معرفی گیاه فیکوس افریقایی معروف به برگ ویلونی

سبک زندگیباغچه

- 97/09/20
معرفی گیاه فیکوس افریقایی معروف به برگ ویلونیفیکوس لیراتا یا فیکوس برگ ویلونی با نام علمی (Ficus lyrata (Ficus Pandurata و نام انگلیسی fiddle leaf fig بومی مناطق گرمسیری غرب افریقا است. فیکوس لیراتا یا همان برگ ربابی ،گیاهی از خانواده انجیر ها است. این درخت در محیط طبیعی خود تا 12 متر قد میکشد ولی در گلدان و خانه و مغازه از آنجایی که ذاتا نسبت به بنجامین خواهر خود کند رشد تر است ،کوتاه تر میماند .دارای برگهای پهن و ویلونی شکل و رو به بالایی است برای همین به برگ ویولونی معروف شده است.

درخت همیشه سبز و زیبای فیکوس ربابی در مناطق بومی خود میوه هم می دهد. هر چند گیاهان سبز به دلایل مختلف از جمله چشم نواز کردن محیط، میهمان فضاهای داخلی می شوند؛ فیکوس ربابی خصوصاً با جلوۀ منحصر بفردش می تواند در مناطقی سردتر از زادگاهش، عنصر مهمی در طراحی دکورهای داخلی به حساب آید. در آپارتمان این گیاه تا 3 متر رشد می کند و به ندرت گل می دهد. گیاه فیکوس لیراتا معروف به برگ ویلونی با برگ ها بسیار بزرگ با پهنکی به طول 40-25 سانتیمتر، ضخیم با انتهایی پهن تر، سر فرو رفته و تعدادی رگبرگ شانه ای محکم و به رنگ سبز تیره است. شکل برگ ها زین اسبی شکل یا شبیه ساز رباب(ویولن) است.

آشنایی با روش نگهداری گیاه فیکوس لیراتا یا فیکوس برگ ویلونی



نور مناسب گیاه فیکوس لیراتا


نور زیاد و غیر مستقیم ایده آل برگ ویلونی است. هر چه گیاه برگ ویلونی به نور نزدیک تر باشد برگ ها شفاف تر و سالم تر می ماند.این گیاه به خاطر برگهای درشت خرج بالایی دارد و برای امرار معاش خود نور زیاد میخواهد.نزدیک پنجره جنوبی یا پنجره رو به قبله (در ایران) بهترین نور برای برگ ویلونی فراهم میشود.نور کم باعث ریزش سبز برگها میشود و بعد یک مدت چیزی جز یک آرشه ویولون ندارید :mrgreen: . هر هفته یکبار هم گلدان را بچرخانید تا گیاهتان سایه رشد نشود.اگه مقدار نور کافی باشه گیاه سریع تر رشد میکند.

دمای مناسب گیاه فیکوس لیراتا


کاهش هوا به زیر دمای 2 درجه باعث خشک شدن گیاه برگ ویلونی می شود. دمای ایده آل برای رشد برگ ویلونی 27-21 درجه است.دمای متوسط اتاق یعنی 16 تا 25 درجه. گیاه برگ ویلونی به هوایی با دمای ثابت نیازمند است و به نوسانات دمایی حساس میباشد اگر مثلا از سمت چپ درب باز شود و بادسردی به داخل بوزد برگهای سمت چپ خواهد ریخت .همانطور برای دیگر طرفین.

آبیاری مناسب گیاه فیکوس برگ ویلونی


برگ ویلونی دارای برگهای پهن است ، پهنی سطح برگ یعنی بیشتر بودن سطح تبخیر آب و یعنی نیاز آبی بیشتر. اگر به برگ ویلونی کم آب بدید برگهای جدید قهوه ای میشن و میریزن اگه زیاد از حد آب بدی برگ های پایین و بزرگ قهوه ای میشن و میریزن. هر وقت دیدید سطح خاک خشک شد،میتوانید گیاه برگ ویلونی را سیر آب کنید خاک گلدان همواره مرطوب باشد. آبیاری زیاد باعث ریزش برگ ها می شود.

