مزایای شادی در محیط کار برای مدیران و کارمندان سازمان

سبک زندگیکار و تجارت

- 97/09/07
مزایای شادی در محیط کار برای مدیران و کارمندان سازمانشاد بودن در محل کار می تواند به ما کمک کند تااز فرصت های پیش رویمان بیشترین استفاده را ببریم. ناراضی بودن از محیط کار یکی از عمده‌ترین مشکلات در زندگی امروز است، در این شرایط باید به فرصت‌ها بیندیشیم و به این مهم توجه داشته باشیم که هر روز می‌توان کار جدیدی انجام داد. مزایای شادی را می توان در سه بعد مزایا برای سازمان، مزایا برای مدیران و مزایا برای کارکنان مورد بررسی قرار داد.

1. مزایای شادی بودن در محیط کار برای مدیریت



سرپرستی یک کار رقابتی


حاکم کردن آموزش شادی در سازمان ها این امکان را به مدیران می دهد تا از این روش ابداعی جدید سود بیشتری حاصل نمایند.انگیزه های افراد همیشه مادی نیست بنابر این مدیران اقدام به جذب افرادی می کنند که دارای تعهد شغلی بیشتری هستند.

باعث مزایای عالی می شود


وقتی کارکنان شاد هستند آنها موثرتر کار می کنند و در نتیجه تمایل به خروج از سازمان در آنها کمتر است.در چنین سازمان هایی مهارتهای بهتر تیمی وجود خواهد داشت و در نتیجه تاکید مدیریت بر داشتن کارکنان شاد موجب سود و ارزش بازار بیشتر برای سازمان خواهد شد.

باعث تحقق بیانیه رسالت سازمان می شود


اگر درشرکت یا سازمانی شادی آموزش داده شود، کارکنانش بیانیه رسالت را بهتر درک خواهند کرد.آنها قادر به درک دیدگاه مدیریت و کارهای شخصی خود با توجه به واقعیت های موجود خواهند بود.

قدردانی عمومی


روزنامه ها به تاکتیک های شادی که توسط سازمانها اجرا می شوند علاقمند شده و به پیشرفت دید مدیریت بیشتر کمک می کنند.آنها جذب کارکنان صالح و شایسته ای می شوند که در این سازمانه هستند و این نتیجه همان تاکتیک های شادی است.روابط عمومی تلاش می کند این پیشرفت بیشتر شود.

کارمندان برای کار خود ارزش قائل می شوند


رضایت شغلی به این معنی است که پول تنها دلیل انجام کار توسط افراد نیست.انگیزش یک محرک مهم برای فعالیت افراد است.محیط کاری و کیفیت کار باتغییر نگرش افراد طور قابل توجهی بهبود می یابد.محیط کار دوستانه باعث تولید بیشتر و پیشرفت می شود.

باعث بهبود نظارت می شود


افراد شاد بهتر و بیشتر با مدیران خود تعامل می کنند.نظارت و سرپرستی همراه با انتقاد کم موجب موثر تر شدن نظارت و افزایش خروجی پربار تر می شود.

2. مزایای شادی در محیط کار برای کارمندان



باعث تقویت روابط عمومی می شود


تقویت روابط عمومی یکی از این راه‌هاست و یکی از نشانه‌های شاد زیستن، داشتن روابط اجتماعی قوی و گسترده است.

باعث به وجود آمدن شادی در خانه می شود


یکی از فواید شادی این است که افراد خوشحال تر به خانه می روندشاد بودن در خانه به مزیتی برای کار تبدیل می شود به این معنی که کارکنان در روز کاری بعد موثر تر و بهره ورتر کار می کنند،آنها همچنین تمایل کمتری به بهانه جویی برای تعطیل کردن کار خواهند داشت.

باعث افزایش هوش هیجانی می شود


یک راه برای کاهش هیجان وجود دارد،همانطور که افراد برای شاد بودن و تمرین شادی در کار آموزش دیدند،شادی باعث افزایش کنترل هیجان و احساس برای افراد می شودو خود کنترلی را بهبود می بخشد.

