راهکارهایی برای اینکه از شغل خود لذت ببریم

سبک زندگیکار و تجارت

- 97/08/12
راهکارهایی برای اینکه از شغل خود لذت ببریمآیا از اینکه می بینید اطرافیانتان به راحتی با شغلی که دارند کنار آمده اند و احساس خوشحالی میکنند، عصبی می شوید؟ تجسم کنید شما مشغول به انجام شغلی هستید که پایانی ندارد و یا مشغول به کاری هستید که جزء شغلهای مورد علاقه شما نیست! شاید کمی غیر ممکن به نظر برسد اما شما با خواندن این مطلب راهکارهایی را یاد خواهید گرفت که کمک می کند از شغلی که دارید لذت ببرید و استرس کمتری داشته باشید.

بر روی چیزی که علاقه دارید تمرکز کنید


بر روی کارهایی که واقعا دوست دارید انجام دهید تمرکز کنید. مثلا اگر می خواهید یک هنرمند باشید از وقت آزاد خود برای نقاشی کشیدن یا مجسمه سازی یا هر کار هنری دیگری استفاده کنید. اگر از نویسندگی و داستان نویسی لذت می برید عضو یکی از گروههای نویسندگی بشوید. و یا مثلا اگر همیشه دوست داشتید کارهایی مثل تئاتر، پانتومیم و بازیگری انجام دهید پس سعی کنید با کسانی که از این قبیل فعالیت ها را انجام می دهند در ارتباط باشید. اگر در اوقات فراغت خود فعالیت هایی را که دوست دارید و از انجام آن لذت می برید، انجام دهید از نظر روانی باعث می شود تا رضایت قابل توجهی از شغل هر روزتان داشته باشید زیرا انرژی مثبتی که از کار مورد علاقه خود گرفته اید بصورت ناخودآگاه بر روی عملکردهای دیگر شما تاثیر می گذارد. این را به یاد داشته باشید که همکاران شما دوست دارند افراد خوشحال و پر انرژی در اطراف خود داشته باشند تا اینکه فردی با قیافه عبوس و ناراحت و ناراضی.

با رئیس و همکاران خود گفتگو کنید


در محل کار با همکارانتان گفتگوهایی بجز مباحث کاری داشته باشید. برای مثال می توانید در مورد علایق واقعی یکدیگر صحبت کنیدیا مثلا در مورد آب و هوا صحبت کنید. اگر همکاری دارید که می خواهید رابطه ای فراتر از همکار بودن با یکدیگر داشته باشید و رابطه دوستی برقرار کنید . در صحبت های خود با مدیران برتر خود دقت کافی داشته باشید و از کلمات مناسب استفاده کنید، به دیدگاههایشان احترام بگذارید و در انجام کار خود خلاقیت داشته باشید زیرا این فرصتی را به شما می دهد تا اثبات کنید که چیزی فراتر از یک ماشین کار هستید. شاید برایتان سوال پیش بیاید که طرز صحبت کردن چه تاثیری بر کاهش استرس دارد در پاسخ به این سوال باید گفت که با این کار شما می توانید اطمینان مدیران خود را جلب کنید و این می تواند در آینده باعث پیشرفت شما در شغل مورد نظر شود و موقعیت های بهتری را در محل کار خود بدست بیاورید و استرس کمتری داشته باشید و از پیشرفت خود لذت ببرید.

استراحت های کوتاه مدت بیرون از محل کار داشته باشید


در زمان استراحت، خود را ملزم به این ندانید که فقط پشت میزتان بنشینید و با تلفن همراه خود بازی کنید و یا چرت بزنید. سعی کنید از این موقعیت استفاده کنید و به بیرون از محل کار بروید، از هوای تازه لذت ببرید یا مثلا اگر ساختمان و بنای زیبایی در نزدیکی محل کار وجود دارد در آنجا پیاده روی کنید. دیدن مکان هایی با معماری خاص یا دیدن منظره طبیعی به شما انرژی دوباره می دهد و شما را شاداب تر می کند. نوع میان وعده شما تاثیر مستقیم بر روی اعمال و رفتار شما دارد بنابراین سعی کنید میان وعده سالمی را انتخاب کنید برای مثال بجای خوردن چیپس می توانید از میوه استفاده کنید و یا بجای نوشیدنی انرژی زای گازدار از یک لیوان آب خنک یا آبمیوه طبیعی استفاده کنید.