رطوبت مناسب گیاه برگ ربابی


به خاطر سطح تبخیر بالا به رطوبت بالایی هم احتیاج دارد زیرا این برگ ویلونی بومی مناطق گرم و مرطوب هستش و در طول تکامل خود به هوای شرجی عادت کرده.البته با گذاشتن یک سینی پر از آب زیر گلدان طوری که با گلدان در تماس نباشد.میتوان رطوبت پایداری برای برگ ویلونی ایجاد کرد البته مثله بقیه فیکوس ها نیاز به غبار پاشی روزانه دارد.ترجیحا روزی 2 بار یکبار صبح و یکبار هم شب با آب بدون املاح مثله آب جوشیده یا معدنی غبار پاشی کنید اگر با آب شیر این کار را کنید بعد از یک مدت لکه های آب روی برگها به جا میماند و حال کدریشدن و کثیف شدن به برگها میدهد. رطوبت حداقل 40 درصد باعث سالم ماندن برگ ها می شود.

خاک مناسب گیاه فیکوس افریقایی


برگ ویلونی در بیشتر خاک ها به خوبی رشد می کند ولی زهکش خاک باید خوب باشد. به خاکی با زهکشی خوب و دارای مواد آلی فراوان نیاز داره مثلا ترکیب نصف نصف پیت ماس و پرلیت دونه درشت ترکیب مناسبیه از خاک کاکتوس یا خاک رس باغچه به هیچ عنوان استفاده نکنید.یادتان باشد آب باید به راحتی از خاک عبور کند.

کوددهی مناسب گیاه برگ ربابی


در فصل رشد فعال یعنی در به طور کل در هواهای گرم سال از فروردین تا مهر در کرج و تهرن،ماهی یکبار با کودها مایع و طبق دستور گیاه برگ ویلونی را تغذیه کنید. یادتان باشد بعد از کوددهی سوختگی برگها به خاطر احتمال زیاد مقدار زیاد ازت میباشد.

تکثیر مناسب گیاه فیکوس ویلونی


تکثیر گیاه برگ ویلونی برای مبتدی ها کار راحتی نیست زیرا قلمه های انتهایی گیاه به خاطر سطح تبخیر بالا ریشه دار نمیشوند وبنابراین باید برگها را تا حد ممکن هرس کرد و 2 برگ روی قلمه بماند سپس سطح آن دو برگ را با چاقو ببرید و کم کنید.و در یک محیط مرطوب قرار دهید.یا میتوانید از تکنیک های افکندن هوایی استفاده کنید.این گیاه در سطح تجاری به صورت قلمه و خوابانیدن هوایی تکثیر می شود.

تعویض گلدان گیاه برگ ویلونی


ریشه های گیاه برگ ویلونی به سرعت رشد می کند و باید هر ساله گلدان را تا زمانی که ممکن است تعویض کرد. پس از آن هر ساله حدود 8 سانتیمتر خاک رویی را به آرامی با خاک تازه عوض کنید.

آفت و بیماری های گیاه فیکوس لیراتا


اگر نقاط سوخته روی برگهای گیاه برگ ویلونی مشاهده میشود : میتواند از قارچ در شرایط هوای گرم و و تهویه ناقص باشد. یا میتوان از شکستگی فیزیکی برگها باشد همچنین شیره این گل در صورت مثلا شکستگی برگ ،و در معرض هوا قرار گرفتن باعث حالت سوختگی روی برگ ها میشود.برگهای مرده روی خاک را دور بریزید.

کنه قرمز و شپشک آرد آلود معمولا به برگ ویلونی حمله میکنند.کنه به خاطر هوای خشک محیط حمله میکند و پیشگیری از آن غبارپاشی برگها به طور روزانه میباشدو یا با سموم سیستمیک یا سم آبامکتین سم پاشی کنید.شپشک آردآلود هم با سم کونفیدور و دیازینون به طور ترکیبی از بین میرود.

اگر برگهای گیاه برگ ویلونی به تدریج زرد شوند و ریزش داشته باشند : به خاطر کمبود رطوبت هوا یا هوای خنک یا خشکی خاک میباشد.کمبود نور هم همین اثرات را دارد.

اگر برگهای گیاه برگ ویلونی ناگهان ریزش میکند : به خاطر نوسانات دمایی ناگهانی ناشی از جابجایی گیاه در اتاق،شرایط محیط مثله نوسان دما ،خشکی هوا و قرار گیری ناگهانی جلو آفتاب داغ تابستان میباشد

اگر نوک برگهای گیاه برگ ویلونی خشک شده است : به خاطر خشکی میباشد یا هوا خشک است یا خاک خشک است.
advertising