باعث افزایش تمرکز می شود


شادی باعث افزایش توانایی تمرکز بر شغل و حل مشکلات می شود.افراد شاد کمتر وقتشان را تلف می کنند و بیشتر در جریان امور قرار می گیرند.

باعث برعهده گرفتن مسئولیت می شود


برعهده گرفتن مسئولیت از دیگر راهکارهای شاد زیستن است. تبدیل شدن به یک مهرهٔ اصلی در محل کار مطمئناً دید فرد را به محیط کار تغییر خواهد داد که این تبدیل شدن باید توسط خود فرد صورت گیرد و کارهایی را که تاکنون انجام شده به گونه‌ای متفاوت انجام دهد.

باعث افزایش عشق به کار می شود


شادی در کار محیطی را برای کارکنان ایجاد می کند که در آنجا کار خود را با عشق و علاقه انجام می دهند.وقتی فردی روزانه 8 ساعت و در هر هفته 5 روز صرف کار می کند،کار به عنوان بخش مهمی از زندگی وی محسوب می شود.

باعث ارزیابی موقعیت خود می شود


دلیلی که باعث می شود افراد کارشان را دوست داشته باشند این است که مدیریت به آنها فرصت استفاده از شادی را در زندگیشان در ضمن کار می دهد.شادی به کارکنان امکان می دهد تا موقعیت خود را در کار ارزیابی کنند و احساس خوبی نسبت به مسئولیت ها و وظایفشان داشته باشند.

باعث به وجود آمدن احساس قدردانی می شود


یکی از عناصر تشکیل دهنده شادی "قدردانی" است.زمانی که شما باعث می شوید کسی احساس قدردانی کند،او احساس بهتری درباره ی خود و کاری که انجام می دهد خواهد داشت و خود را بخشی از شراکتی تصور خواهد کرد که درآن همکاران و خریداران محصولات و خدمات سازمان نیز سهیم هستند.

اقداماتی که کارکنان بایستی انجام دهند تا در محیط کار شاد باشند عبارتند از:


سعی کنید خوش بین باشید.
قدردان و سپاسگزار شغلتان باشید.
از "خود انتقادی" اجتناب کنید.
دوستانه رفتار کنید.
نگرش خود را تغییر دهید.
منتظر تغییر بوده و آماده تغییر باشید.
نسبت به همکارنتان گذشت داشته باشید.
به احترام خودتان بایستید (به خودتان احترام بگذارید)
غیبت و سخن چینی نکنید.

3. مزایای شادی در محیط کار برای سازمان



افزایش تولید را به همراه دارد


کارکنان شاد مولدتر هستند.هنگامی که کارکنان شاد هستند توانایی انجام کار در آنها افزایش می یابد،شادی نه تنها باعث بهبود کمی تولید می شود بلکه با افزایش بهره وری موجب ایجاد محصول با کیفیت بهتر و همچنین افتخار و غرور و تعهد به کار در کارکنان می شود.

افراد شاد با ديگران بهتر كار می كنند


افراد شاد و سرزنده تاثير مثبتي بر اطرافيان خود مي گذارند و مي توانند پيوند هاي نزديك تري با ديگران د ر محيط كار برقرار کنند و اين يعني: كار گروهي بهتر، بهبود روابط بين كارمندان و مديران، افزايش رضايت مندي مشتريان و ارباب رجوع و سرانجام افزايش فروش محصولات و خدمات

سبب بهبود توانایی تصمیم گیری می شود


شادی استرس و عدم اطمینان را که نوعی سردرگمی است کاهش می دهدو با این کار آنها به جای بخشی از یک مساله شدن یا ایجاد مشکل تبدیل به ابزاری برای حل مشکلات می شوند.وقتی کارکنان احساس خوبی در مورد کارشان داشته باشند آن را بهتر انجام می دهند.

