راهکارهایی برای شاد بودن در محیط کار

سبک زندگیکار و تجارت

- 97/08/06
راهکارهایی برای شاد بودن در محیط کار

به افکار خود نظم و ترتیب دهید


صبح‌ ها ۱۵ دقیقه برای جمع‌ وجور کردن افکار و برنامه ‌ریزی اهداف روزانه وقت بگذارید. با تمرکز و توجه به افکار خود، برای خود وقت بگذارید. به چیزهایی فکر کنید که شما را خوشحال‌ می‌کنند و راه‌های رسیدن به این خوشحالی‌های کوچک را پیدا کنید.

قهوه خوردن را کنار بگذارید و قبل از کار ورزش کنید


به‌ جای اینکه هر روز صبح قهوه بخورید، سعی کنید کمی ورزش کنید. با این کار هم می‌توانید پولی را که هر روز برای خرید قهوه خرج می‌کردید، پس‌انداز کنید و هم اینکه بدن شما بابت سلامتی ممنون شما خواهد بود. ورزش صبحگاهی قبل از شروع کار باعث می‌شود تا پایان روز پر انرژی بمانید و انرژی بیشتر هم به معنای بهره ‌وری بهتر است.

روال عادی زندگی خود را تغییر بدهید


گاهی‌اوقات تصور می‌کنیم زندگی‌ روزانه ‌ما به باتلاقی تبدیل شده است که بیرون آمدن از آن دشوار به نظر می‌رسد. تنها راه خلاص شدن از این وضعیت، این است که دنبال تنوع و تغییر باشیم. گاهی می‌توانیم این کار را با تغییر شیوه‌ی رفت‌ وآمد ما به محل کار انجام بدهیم. اگر همیشه با اتومبیل شخصی به محل کار خود می‌روید، گاهی وسایل حمل‌ ونقل عمومی یا حتی دوچرخه ‌سواری و پیاده‌ روی را امتحان کنید. گاهی خودتان را به یک صبحانه در یک کافه مهمان کنید یا برای خودتان یک غذای متفاوت درست کنید و سرکارتان ببرید. سعی کنید ناهار را با یکی از دوستان‌ خود باشید یا گاهی بعد از کار به یک رستوران یا کافی‌شاپ بروید.

به ‌اندازه‌ ی کافی بخوابید


هرچه بهتر استراحت کنید، آرامش بیشتر و تمرکز بهتری خواهید داشت. این بدان معناست که وقت کمتری را صرف جمع‌وجور کردن ذهن خود می‌کنید. بنابراین ذهن‌ شما متمرکز‌تر خواهد بود و بیشتر درگیر موضوعات کاری و مهم می‌شود. پس بهتر است به ‌اندازه‌ی کافی بخوابید. طبق تحقیقات انجام‌شده‌ توسط انجمن روان‌شناسی آمریکا، افرادی که روزانه حدود ۸ ساعت را به خواب و استراحت اختصاص می‌دهند، خوشحال‌تر و سالم‌تر هستند.

زیاد آب بنوشید


همیشه یک بطری آب روی میزتان داشته باشید. حتی می‌توانید برای خودتان یک بطری مخصوص آب بخرید و آن را همیشه به‌همراه‌ داشته باشید. آب کمک می‌کند که بدن‌ شما هیدراته باقی بماند، بنابراین دچار سردرد نخواهید شد پس فکرتان هم خوب کار می‌کند و می‌توانید بهتر روی کارتان تمرکز کنید. این توصیه را حتما امتحان کنید و ببینید چقدر احساس بهتری خواهید داشت.

برای شاد بودن در محیط کار باید گاهی کودک شوید


چند دقیقه دور شدن از میز کار و بازی کردن مانند کودکان، می‌تواند فشار کاری‌ شما را کم کند. می‌توانید واقعا مثل بچه‌ها از خمیرهای بازی استفاده کنید یا روی میزکاری خود لگو یا پازل درست کنید. انجام این‌ کارها برای دقایقی به شما کمک می‌کنند یک ذهن آرام داشته باشید و از کار دور شوید، به این ترتیب خلاقیت شما هم خودی نشان خواهد داد و برای فعالیت کاریتان هم مفید خواهد بود. حتی می‌توانید با سه دقیقه تمرینات ورزشی ساده شروع کنید و ورزش در محل کار را هم تجربه کنید.

