آموزش مهارت نکته های اساسی خانه داری به کودکان

سبک زندگیفرزندان

- 97/08/27
آموزش مهارت نکته های اساسی خانه داری به کودکانمتاسفانه به دلیل تربیت نادرست کودکان توسط والدین و نداشتن مهارت لازم برای زندگی امروزه خیلی از جوانان با مشکلات بزرگی مواجه شده اند. مثلا جوان 16 -17 ساله ای را در نظر بگیرید که هنوز برای انجام کارهای کوچک به پدر و مادر وابسته است و به تنهایی نمی تواند از عهده کارهای خود براید. فرقی نمی کند که دختر باشد یا پسر ، هر کدام از انها مهارتهای اساسی زندگی و خانه داری را به خوبی یاد نگرفته اند. بنابراین باید از کودکی به فرزندان خود اموزش های لازم را بدهیم که در اینده با مشکل موجه نشوند. مهارت زندگی برای کودکان بسیار مهم است.

پدر و مادرهای بسیاری ممکن است دچار این باور غلط باشند که دوران کودکی زمان تفریح و بچگی کردن است و هیچ وظیفه ‌و مسئولیتی به عهده‌ی فرزندان نیست، اما وقتی بچه‌ها بزرگ می‌شوند و به بلوغ می‌رسند، این حقیقت آشکار می‌شود که غفلت از آموزش‌های اساسی و مهم در دوران کودکی اشتباه بزرگی بوده است، زیرا پیش‌زمینه‌ی آمادگی فرزندان برای ورود به دنیای بیرون از خانواده است.

با وجود کارهای بسیار خانه، مهارت در انجام کارهای اساسی و وظایف روزانه اهمیت زیادی دارد. آموزش نکته‌های مهم خانه‌داری از آشپزخانه شروع می‌شود. از بچه‌ها در پخت ‌و پز و آماده کردن غذا کمک بگیرید، حتی یک کودک خردسال هم از عهده‌ی چیدن نان‌ها روی هم یا جدا کردن برگ‌های کاهو برمی‌آید.

همچنین برنامه ‌ریزی و تصمیم ‌گیری درباره‌ی غذای هفتگی بر اساس فصل و مواد خوراکی موجود، درس‌های خوبی به همراه دارد. برنامه ‌ریزی و انتخاب غذاها کاری است که همه‌ی اعضای خانواده می‌توانند در آن درگیر شوند؛ از بچه‌ها بخواهید فهرستی از چند غذا برای ناهار و شام و چند نوع صبحانه و سپس فهرستی از مواد لازم را برای خرید تهیه کنند.

هنگام خرید فرزندان را همراه خود ببرید و آنها را با مواردی مانند کیفیت، قیمت، ارزش غذایی، ملاحظات اقتصادی و مانند آن آشنا کنید. با این کار آنها می‌فهمند که چرا خوراکی‌ها و اقلام اطراف صندوق و در مسیر خروج انتخاب‌های خوبی نیستند.

بچه‌های بزرگ ‌تر را مسئول شناسایی مواد لازم و خرید هفتگی کنید و بودجه‌ی لازم را در اختیارانها بگذارید. آنها با تهیه‌ی فهرست خرید بر اساس بودجه‌ای که در اختیار دارند، حساب ‌وکتاب را تمرین می‌کنند. البته اقلام خریداری شده را بررسی کنید و مطمئن بشوید پولی که به فرزند خود داده‌اید به درستی خرج شده است. ‌
آموزش مهارت نکته های اساسی خانه داری به کودکان
هنگام شستن لباس‌ها از بچه‌ها در جدا کردن لباس‌های رنگی کمک بگیرید. وقتی کمی بزرگ ‌تر شدند کار با ماشین لباسشویی را به آنها یاد بدهید و شستن لباس‌ها را به آنها بسپارید. همچنین می‌توانید برای تا کردن و مرتب کردن لباس‌های شسته شده از آنها کمک بگیرید.

یکی درس‌ مهم دیگر، نگرش مثبت است. با ایجاد نگرش مثبت و احساس لذت از انجام کارها بچه ها را تشویق به انجام کارها کنید مثلا برای تمیز کردن اشپزخانه از بچه ها استفاده کنید و با اب بازی کردن شروع به شستن کنید بعد از ان هم می توانید بچه ها را تشویق کنید که مثلا در استخر هستند و انها به حمام میروند. البته همه‌ی کارهای خانه را نمی‌توان برای بچه‌ها لذت‌بخش جلوه داد و در آنها نگرش مثبت ایجاد کرد. مهم نیست کاری ناخوشایند باشد، هرچه باشد باید آن را با دید مثبت پذیرفت و انجام داد. این مهارتی حیاتی برای پیشرفت در دنیای واقعی است.
advertising