آشنایی با گل زیبای دیپلادنیا

سبک زندگیباغچه

- 97/10/11
آشنایی با گل زیبای دیپلادنیاگیاه Dipladenia sander ( دیپلادنیا ) درختچه ای همیشه سبز و تاک مانند از خانواده Apocynaeae (آپوسیناسه ) میباشد که بومی مناطق گرمسیری آمریکای مرکزی و جنوبی میباشد . این گیاه متعلق به جنس Mandevilla بوده و این جنس شامل 30 گونه متفاوت از گیاهان بالارونده و درختچه ای میباشد . دیپلادنیا به علت داشتن گلهای بسیار زیبا و معطر ، گیاه زینتی بسیار محبوبی شمرده میشود ( امروزه جزء گیاهان کمیاب تلقی میشود.) گیاهان متعلق به این جنس ، بسیار شبیه به هم میباشند و اکثرا برای نگهداری در منزل مناسب هستند. دیپلادنیا ، درختچه ای چندساله بوده که دارای رشدی متوسط است و متعلق به مناطق گرم و استوایی میباشد.این گیاه در صورتی که در شرایط مناسب نگهداری شود ، رشد بسیار خوبی خواهد داشت و طول شاخه های آن به 5 متر نیز خواهد رسید.( به طور متوسط بین 2 تا 3 متر میباشند.) ساقه های گیاه توانایی پیچیدن و بالارفتن از قیم را دارند. برگها بیضی شکل و براق هستند.گل ها شیپوری شکل و درشت میباشند و فصل شکوفایی آنها تابستان است و به رنگهایی سفید ،قرمز، ارغوانی و صورتی مشاهده میشوند.

آشنایی با روش نگهداری گل زیبای دیپلادنیا



نور مناسب گل دیپلادنیا


به نور شدید و کافی احتیاج دارد،افتاب را تحمل میکند،از افتاب وسط روز در تابستان بیزار است.ولی خاطرتون باشه که وسط تابستون یک دفعه ای زیر آفتاب نذاریدش، یواش یواش باید ببرید زیر افتاب تا سازگار بشه .این گیاه در نیمسایه نیز رشد خواهد کرد ولی بهترین گلدهی را زمانی دارد که در معرض آفتاب کامل واقع شده باشد.

دمای مناسب گل دیپلادنیا


دمای بین 18 تا 26 درجه برای رشد این گیاه مناسب است .، به سرما و یخبندان حساس است .توجه داشته باشید که این گیاه به هیچ وجه نباید در معرض سرما قرار گیرد و در دمای سردتر از 10 درجه از بین خواهد رفت.

آبیاری مناسب گل دیپلادنیا


با خشکی خاک ابیاری کنید .اگه توی باغچه هم کاشتید که روزانه ابیاری کنید.آبیاری باید در حدی صورت گیرد که خاک همواره مرطوب باشد .( آبیاری کم و آبیاری زیاد ، گیاه را از بین خواهد برد.)

رطوبت مناسب گل دیپلادنیا


غبار پاشی رو اصلا توصیه نمیکنم ، فقط جزیره زیرش بزارید غبارپاشی باعث هزار قارچ و مریضی میشه

خاک مناسب گل دیپلادنیا


مخلوطی از خاک کمپوست و شن.خاک مخلوط خاک برگ و ماسه ، عمیق، مرطوب و خوب زهکشی شده. بهتر است خاک ، قلیایی باشد.

تغذیه مناسب گل دیپلادنیا


هر دو هفته یکبار در بهار و تابستان با مواد غذایی مایع و جامد محلول در اب مخصوص گلهای زینتی طبق دستور سازنده گیاه را تغذیه مصنوعی کنید.(نصف میزان توصیه شده از طرف فروشنده)

