تاثیر همدلی مدیران بر افزایش رضایت شغلی کارمندان

سبک زندگیکار و تجارت

- 97/08/23
تاثیر همدلی مدیران بر افزایش رضایت شغلی کارمنداناگر بخواهیم در یک جمله ساده رضایت شغلی را تعریف کنیم باید بگوییم رضایت شغلی احساس مثبت و رضایت‌ بخشی است که یک فرد نسبت به شغل خود دارد. وقتی در اثر بررسی و ارزیابی ویژگی‌های شغلی خود احساسی مثبت تجربه می‌کنیم پس رضایت شغلی داریم. رضایت شغلی مفهومی پیچیده و چندبعدی است و تنها یک عامل سبب رضایت شغلی نمی‌شود. رضایت داشتن از ماهیت کار، مدیران و سرپرستان، همکاران، میزان درآمد، میزان پیشرفت در کار و... در کنار هم سبب می‌شود فرد در درون خود احساس رضایت و خشنودی کند، به كار خود علاقه‌مند شود، برای رسیدن به موفقیت بیشتر تلاش بیشتری کند و درنتیجه بازده شغلی بالاتری داشته باشد.

عوامل موثر بر رضایت شغلی


عوامل سازمانی مثل سبک سرپرستی، ایمنی شغلی، تنوع کاری، حقوق و دستمزد، پاداش، برنامه كاری، ترفیع شغلی و...و عوامل محیطی مثل دما، رطوبت، تهویه، روشنایی، سروصدا، تمیزی محیط كار و تجهیزات و وسایل ضروری و كافی

لازمه همدلی مدیران با کارمندان


همدلی یعنی احساس و درک کردن دیگران. برای همدلی کردن با دیگران باید بتوانیم مسائل را از زاویه و دریچه دید آنها نگاه کنیم تا بتوانیم به بهترین نحو آنها را درك کنیم و بفهمیم. بنابر این تعریف، مدیران برای اینکه بتوانند به درک بهتری از کارمندانشان برسند باید بتوانند از زاویه دید آنها به مسائل و موقعیتشان نگاه کنند. بنابراین هر چه مدیران و کارفرایان بهتر بتوانند مسائل و دغدغه‌های کاری را از جایگاه و زاویه دید کارمندان و کارکنان خود بنگرند درک و بینش بهتری نسبت به آنها پیدا می‌کنند و بهتر می‌توانند در جهت رفع مشکلات و بهبود شرایط گام بردارند.

وقتی مدیران و کارفرمایان با کارمندان و کارکنان خود همدلی می‌کنند سبب می‌شوند آنها در محیط کار احساس پذیرش و حمایت بیشتر یداشته باشند درنتیجه احساس بهتر و خوشایندتری نسبت به کار و مدیران خود پیدا کند. مهم‌ترین عامل برای ایجاد شادی در محیط کار، ارتباطات اجتماعی مثبت با همکاران است. بنابراین همدلی دوطرفه بین کارمند و کارفرما میزان تعامل را بین آنها بالا می‌برد و این هم به‌نوبه خود می‌تواند تأثیرات مثبتی را در بهبود روابط کاری ایجاد کند و احساس ارزشمند بودن و حمایت و احترام را به کارمندان القا می‌کند.

راهکارهایی برای افزایش همدلی مدیران با کارمندان


از زاویه دید کارمندان به مسائل نگاه کنید : مثلا اگر سازمان در پرداخت حقوقشان دیر کرد داشته با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی به آنها حق بدهید که از این مسأله ناراضی باشند.

تغییراتی که در رفتار و انتظارات شغلی کارمندان خود ایجاد می‌شود را بپذیرید : شرایط زیستی، روانی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، تحصیلی، معنوی و همچنین نقش‌هایی كه افراد برعهده دارند در گذر عمر تغییر می‌كند. پس طبیعی است وقتی فردی چند سال است به انجام کاری اشتغال دارد دچار تغیراتی شده باشد. به‌عنوان یک مدیر به جای مقایسه مدام و گوشزد کردن این تغییرات و بازخورد منفی دادن بهتر است تلاش کنید بفهمید برمبنای چه احساس، تفكر، عقیده و شرایطی دچار این تغییر شده است.

کارمندان خود را در موقعیت‌ های تنش ‌زا درک کنید : در زندگی روزمره زیاد پیش می‌آید كه افراد تحت فشارهای مقطعی و موقتی قرار بگیرند بهتر است به کارمندانتان حق بدهید و آنها را مجاز بدانید در اثر این فشارهای موقتی و مقطعی‌ در روند کارشان تغییر و کاهش ایجاد شود.

برای بهبود شرایط شغلی و رفع مشکلات و نارضایتی‌ های کارمندان خود تلاش کنید


به‌عنوان یك مدیر و کارفرمای همدل و مسئول نباید قضاوت كنید و اینگونه نظر دهید كه «ما هم در همین شرایط داریم کار می‌كنیم، پس چرا ما خسته نمی‌شویم؟» یا «این مشکلات برای همه هست و نارضایتی در برابر آنها معنی ندارد.» میزان توان افراد در موقعیت‌های گوناگون متفاوت است. هنگامی كه متوجه شوید کارمندان شما به چه دلیلی دچار حالت فرسودگی شده‌اند و توانستید به آنها حق بدهید كه در چنین شرایطی دچار خستگی در شغل و فرسودگی شغلی شده باشند تازه می‌توانید برای حل مشكل و بهبود وضعیت موجود اقدام كنید.

همواره شناخت خود را نسبت به نیازها و انتظارات کارمندان خود افزایش دهید


هر از گاهی سعی کنید در زمینه‌های مختلف نظر کارمندان خود را بپرسید و میزان رضایت آنها را از عوامل مختلف جویا شوید. به این طریق بهتر می‌توانید میزان رضایتمندی و عواملی که در افزایش آن موثر را شناسایی کرده و برای افزایش آن اقدامات لازم را انجام دهید.

تحقیقات نشان داده محیط‌‌های کاری‌ای که با حمایت، احترام، صداقت و روابط بخشنده شناخته می‌شوند، به‌طور کلی منجر به عملکرد سازمانی بالاتر می‌شوند. همچنین مطالعات نشان داده همدلی به‌طور خاص ممکن است یک عامل محافظ در برابر فرسودگی شغلی و خستگی کاری باشد.بنابراین اگر می‌خواهید به عنوان یک کارفرما بازدهی بالاتری در کارتان مشاهد کنید، یکی از ویژگی های مدیران موفق را داشته باشید و رفتارهای مدیران موفق را از خود بروز دهید باید روابط گرم، دوستانه و مبتنی بر درک مشترک و متقابل یا همان همدلی را بین افراد بالا ببرید.

بنابراین لازم است رفتارهای زیر را از خود بروز دهید:

در درجه اول خود با آنها همدلانه رفتار کنید.

همدلی و رفتار همدلانه را به آنها آموزش دهید.

رفتار همدلانه را در محیط کار ترویج و کارمندان خود را تشویق به رفتار همدلانه کنید.
advertising