آموزش مهارت مدیریت زمان به فرزندان

سبک زندگیفرزندان

- 97/08/22
آموزش مهارت مدیریت زمان به فرزندانبسیاری از ما مشاهده کرده ایم، که برخی کودکان ذاتا نامنظم هستند. گویی که از ابتدا نظم در وجودشان نهادینه نشده است. این دسته از کودکان نیاز دارند که همیشه درباره نحوه مدیریت زمان، فضا، فکر و سایر چیزهای متعلق به خود یادآوری شده و آموزش ببینند. به فرزند خود بیاموزید که چگونه مدیریت زمان داشته باشد. وقتی تکلیفی به او داده می شود، کنار او بنشینید و مراحل اصلی یک پروژه را فهرست کنید. بعد، محدوده ای زمانی برای هر مرحله و تاریخی برای تکمیل پروژه تعیین کنید. به فرزند خود کمک کنید تا وقت شناسی را بیاموزند. والدین به منظور آموزش وقت شناسی به کودکان باید از تذکر و یادآوری کارها جداً خودداری و اجتناب کنند. این تذکرات فرصت انجام اشتباهات را از بچه‌ها می‌گیرد، اشتباهاتی که به واسطه پیامدها و نتایج‌ انها درس و تجربه لازم را به کودک می‌دهند. اگر کودک یک روز دیر به مدرسه برسد و پشت در بماند، متوجه این نکته می‌شود که باید سر وقت کارهایش را انجام دهد تا تنبیه نشود.

آموزش مدیریت زمان به کودکان توسط والدین


برای آموزش مدیریت زمان فهرستی از کارهایی ی که «باید انجام شوند» و یک تقویم تهیه کند.. هر روز آن را با هم بررسی کنید و ببینید تا چه حد بر اساس اهدافش پیش می رود. این نوع جملات کلی را به کار نبرید که: «اتاقت را تمیز کن» زیرا می تواند به خودی خود کاری خسته کننده باشد که فرزند شما به هر قیمتی از انجام آن سرباز زند. به او کمک کنید، این کار را به قسمت های کوچک تر و قابل کنترل تر تقسیم کند.

استراتژی ساده برای آموزش مهارت مدیریت زمان به کودکان


در ابتدا برای کودک خود یک تقویم ماهیانه تهیه کنید. می توان برای جذابیت بیشتر از عناصر یا شخصیتهای کودکانه یا رنگ آمیزیهای مورد پسند کودک استفاده کرد. رویدادهای مهم را به تقویم اضافه کنید. رویدادهایی مثل تعطیلات، تاریخ تولد، جلسات و قرارهای مهم مانند کلاسهای خارج از برنامه یا برنامه های ورزشی را در آن وارد کنید. همچنین فراموش نکنید که برخی تاریخهای مهم درسی را نیز مثل تاریخ تحویل تمرین، تحقیق، کاردستی و یا تاریخ های امتحانات را اضافه کنید.تمام فعالیتها و تکالیف را به تقویم هفتگی منتقل کنید.

به کودکان یاد بدهید که تکالیف روزانه خود را نیز در تقویم هفتگی وارد کنند. این کار را ابتدا به صورت بازی با آنها انجام دهید. همچنین به آنها کمک کنید تا تکالیف بزرگتر یا درس خواندن برای امتحانات را به بخشهای کوچکتر تقسیم کنند. هر بخش را در تقویم هفتگی بنویسند. مثلا می توانید به آنها یادبدهید که به صورت بازگشتی برنامه هفتگی بنویسند مثلا از تاریخ امتحان یا تاریخ تحویل تمرین شروع کرده، برنامه ریزی کرده و روز به روز عقب بیایند تا زمان کافی برای مطالعه و مرور داشته باشند.

فهرستی تهیه کنید تا کارهای انجام شده را در آن علامت بزنید: « لباس ها در کمد، کتاب ها در قفسه کتاب، لگوها در جعبه واسباب بازی ها در کمد و غیره.». وقتی کودک هر بار یک مورد را در فهرست مورد توجه قرار دهد، کاری بزرگ به نظر ساده تر و قابل کنترل تر می آید. برنامه های روزمره را به صورتی واضح تهیه کنید که فرزند شما برای مواقع خاصی بر اساس آنها عمل کند. می توان برای تکالیف هر روز، ساعت و جای مشخصی را تعیین کرد و برای کارهای روزمره ی خانه، زمان مشخص دیگری را برگزید. وقتی کاری بر طبق برنامه ی منظم انجام گرفت، به صورت عادت درمی آید و کارهای روزمره، بدون تاخیر انجام می شوند.

در مسیر آموزش مدیریت زمان، با کودک خود همراه باشید. خصوصا در روزهای اول برنامه ریزی در زمانبندی، تقسیم بندی امور و … به کودک خود بسیار کمک کنید تا وقتی که در این کار توانمند شوند. البته همیشه به خاطر داشته باشید که معمولا بیشتر برنامه ها مثل یک راهنما عمل می کنند. بسیار کم پیش می آید که روز ما طبق برنامه ریزی کاملا پیش برود.

برخی کودکان از تمرکز در کارهایشان فراری هستند. نیاز است به صورت دقیق تر این کودکان مفهوم زمان را درک کنند. پیشنهادی که نتایج شگفت انگیز بهمراه دارد، استفاده از ساعت برای این کودکان است تا واقعا متوجه شوند چقدر در هر کار وقت گذاشته اند.

یک تقویم خانوادگی درست کنید و در محلی که توسط همه ی اعضای خانواده ببینند، نصب کنید. از رنگ بندی متفاوت برای هر شخص استفاده کنید تا کودکان بتوانند به راحتی کارهای خود را در تقویم هفتگی ببینید.

تاکید بر مدیریت زمان، باعث نشود که وقت کودک را کاملا پر کنید. باید مدت قابل توجهی نیز برای استراحت کودک و حتی سایر اعضای خانواده در نظر بگیرید.

آموزش مدیریت زمان به کودکان در موفقیت آنها در بزرگسالی تاثیر بسیار زیادی دارد. به کودک خود آموزش دهید چگونه زمان های پیش روی خود را ببیند، آنها را برنامه ریزی کند، و به بهترین نحو از هر روز خود استفاده کند.
advertising