تکنیک هایی برای موفق شدن در مصاحبه شغلی

سبک زندگیکار و تجارت

- 97/10/03
تکنیک هایی برای موفق شدن در مصاحبه شغلیبرای موفقیت در مصاحبه شغلی مهارت هایی لازم دارید. مهارت هایی که فرای دانش و مهارت شما در رابطه با شغل مد نظر است. نکاتی در رابطه با رفتار، برخورد، ارتباط چشمی، نحوه صحبت کردن و هر نکته که می تواند احتمال موفقیت شما را در این مصاحبه تضمین کند.

برای اینکه در مصاحبه شغلی موفق باشید باید زبان بدن موثر داشته باشید


زبان بدن تاثیر به سزایی بر روی نحوه تاثیر و احساسی که دیگران از شما دریافت می کنند، دارد. این که چگونه خود را ابراز می کنید و چگونه رفتار می کنید، چیزیست که نباید هیچگاه آن را فراموش کنید. در واقع در زبان بدن، بسیاری از نبایدها وجود دارد که باید حواستان بدانها باشد. بیقرار بودن، یا استرس داشتن شما را فردی عصبی و در عین حال ضعیف نشان می دهد. یکی دیگر از مثالات مرتبط با زبان بدن، استفاده آن برای ارتباط غیر کلامی است، که حتی می تواند به نفع شما باشد.

برای اینکه در مصاحبه شغلی موفق باشید باید پاسخ‌ هایتان را متناسب با سن مصاحبه گر انتخاب کنید


شما می‌توانید بر اساس سن نسلی‌ مصاحبه‌گر در مورد او و آن‌چه می‌خواهد بشنود چیزهای بسیاری بیاموزید (اما همه چیز را نه).اگر سن مصاحبه‌گران بین 20 و 30 سال بود : نمونه‌های مستند و قابل رو ئیت از کارتان را برای تاکید بر قابلیت چندوظیفه ای بودن به همراه داشته باشید.اگر سن مصاحبه‌گران بین 30 و 50 بود : بر خلاقیت‌تان تاکید کنید و ذکر کنید که برقراری تعادل بین کار و زندگی چگونه به موفقیت‌تان کمک می‌کند.اگر سن مصاحبه‌گران بین 50 و 70 بود : نشان دهید که سخت کوش هستید و به آن‌چه در تمم این سال ها آنها به‌دست آورده‌اند احترام می گذارید.اگر سن مصاحبه‌گران بین 70 و 90 بود : وفاداری و تعهدتان را به شغل‌های پیشین ذکر کنید.

برای اینکه در مصاحبه شغلی موفق باشید باید نحوه صحیح دست دادن در مصاحبه شغلی را یاد بگیرید


برای شروع یک مصاحبه کاری، همیشه باید با دست دادن با طرف مقابلتان شروع کنید زیرا با انجام کار به احتمال خیلی بیشتری در ذهن فرد مصاحبه کننده خواهید ماند و او واکنش دوستانه تری نسبت به شما نشان خواهد داد و نسبت به شما گشاده تر خواهد بود. دست دادن محکم، نشان دهنده اعتماد به نفس شما، ایجاد ارتباط و ماندن در خاطره فرد مصاحبه کننده می شود. این کار حتی بیشتر از سه ثانیه هم وقتتان را نمی گیرد. دست دادن می توانید نشانه نزاکت و مبادی آداب بودن شما باشد. علاوه بر این او بر این عقیده است که در شرایطی که فردی در دست دادن بی تجربه است، یا از دست دادن اجتناب می کند و یا در مواجه با شخصی که درست بلد نیست که چگونه دست بدهد، لازم است تا نحوه درست انتقال دادن احساستان با دستتان را بلد باشید و بتوانید شرایط را بهتر کنید.

برای اینکه در مصاحبه شغلی موفق باشید باید برقراری ارتباط چشمی در مصاحبه شغلی را یاد بگیرید


زمانی که مردم برای اولین بار شما را می بینند، اولین چیزی که سعی می کنند تا درباره تان پیدا کنند، این است که آیا میتوانند به شما اعتماد کرده و با شما تماس چشمی مناسب را برقرار سازند یا خیر؟ ارتباط چشمی خوب و حفظ آن، راهی مناسب برای نشان دادن قابل اعتماد بودنتان است.زمانی که فرد مصاحبه کننده را ملاقات می کنید، با او دست دهید و در حین آن با او ارتباط چشمی برقرار کنید و این ارتباط را به قاعده حفظ کنید. البته لازم به ذکر است که موقع دست دادن نباید بیش از حد سمج باشید و این کار را خیلی محکم انجام دهید. حواستان باشد که در سرتاسر مصاحبه تان، حتما از تماس چشمی استفاده کنید.

