دلایلی که مانع راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی می شود

سبک زندگیکار و تجارت

- 97/09/10
دلایلی که مانع راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی می شوددلایل زیادی وجود دارد تا مانع راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی شود. ترس از شکست یکی از مهمترین دلایلی است که خیلی از دوستان درگیر آن هستند. بله ترس از شکست طبیعی است و شاید در هر کسب و کاری وجود داشته باشد. یکی دیگر چالش‌‏های اصلی اقتصاد دیجیتالی و اینترنتی نبود قوانین حقوقی مناسب این تجارت است که ضرورت قوانینی که تجارت الکترونیکی را به رسمیت بشناسد در شرایط موجود به شدت احساس می‌‏شود. در کنار این چالش اصلی باید به ایجاد بستر فرهنگی لازم برای تشویق افراد به استفاده از تجارت الکترونیکی نیز توجه شود.

اگر محصولی دارید که دارای بازار خاصی است و مشتریان خاص خودش را هم دارد، با قیمت‌گذاری صحیح، تبلیغ و معرفی آن محصول می‌توانید پایه‌های کسب و کار خود را بسازید. البته در کنار همه اینها از آنجایی که کسب‌وکارهای آنلاین، بر بستر اینترنت فعالیت می‌کنند، وجود ارتباط و بستر مناسب اینترنت نیز جزو نیازهای اولیه و اصلی برای این کار محسوب می‌شود. تجارت در فضای آنلاین دارای قوانین خاص خود است که آن را از تجارت‌های آفلاین متمایز می‌کند. مثلا برای تبلیغات محصولات خود و شرکت در یک نمایشگاه بین‌المللی، ممکن است یک کاتالوگ مفصل و چندین صفحه‌ای بسازیم، ولی در فضای آنلاین، باید بتوانید محصول خود را در چند پاراگراف تعریف کنید.

اگر خریدارها بتوانند به اطلاعات کالاها به شکل خیلی راحت و ساده دسترسی پیدا کنند، حق انتخاب مردم خیلی بیشتر می‌شود. شفافیت و رقابتی‌شدن بازار، کاهش ترددهای شهری، حذف واسطه‌ها و کوتاه‌شدن مسیر تولید و کاهش قیمت‌ها نیز از فواید اینترنتی‌شدن مبادلات تجاری است؛ همچنین هزینه‌های اینترنتی پایین‌تر از فضای فیزیکی است. رسمیت پیدا کردن خود ارائه کنندگان کالا و خدمات و نحوه پرداخت برای خریداران خیلی مهم است. همچنین بسیاری از افراد از قوانین لغو خرید اطلاعی ندارند در حالی که این موارد در قانون تجارت الکترونیک وجود دارد. خیلی‌ها به خاطر بی‌اطلاعی، خرید اینترنتی نمی‌کنند و موضوع گارانتی و خدمات پس از فروش نیز مطرح است و بعضی‌ها نسبت به سوءاستفاده از اطلاعات شخصی خود نگران هستند و نمی‌دانند که آیا مرجعی هست که به شکایت آنها رسیدگی کند.

دلایل اصلی که مانع از راه اندازی کسب و کار اینترنتی می شود



کمال گرایی از دلایلی است که مانع از راه اندازی کسب و کار اینترنتی می شود


هر کسب و کاری که این روز ها می بینید بر سر زبان ها افتاده است از همان اول اینطور که الان می بینید نبوده است. متاسفانه کمال گرایی در وجود بسیاری از انسان ها ذاتا وجود دارد. این که بهترین باشید هدف اصلی تان باید باشد اما نه اینکه از همان اول بهترین باشید. واقعا داشتن یک وب سایت شیک و گران قیمت باعث موفقیت در کسب و کارتان نمی شود. با یک وب سایت ارزان قیمت هم می توانید کارتان را شروع کنید. کسب و کارهای زیادی از ابتدا با حداقل ها کارشان را شروع کرده اند و حتی هم اکنون هم که به درآمدهای بالا رسیده اند تغییرات زیادی نکرده اند. پس مهم ترین چیز مخاطبان تان هستند. باید به بهترین نحو نیازشان را برطرف کنید.داشتن وسواس زیاد شما را از هدف اصلی تان دور می کند.