همیشه خوش لباس باشید


خوش لباس بودن مساوی است با موفقیت. اگر شما به شغلی که دارید اهمیت خاصی نمی دهید، در عوض به طرز پوشش خود اهمیت بدهید زیرا پوشیدن لباس های نامرتب شما را خسته و پریشان نشان می دهد. لباس مرتب پوشیدن باعث می شود تا همکاران و مدیران برتر شما طرز فکر و دیدگاه مثبتی نسبت به شما داشته باشند و بیشتر به شما احترام بگذارند. همچنین مرتب بودن اعتماد بنفس شما را افزایش می دهد و احساس خوبی خواهید داشت. هر لباس زیبایی مناسب کار نیست و شما باید نسبت به محیطی که در آن قرار دارید لباس مناسب انتخاب کنید.
از پوشیدن موارد زیر در محل کار خودداری کنید :
شلوارک یا شلوار جین.
دمپایی یا صندل، کفش ورزشی یا پیاده روی.
لباس های مجلسی و بلند.
لباس های بسیار کوتاه یا تنگ.

اتاق و میز کار خود را با چیز هایی که دوست دارید تزیین کنید


اگر شما بیشتر وقت خود را پشت میز کار در اتاقتان می گذرانید چرا محیط را طوری طراحی نمی کنید که باب میل شما باشد؟ پس کاری کنید که محیط برای شما کسل کننده نباشد. از رنگ های مورد علاقه خود در انتخاب جا خودکاری و لوازم اداری روی میز بسته به نوع کارتان انتخاب کنید. یا برای مثال می توانید به دیوار اتاقتان تابلو نصب کنید، از گیاهانی که مناسب نگهداری در محیط داخل هستند استفاده کنید تا این احساس را داشته باشید که در منزلتان نشسته اید.

حواستان باشد چه زمان هایی دچار استرس می شوید


اینکه دچار استرس و تنش شوید امری طبیعی است ولی هدف ما این است که شما به این موضوع آگاهی کامل داشته باشید و همه چیز را تحت کنترل داشته باشید. چند مورد از علائمی که می تواند نشان دهنده استرس باشد :
احساس خستگی.
مشکل خواب،کم خوابی یا بی خوابی.
دل درد.
برای بهبود این وضعیت می توانید از برنامه هایی رلکسیشن یا برنامه هایی که هر روز پیامهای انگیزشی دارند و مخصوص تلفن همراه هستند نصب کنید. برای چند لحظه هم باشد کار را متوقف کنید، چند نفس عمیق بکشید و به تلفن یا ایمیلی پاسخ ندهید. به هیچ عنوان برای رهایی از استرس به مشروبات الکلی پناه نبرید.

شکرگزار باشید


هر روز و همیشه این را به یاد داشته باشید که هر چند شغل آرزوهایتان را ندارید ولی شما شغل و درآمدی دارید که می توانید به وسیله آن صورت حسابهایتان را واریز کنید یا اجاره خانه را بدهید نیاز های ضروری زندگی خود را تامین کنید، خانه ای برای زندگی کردن دارید و مهم تر اینکه فردی استقلال یافته هستید. این را در نظر بگیرید که خیلی از افراد دوست دارند جای شما باشند. می توانید دفترچه یادداشتی تهیه کنید و هر روز جملاتی که مربوط به شکر گزاری است را یادداشت کنید، بعد از مدتی نوشته های قبلی خود را مطالعه کنید خواهید دید که در موقعیت های مختلف چقدر شکر گزار بوده اید.
advertising