چگونه روح کودک خود را پرورش دهیم

سبک زندگیفرزندان

- 97/09/01
چگونه روح کودک خود را پرورش دهیمدرونی‌ترین و عمیق‌ترین موجودی که در عمق وجود انسان نهفته است، روح آدمی است. کودکان امانت های الهی هستند و والدین وظیفه دارند امانت دارهای خوبی باشند. در این راستا علاوه بر نیازهای جسمی کودکان باید به نیازهای روحی روانی آنها نیز توجه کنند. اگر کودک دارای روح بسته‌ای باشد، یک ‌سری علایم و نشانه‌هایی از خود بروز می‌دهد، مرتب در حال جنگ و دعواست، لجباز و یک ‌دنده است، از دیگران کناره‌گیری می‌کند، به عشق و محبت دیگران اهمیتی نمی‌دهد، به حرف والدین خود گوش نمی‌دهد و یا به اصطلاح به هیچ صراطی مستقیم نیست. با این‌گونه کودکان چگونه برخورد کنیم؟ احساسات این کودکان بسیار آسیب‌دیده است. آن‌ها نمی‌دانند چه‌طور با والدین خود ارتباط برقرار کنند و یا به عبارتی تصور می‌کنند پدر و مادرشان آن‌ها را درک نمی‌کنند و احساسات انها را نادیده می گیرند.

برای پرورش روح فرزند خود او را درک کنید


مسایلی که باعث درد و رنج فرزند شما شده، درک کنید و خود را جای او بگذارید و از دید او به مسائل نگاه کنید. در این‌صورت است که حرف‌های فرزند خود را متوجه می‌شوید و دیگر در مقابل او جبهه نمی‌گیرید.و به راحتی او را درک می کنید.

برای پرورش روح فرزند خود با او مهربان باشید


اگر فکر می‌کنید فرزند خود را رنجانده‌اید و احساسات او را جریحه ‌دار کرده‌اید، حالا نوبت شماست که جبران کنید. به هیچ عنوان سر او فریاد نکشید و با لحن تند و خشن با او صحبت نکنید. وقتی با او آرام حرف بزنید، متوجه می‌شود که وجودش برای شما ارزشمند است و شما برای او احترام قائل هستید. در این مرحله است که به تدریج با شما احساس نزدیکی می‌کند و تازه صحبت‌های شما را می‌شنود.و می توانید به راحتی ارتباط خوبی با هم برقرار کنید.

برای پرورش روح فرزند خود علت ناراحتی او را تشخیص دهید


اگر فکر می‌کنید از شما خطایی سر نزده است، به همین راحتی از کنار این موضوع نگذرید. شاید طرز صحبت و یا طرز نگاه شما باعث رنجش خاطر او شده‌باشد. درست است که شما مسئول تربیت فرزندان خود هستید ولی اگر این کار را با ناراحتی و خشم و زورگویی انجام دهید، نتیجه کاملاً منفی خواهیدگرفت.شما باید در ارامش کامل و با زبان بدن مناسب با کودک خود رفتار کنید.

برای پرورش روح فرزند خود او را در آغوش بگیرید


به فرزندانی که در درون احساس ناراحتی و رنجش دارند، ابراز علاقه کنید، آن‌ها را در آغوش بگیرید تا عشق و محبت شما را درک کنند و متوجه شوند که به آن‌ها اهمیت می‌دهید. از ابراز علاقه‌کردن به فرزندان خود نترسید. این کار را انجام دهید، حتی اگر آن‌ها در ابتدا شما را نپذیرند ولی به هر حال به مرور زمان، عشق و محبت شما را متوجه می‌شوند و به شما پاسخ می‌دهند.و رابطه صمیمی بین شما به وجود می اید.

برای پرورش روح فرزند خود از او معذرت بخواهید


مهم‌ترین بخش برای کارکردن با این‌گونه بچه‌ها معذرت خواستن از آنان است. ممکن است این عمل کمی سخت به‌نظر بیاید، ولی برای بازشدن روح فرزند شما بسیار ضروری است. اگر فرزند عذرخواهی شما را نپذیرفت، به آن اهمیتی ندهید. بار دیگر تمامی مراحل را مرور کنید تا به تدریج شما را بپذیرید.

چند توصیه برای افزایش سلامت روانی کودکان


شرایط و باب گفتگو با بچه ها را فراهم کنید
اعتماد به نفس کودکان را تقویت کنید
همیشه برای فرزندان خود الگوی مناسبی باشید
کودکان را وادار به فعالیت ورزشی کنید
به خاطر پیروزی ها و موفقیت های کودک ، او را تشویق کنید
همیشه با مشاور با تجربه مشورت کنید

چند نمونه از کارهایی که والدین به طور نا خودآگاه انجام می دهند و باعث رنجش فرزند خود می شوند


به قول هایی که به کودک می دهند عمل نمی کنند
مدام از کودک انتقاد می کنند
تلاش و کوشش کودک خود را نادیده می گیرند
با او تند و خشن صحبت می کنند
به کارهایی که موردعلاقه فرزندان است، توجه و علاقه نشان نمی دهند
مدام گفته‌های خود را تغییر می دهند و قاطعانه عمل نمی کنند
در زمانی که به کمک نیاز دارد، به او بی‌توجه هستند
برای کودک وقت زیادی صرف نمی کند
با نیش و کنایه با او صحبت می کنند
به کودک عشق و علاقه نشان نمی دهند و هرگز به او نمی گویند دوسست دارم
امیدها، آرزوها و موفقیت‌های او را مسخره می کنند
به کودک می گویند نظر و عقیده تو اصلا مهم نیست
جلوی دیگران به او توهین می کنند
بین فرزندان خود تبعیض قائل می شوند
advertising