکی از واریته های متداول آن F.decora و دیگری F.tricolorاست. F.decora دارای برگ های بزرگ تخم مرغی سبز تیره شفاف و چرمی است که ممکن است به طول 30 تا40 سانتی متر رشد نمایند. برگ ها به صورت مارپیچی برروی ساقه منظم شده و دارای دمبرگ های کوتاهی هستند.رنگ رگبرگ اصلی در زیر برگ ها قرمز است. جوانه های برگی به وسیله غلاف قرمز رنگ و یا سبز کم رنگ پوشانده شده است. فرم های دیگری وجود دارد که برگ های آنهارنگارنگ است. به موازاتی که گیاه رشدکرده و بالغ می شود و گاه در نتیجه تغییرات شرایط آب و هوایی رنگ گیاه ممکن است تغییراتی بکند.

آشنایی با روش نگهداری از گیاه فیکوس خزنده



نور مناسب گیاه فیکوس خزنده


این گیاه سایه پسند است،گلدان را در معرض نور مستقیم افتاب به خصوص ازپشت شیشه قرار ندهید.اگر ساقه ها منحرف میشوند و فاصله بین دو برگ زیاد است یعنی نور کافی نیست،گلدان را به محل روشنتری انتقال دهید و مواظب اشعه مستقیم افتاب باشید.

دمای مناسب گیاه فیکوس خزنده


حداقل درجه حرارت در زمستان 8 درجه و در تابستان حداکثر 27 درجه سانتی گراد است.

آبیاری مناسب گیاه فیکوس خزنده


چون گیاه فیکوس خزنده نسبت به خشکی مقاوم است در نتیجه آب زیاد از حد به گیاه آسیب می رساند. در آبیاری اجازه دهید سطح خاک در بین دو آبیاری کاملا خشک شود. در تابستان هفته ای دو بار و در زمستان هفته ای یک بار آبیاری کافی است. اگر برگها لوله شده و خشک میشوند یعنی آبیاری به تاخیر افتاده و یا نور خورشید مزاحم است،برگهای خشک را حذف کنید و گلدان را به مدت 15 دقیقه درون تشت پر از اب قرار دهید،گلدان را از دسترس اشعه مستقیم افتاب دور نگه دارید.

رطوبت مناسب گیاه فیکوس خزنده


جهت تامین رطوبت در تابستان غبارپاشی روزانه و در زمستان هفته ای دو بار لازم است،در صورتی که درجه حرارت بالاتر از 24 باشد،جهت تامین رطوبت پایدار مقداری سنگریزه در داخل زیر گلدانی قرار داده و به ان اب اضافه کنید،مواظب باشید ته گلدان با اب در تماس نباشد.

خاک مناسب گیاه فیکوس خزنده


انواع خاک های کمپوست،پیت برای رشد ریشه مناسب است.بهترین خاک برای رشد این گیاه مخلوطی از برگ پوسیده و کود حیوانی و خاک رس است.

کوددهی مناسب گیاه فیکوس خزنده


در بهار و تابستان به علت نیاز شدید گیاه به املاح و عناصر غذایی هر 14روز یکبار با مخلوط کودهای شیمیایی محلول در اب مخصوص گلهای زینتی طبق دستور گیاه را تغذیه مصنوعی کنید.

تکثیر گیاه فیکوس خزنده


برای ازدیاد فیکوس از قلمه استفاده می شود. قلمه های به اندازه 10 سانتی متری را از انشعابات جانبی جدا نموده در مخلوطی از پیت و شن کاشته و درجای مرطوب و در دمای C18-16 قرار دهید. پس ازآنکه ریشه ایجاد نمودند هر کدام را به گلدان جداگانه ولی کوچک منتقل نمایید. به موازاتی که گیاه رشد می نماید گلدان بزرگتر انتخاب نمایید. F.elastica را نیز میتوان از طریق جوانه برگ تکثیر نمود. جوانه برگ را جدا نموده همراه با قسمتی از برگ در مخلوط پیت و شن کاشته وادار به ایجاد ریشه نمایید.

تعویض گلدان گیاه فیکوس خزنده


با شروع فصل رشد،ریشه ها را بازدید کنید و در صورت نیاز گلدان را عوض کنید.

تمیز نمودن برگ های گیاه فیکوس خزنده


غبارپاشی برای تامین رطوبت برگهای گیاه را نیز تمیز میکند،به مواد براق کننده شیمیایی که روزنه ها را مسدود میکند نیازی نیست.در آپارتمان برگ ها را با پارچه تمیز یا ابر نمناک شسته و مرطوب نگهدارید.

آفت و بیماری گیاه فیکوس خزنده


اگر برگهای جوان ریز و رشد انها تقریبا متوقف است.:ریشه ها را بازدید کنید و گلدان را با یک اندازه بزرگتر تعویض کنید.

اگر برگها زرد میشوند:ابیاری بیش از اندازه عامل ان است،اجازه دهید سطح خاک گلدان خشک شود سپس به تدریج با میزان کمتری ابیاری کنید.

اگر برگها زرد و تار های عنکبوت زیر انها مشاهده میشود:علت مربوط به حمله کنه ریز و میکروسکوپی قرمز است،با سم کنه کش طبق دستور هر دو هفته یکبار سمپاشی کنید.

اگر برگها رنگ پریده و لکه های قهوه ای روی انها دیده میشود:حشره افت مسئول این عارضه است،با پنبه اغشته به سم لکه های را خیس کنید و یا طبق دستور با یک سم جشره کش نفوذی هر 14 روز یکبار سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند.

اگر روی برگها زخم های سفید پنبه ای شکل مشاهده میشود:با پنبه اغشته به سم حشره کش نفوذی لکه ها را خیس کنید و یا هر 14 روز یکبار طبق دستور سمپاشی کنید.
advertising