برای اینکه در مصاحبه شغلی موفق باشید باید کف دست‌ هایتان باز و معلوم باشد یا آن ها را به حالت گنبدی قرار دهید


حرکات دست یا زبان بدن دستان به شما کمک می‌کند در یک مصاحبه شغلی تاثیرگذار باشید و موفقیت در مصاحبه شغلی را تجربه کنید. نشان دادن کف دستان‌تان صداقت را نشان می‌دهد، در حالی‌که گذاشتن نوک انگشت‌های هر دو دست‌تان روی یکدیگر برای ساختن یک گنبد نشان می دهد اعتماد به‌نفس بالایی دارید.از سوی دیگر دلتان نمی‌خواهد کف دستان‌تان را رو به پایین بگیرید، زیرا نشانه‌ی تسلط است. هم‌چنین از پنهان کردن دستان‌تان بپرهیزید، چون به نظر برسد چیزی برای پنهان کردن دارید. ضربه زدن با انگشت، که نشان دهنده‌ی بیقراری است؛ دست‌به سینه شدن که نشانه‌ی ناامیدی است؛ و استفاده‌ی بیش از حد حرکات دست، می‌تواند آزاردهنده و مزاحم باشد. برای موفقیت در مصاحبه شغلی دستان را به بازی بگیرید.

برای اینکه در مصاحبه شغلی موفق باشید باید صاف و مرتب نشستن را یاد بگیرد


اگر در حین مصاحبه بر روی صندلیتان لم دهید، ممکن است که فرد مصاحبه کننده این طرز نشستن را نشانه ای از عدم علاقه شما برای حضور در آن موقعیت و جدی نگرفتن مصاحبه برداشت کند، که قطعا هیچ کدام از این دو مورد به شما و کسب کردن شغل موردنظرتان کمکی نخواهند کرد. علاوه بر این فرو رفتن در صندلی هم می تواند نشانی از عدم وجود اعتماد به نفس در درون شما باشد. صاف بشینید که گویا طنابی از سقف به بالا سرتان وصل است. صاف نشستند، نشانی از هوشمند بود، اعتماد به نفس داشت و قابل اطمینان بودن شما است. چند وقت یکبار کمی به جلو خم شوید
خم شدن به سمت جلو و طرف مقابلتان، نشانی از آن است که شما نیز در آن گفت و گو مشارکت می کنید. بیش از حد خم شدن به جلو نیز، باعث تجاوز به حریم شخصی فرد مقابلتان شده و مزاحمت ایجاد کردن او می شود. به خاطر داشته باشید که هدف شما از انجام این کار، نشان دهنده علاقه و توجهتان به مکالمه است، نه تجاوز به حریم شخصی طرف مقابلتان.

برای اینکه در مصاحبه شغلی موفق باشید باید اعتماد به نفس و تواضع‌ تان را با هم و همزمان نشان دهید


موفقیت در کسب‌ و کار اغلب مسئله‌ی رقابت و همکاری است.در یک مصاحبه‌ی شغلی برای نشان دادن تواضع و در عین حال اعتماد به نفس به مصاحبه‌گرتان ، یک راه آن است که جمله ای شبیه این بگویید: ” من عاشق کار (اسم کار را ببرید) هستم. چون به من یادآوری می کند روی کارِ( اسم کار را ببرید) م متمرکز باشم.”این کار در عین حال که محترمانه است و به کار پیشنهادی مصاحبه‌گرتان علاقه نشان می دهید، اطمینان می یابید ابتکار عمل را در هدایت مکالمه در اختیار دارید.

برای اینکه در مصاحبه شغلی موفق باشید باید بازتاب طرف مقابلتان باشید


علاوه بر این نحوه نشستن پیش فرض شما باید به صورت صاف باشد، سعی کنید تا جهت نشستن را منطبق با جهت نشستن طرف مقابلتان تراز کنید. به کار اصطلاحا منعکس کردن می گویند و نشانی از مورد پسند بودن و موافق بودن شما با موقعیتتان است.دست به سینه و یا با پاهایی که روی هم افتاده اند، ننشینید. این که پاهایتان را روی هم بیاندازید و یا دست به سینه بشینید، نشان دهنده حالت گارد گرفته و تدافعی میباشد.برای قرار گرفتن دستانتان جایی مناسب پیدا کنید.دستانتان نباید داخل جیبهایتان بوده و یا نباید به طرز گستاخانه ای بر روی بر روی میز قرار بگیریند. بهترین حالت این است که نوک انگشتان دو دوست بر روی یک دیگر قرار دهید. این پوزیشن نشان دهنده اعتماد به نفس شما است.

برای اینکه در مصاحبه شغلی موفق باشید باید لبخند زدن در مصاحبه شغلی را تمرین کنید


یک لبخند واقعی می توانید مسری باشد و باعث ایجاد محیط و ارتباطی مثبت تر می شود. اگر ذاتا چهره ای عبوس دارید، زمانی که به مصاحبه می روید، ساعت و یا حلقه تان را در دست دیگران بیاندازید، با این کار هر زمان که چشمتان به ساعت یا حلقه تان بیوفتد، یادتان می آید تا کمی لبخند بزنید و دیگر عصبانی به نظر نمیرسید. ملیح و دلپذیر رفتار کنید. زمانی که طرف مصاحبه کننده از شما دعوت می کند که بر روی صندلی بنشینید، این کار را به آرامی انجام دهید و به یک باره خود را روی صندلی پرت نکنید.
advertising