افراد شاد ، خوش بين تر هستند


افراد شاد و پرنشاط، روحيه اي مثبت تر و خوش بينانه تر دارند و آينده را روشن تر مي بينند و تجربه ثابت كرده كه موفقيت و بهره وري بيشتر در كار، در گرو داشتن روحيه مثبت انديشي و خوش بينی، چه براي مديران و چه براي كاركنان خواهد بود. اگر افراد به موفقيت و كاميابي، اعتقاد راسخ داشته باشند ، موفق و كامياب خواهند شد و براي رسيدن به اين اعتقاد ، باید شاد و خوش بين بود .

تجربه برخورد مناسب کارکنان شاد برای مشتریان


کارکنان شاد عموما با مشتریان بهتر رفتار می کنند.رفتار و آرامش کارکنان ، طرز حرف زدن آنها،حتی آهنگ صدای آنها باعث ایجاد احساس مطلوبی در مشتریان شده و آنها را به تعامل با سازمان ترغیب می کند.اگر کارکنان سازمانی شاد باشند،مشتریان آن شادی را دریافت می کنند و مشتریان جدیدتری جذب کارکنان شاد سازمان ها می شوند و بدین شکل شادی باعث فروش بیشتر می شود.

باعث کاهش غیبت و مرخصی استعلاجی کارکنان می شود


شادی دارای یک ارتباط سالم مثبت است.احتمال سرماخوردگی کارکنان شاد کمتر است و آنهاهنگام بروز حوادث و بیماری ها زودتر بهبود می یابند.

افراد شاد ، خلاق تر هستند


بهترين راه براي خلق ايده هاي نو و بهبود و ارتقاي بهره وري، همان شاد بودن در محل كار است. هنگامي كه يك محيط شاد و مملو از عشق به كار بر يك شركت حاكم باشد ، ايده هاي مبتكرانه و نوآورانه در آنجا موج خواهد زد و زمينه مساعدي براي افزايش انعطاف پذيري، مسووليت پذيري و تفكر خلاق به وجود مي آيد و تمام اين فرآيند هاي مثبت تا مدت ها در درون شركت جاري خواهند بود .

انرژی بیشتر افراد شاد برای کار کردن


اگر می خواهید کاری درست انجام شود،آن را از یک فرد فعال بخواهید.همین حرف را می توان در مورد افراد شاد نیز به کار برد: اگر می خواهید کاری درست انجام شود،آن را از یک فرد شاد بخواهید.بیشتر کارکنان کاری را که با انرژی بیشتری انجام می دهند دوست دارند.شادی مسرس است و این انرژی می تواند در کل سازمان گسترش یابد.

باعث بهبود ارتباطات بین افراد می شود


مهم ترین جنبه کسب و کار ارتباطات است.ارتباطات خوب اولین دلیل موفقیت است.ارتباطات به صورت درون فردی شروع می شود.کسی که می تواند به خوبی با خود ارتباط یرقرار کند می تواند با دیگران هم ارتباط خوبی داشته باشد.افراد شاد با عزت نفس زیاد می توانند ارتباطات صادقانه تر و موثر تری با دیگران برقرار کنند.

باعث بهبود کار تیمی می شود


سازمان به منزله زنجیری است که کارکنان حلقه های آن هستند.با شادبودن تک تک حلقه های زنجیر کل زنجیر شاد گردیده و شادی موجب افزایش قدرت کل سازمان می شود.به همان میزان ناشادی سبب تضعیف قدرت سازمان خواهد شد.

داشتن تعهد به کسب و کار


افراد این احساس را دارند که آنها بخش جدایی ناپذیر سازمان هستند و فعالیت هایشان حمایت ها و ارزش هایی را برای کارشان ایجاد می کند.اخلاق سازمانی اصلاح می گردد و عامل وفاداری ترقی می یابد.در این سازمان ها وفاداری ، صداقت و رفتار های اخلاقی حاکم می شود.
advertising