برای شاد بود روی میز کار خود گلدان قرار دهید


گل‌ ها علاوه بر اینکه زیبا هستند و رایحه‌ ی شگفت ‌انگیزی دارند، حال‌ شما را هم خوب می‌کنند و به شما انرژی می‌دهند. پس همیشه یک شاخه یا یک دسته گل از هر نوعی که دوست دارید، روی میز کارتان بگذارید تا هم میزتان نمای زیباتری پیدا کند و هم با نگاه کردن به گل‌ها احساس شادی کنید.

فهرست موسیقی مورد علاقه خود را داشته باشید


گوش دادن به موسیقی موردعلاقه‌ شما، در تقویت روحیه و افزایش خلاقیت شما تأثیر زیادی دارد، مخصوصا اگر روز سختی پیش‌ رو داشته باشید. پس آهنگ‌های موردعلاقه خود را انتخاب و گوش کنید. می‌توانید از موسیقی‌هایی که روان‌شناسان و مشاورین پیشنهاد می‌کنند هم استفاده کنید.

به سایت های مورد علاقه خود در اینترنت سر بزنید


در خلال کار یا در زمان استراحت‌، برای آنکه روحیه‌ شما تقویت شود و حوصله‌ شما سر جایش بیاید، سری به اینترنت و سایت‌های موردعلاقه خود بزنید، اخبار را بخوانید یا ویدئو‌ها‌ی سرگرم ‌کننده تماشا کنید.

مدیتیشن کنید و ذهن خود را متمرکز کنید


مدیتیشن یک عمل شناخته شده است که برخی افراد معتقدند درباره‌ی تأثیرات آن کمی اغراق شده است، اما حتی این تفکر هم نمی‌تواند منکر تأثیرات فوق‌العاده مثبت مراقبه روی ذهن باشد. طی مطالعاتی که در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه هاروارد انجام شده است، افرادی که هرگز مدیتیشن انجام نداده بودند، با شروع تمرینات مدیتیشن توانستند احساسات خود را بهتر کنترل کنند و پیشرفت‌های ذهنی و عاطفی قابل ملاحظه‌ای داشته باشند. پس در دفترکار خود را ببندید و برای ۵ تا ۱۰ دقیقه در آرامش فقط نفس عمیق بکشید و مدیتیشن کنید.

برای شاد بودن در محیط کار قدم بزنید


سعی کنید در زمان‌ استراحت‌ یا هر وقت که توانستید، از ساختمان محل کار خود بیرون بیایید و در محوطه قدم بزنید. قدم زدن نه ‌تنها برای جسم مفید است بلکه روحیه‌ را هم تقویت می‌کند. می‌توانید با همکاران‌ خود قدم بزنید. بعضی اوقات شاید بد نباشد همان ‌طور که با یکی از همکاران‌ خود درباره‌ی کار حرف می‌زنید، پیاده ‌روی کوتاهی هم داشته باشید.

گرسنه نمانید تا بد اخلاق نشوید


سعی کنید ناهار یا میان‌وعده‌ ای که با خود سرِکار می‌برید، شامل گروه‌های غذایی اصلی مانند آهن، کلسیم، فولیک اسید، منیزیم، ویتامین‌های B و … باشد. چون به لحاظ علمی ثابت شده است گروه‌های غذایی اصلی، تأثیر زیادی روی خلق ‌وخوی شما می‌گذارند.

برای شاد بودن در محیط کار هر از گاهی لبخند بزنید


لبخند زدن و خندیدن باعث می‌شوند به ‌سادگی بتوانید احساس شادمانی را تجربه کنید. مطالعاتی که در این زمینه انجام شده‌اند نشان می‌دهند لبخند چه طبیعی و واقعی باشد و چه مصنوعی و ساختگی، مغز این واکنش فیزیکی را به‌عنوان یک عکس‌العمل مثبت تلقی می‌کند و پس از آن هر فعالیتی را که انجام می‌دهید، لذت‌بخش تشخیص می‌دهد. یعنی حتی اگر واقعا خوشحال نباشید، فقط کافی است لبخند بزنید آن وقت مغز شما فکر می‌کند شاد هستید و احساس لذت می‌کند. بنابراین هنگام کار کردن اگر حتی مشغول تایپ کردن هم هستید، لبخند بزنید تا احساس بهتری داشته باشید.