تکثیر مناسب گل دیپلادنیا


روش قلمه چوب نرم ( در بهار اقدام کنید.) روش قلمه نیمه چوبی (در تابستان اقدام شود.) روش کاشت بذر ( در بهار و در محیطی بسته و گرم اقدام کنید .) بهترین زمان برای تكثیر این گیاه، بهار است. میتوانید بایك چاقوی تیز، قلمه های انتهایی ساقه را به طول 5/7 سانتیمتر جدا كنید، سپس در پودر هورمون ریشه زایی فرو برده و در گلدانی با قطر دهانه 9 سانتیمتر ، حاوی كمپوست مخصوص بذر و قلمه بكارید. این گیاه برای ریشه دهی به دمای بالایی نیاز دارد. بنابراین باید آنرا در دمای 27 درجه سانتیگراد نگاه دارید. همچنین برای نگهداری آب در بافت برگ، قلمه را با كیسه پلاستیكی شفاف بپوشانید.برای ریشه دهی، پلاستیك را بردارید و گیاه درشرایط نوری مناسب قرار دهید، یادتان باشد در آن زمان گیاه را با كود مایع تغذیه كنید وقتی قلمه به اندازه كافی بزرگ و سر حال شد، آنرابه گلدانی با قطر دهانه 11 تا 13 سانتیمتر حاوی كمپوست با پایه پیت منتقل نمائید.

تعویض گلدان گل دیپلادنیا


تا دو سال اول،هر سال در بهار گلدان را با یک اندازه بزرگتر تعویض کنید.در سال های بعدی به تعویض خاک های سطحی گلدان با خاک نو اکتفا کنید.

تمیز نمودن برگهای گل دیپلادنیا


غبارپاشی برای تمیز شدن برگها کافی است،از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید.

آفت و بیماری گل دیپلادنیا


اگر گیاه خود را انداخته است:هوا سرد و مرطوب است،قبل از ابیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود،سپس ابیاری نمایید،گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

اگر برگهای جدید ریز هستند و گیاه به گل نمی رود: کمبود عناصر غذایی خاک عامل ان است،با مواد غذایی مصنوعی طبق دستور و نصف میزان توصیه شده هر دو هفته یکبار گیاه را تغذیه کنید.

اگر سطح زیرین برگها دارای تار عنکبوت است:کنه ریز قرمز عامل ان است،سطح زیرین برگها را با پارچه و یا اسفنج مرطوب تمیز کنید و یا هر دو هفته یکبار با سم کنه کش طبق دستور گیاه را سمپاشی کنید،تا علائم بر طرف گردند،تامین رطوبت دائمی و پایدار در کاهش افت تاثیر دارد.

اگر گیاه بی حال و خسته به نظر می آید:هوا گر م و خشک است،با اب سبک و ولرم غبارپاشی را شروع کنید،رطوبت دائمی و پایدار در سلامت و شادابی گیاه تاثیر زیادی دارد.

اگر برگها رنگ پریده هستند: نور کافی نیست،گیاه را به محل پرنورتری منتقل کنید،اشعه مستقیم افتاب به جز در ظهر تابستان برای این گیاه قابل تحمل است.

اگر لکه های سوخته روی برگها ظاهر شده اند: در افتاب غبارپاشی نموده اید،غبارپاشی را در سایه یا در عصر انجام دهید.

اگر برگها رنگ پریده و لکه های دایره ای دیسک مانند روی انها مشاهده میشود:حشره افت عامل است،با سم حشره کش نفوذی هر هفته سمپاشی کنید تا علائم بر طرف شود،۴۸ ساعت بعد از سمپاشی دیسک ها را با پارچه نرم پاک کنید.

اگر برگها در زمستان زرد شده و سقوط میکنند:هوا خیلی سرد است،گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید،اگر این علائم در تابستان مشاهده شود نشانه گرمی هوا است که در این صورت احتیاج به محل خنک تر با جریان ملایم هوا دارد.

اگر برگها و گلها در تابستان میریزند:گیاه خیلی تشنه است،گلدان ها را به مدت 15 دقیقه درون سطل پر از اب منتقل نموده سپس خارج کنید،در بهار و تابستان خاک را همیشه مرطوب نگه دارید،غبارپاشی روزانه با اب سبک و ولرم را فراموش نکنید.

اگر زخم های سفید پنبه مانند در قاعده برگها تشکیل شده است:سمپاشی هر دو هفته یکبار تا رفع علائم با سم نفوذی توصیه می گردد.

اگر برگها سیاه میشوند و گلها میریزند:هوا خیلی سرد و یا از مواد براق کننده شمیایی استفاده کرده اید،گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید و جهت تمیز نمودن برگها از پارچه و یا اسفنج مرطوب استفاده کنید.
advertising