ترس از رقبا از دلایلی است که مانع از راه اندازی کسب و کار اینترنتی می شود


اولین ترسی که خیلی از دوستان با آن مواجه می شوند ترس از مقابله با رقبا است. طبیعی است که قبل از شما کسب و کارهای موفق زیادی حضور داشته باشند. اما این دلیل نمی شود که هیچ وقت به آن ها نرسید. شما نیاز به یک مزیت رقابتی دارید. اگر کسب و کارتان کوچک است نیازی نیست که حتما با بزرگان رقابت کنید. با یک مزیت رقابتی خوب می توانید مخاطبان زیادی را با کسب و کارتان آشنا کنید. شما مشتریان خود را دارید آن ها هم مشتریان خودشان را! ضعف های رقبای تان می تواند به یک مزیت رقابتی برای شما تبدیل شود. ارزان بودن محصولات و خدمات شما نسبت به رقبایتان نمی تواند یک مزیت رقابتی برا شما محسوب شود. دنبال مزیتی باشید که اولا در بین رقبایتان وجود نداشته باشد و ثانیا کسی نتواند به راحتی آن را کپی کند.

نداشتن هدف از دلایلی است که مانع از راه اندازی کسب و کار اینترنتی می شود


متاسفانه خیلی از دوستان بدون داشتن هدف خاصی قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی دارند. تنها هدفشان رسیدن به درآمد است. البته هدف اصلی همه کسانی که کسب و کار اینترنتی راه اندازی می کنند همین است اما خیلی مهم است که این درآمد از چه طریق حاصل می شود؟ اگر می خواهید کسب و کار پایداری داشته باشید و برای آینده سرمایه گذاری کنید بهتر است هدف خود را از همین ابتدای کار مشخص کنید. اینکه در آینده قرار است با چه کسانی رقابت کنید یا چه امکاناتی را می خواهید در آینده به کسب و کارتان اضافه کنید هدف های بزرگ شما محسوب می شوند.خیلی از کسب و کارهایی که شکست می خورند و نابود می شوند هدف درستی برای خود تعیین نکرده اند.

ترس از شکست از دلایلی است که مانع از راه اندازی کسب و کار اینترنتی می شود


ترس از شکست هنگامی همراه شما خواهد بود که ندانید دقیقا می خواهید چه کار کنید. تمام مواردی که تا الان به آن ها اشاره شد رابطه مستقیم با ترس از شکست دارند. به عنوان مثال اگر اطلاعات کافی در مورد تبلیغات اینترنتی نداشته باشید و بی گدار به آب بزنید ممکن است سرمایه تان را به باد دهید و شکست بخورید. یا به عنوان مثال اگر راه مقابله با رقبا را ندانید قطعا نمی توانید به آن ها برسید و درجا می زنید. به همین دلیل همیشه از رقابت با رقبای خود می ترسید. همین باعث می شود همیشه با خود بگوید هیچ وقت نمی توانید در کسب و کارتان موفق شوید. ترس از شکست زمانی پر رنگ تر می شود که زمزمه های اطرافیانتان که مدام می گویند نمیشه را می شنوید. همیشه افرادی هستند که دوست ندارند شما به هدف اصلی تان برسید و موفق شوید. حواستان به این افراد باشد. چون خودشان نمی توانند به موفقیت برسند، قصد دارند شما را هم از هدف اصلی تان دور کنند و از کاری که می خواهید انجام دهید منصرف تان کنند.همین موضوع باعث می شود اعتماد به نفس تان را از دست بدهید و روز به روز آرزوی داشتن یک کسب و کار اینترنتی در شما تبدیل به یک حسرت بزرگ شود.

عدم داشتن اطلاعات کافی از دلایلی است که مانع از راه اندازی کسب و کار اینترنتی می شود


یکی از مشکلاتی که خیلی از دوستان با آن مواجه هستند نداشتن اطلاعات کافی است. اطلاعات مهمی که هر شخصی برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی به آن ها نیاز دارد. متخصص بودن برای شروع اصلا مهم نیست همین که تا حدودی با مسائل مربوطه آشنا باشید کافی است. شما با کمترین هزینه هم می توانید وب سایت خود را توسط سیستم های مدیریت محتوای رایگان مانند وردپرس راه اندازی کنید. یا اینکه خیلی از افراد فکر می کنند تنها راه برای دیده شدن کسب و کارشان تبلیغات پولی است. در صورتی که برای شروع می توانند از روش های رایگان افزایش بازدید سایت استفاده کنند. به عنوان مثال تولید محتوای هدفمند و جذاب یکی از بهترین روش ها برای جذب مخاطبان به کسب و کارتان است.
advertising