برای شاد بودن در محیط کار به همکاران‌ خود کمک کنید


تحقیقات نشان داده است که نوع‌دوستی و کمک به دیگران باعث ایجاد احساس خوشحالی در فرد کمک‌کننده می‌شود. پس درصورتی ‌که یکی از همکاران شما نیاز به کمک داشت، حتما پیش‌قدم شوید. کمک به یک همکار ممکن است بیشتر از ۱۰ دقیقه طول نکشد، اما باعث می‌شود در طول هفته احساس خوبی داشته باشید.

به چند اتفاق خوبی که امروز برای‌ شما افتاده است، فکر کنید


درباره‌ی چیزهایی که باعث رضایت خاطر شما می‌شوند فکر کنید و آنها را به‌وضوح برای خودتان تفکیک کنید؛ چیزهایی مثل مزیت‌های اجتماعی، روانی، جسمی و حتی عاطفی خودتان. چیزهایی مثل اینکه مشکل بی خوابی ندارید، سالم هستید و احساس خوشبختی می‌کنید. اینها مواردی هستند که شما بابت آنها قدردان هستید و مهم است گاه‌ گاهی آنها را به خودتان یادآوری کنید چون شما را خوشحال نگه می‌دارند.

برای خودتان یک وسیله‌ ی ساده‌ و بامزه بخرید


برای چای نیمروز سرکار خود یک لیوان زیبا با طراحی جالب بخرید. این ساده‌ترین پیشنهاد است، انتخاب شما می‌تواند هر چیز جذاب دیگری باشد. از خودکار و وسایل تحریر زیبا برای روی میز کار خود استفاده کنید.

برای شاد بودن در محیط کار دکوراسیون فضای کار خود را بهتر کنید


اگر همیشه به‌ صورت انفرادی کار می‌کنید و فضای کاری محدودی برای خودتان ساخته‌اید، وقت آن است که تغییر دکوراسیون بدهید و از میز مخصوص و کابین تنگ و کوچک خود کمی فاصله بگیرید. سعی کنید فضای کارتان را با دیگر همکاران‌ خود به اشتراک بگذارید و در حین کار با آنها در ارتباط باشید. این پیشنهاد را به‌عنوان تجربه‌ی مشارکت با دیگران در نظر بگیرید و از آن نهایت بهره را ببرید. از طرفی از این طریق می‌توانید همکاران‌ خود را هم بهتر بشناسید.

برای شاد بودن در محیط کار با همکاران‌ خود برنامه دورهمی بگذارید


با همکاران‌ خود دورهمی‌هایی ترتیب بدهید و از اوقات خوشی که با هم سپری می‌کنید، لذت ببرید. مثلا قرار بگذارید جمعه‌ها یا آخر هفته‌ها با هم فوتبال بازی کنید یا به کوهنوردی بروید. این برنامه‌های خارج از فضا و زمان کاری، روحیه‌ی شما را تقویت می‌کنند و راندمان کاری‌ خود را هم افزایش می‌دهند.

برای شاد بودن در محیط کار از تعطیلات آخر هفته بهتر استفاده کنید


آخر هفته، زمان استراحت شماست، پس هرطور که دوست‌ دارید از آن لذت ببرید. دلیلی ندارد برای ارتقای شغلی یا جلو افتادن کارها، از استراحت‌ خود بزنید. آخر هفته‌ ها استراحت کنید، چون صبح روز شنبه دوباره به ‌اندازه‌ی کافی برای انجام کارهایتان زمان خواهید داشت.

برای شاد بودن در محیط کار نوآوری در کار را فراموش نکنید


سعی کنید در زمینه‌ی شغلی خود چالش‌های تازه‌ ای برای خود ایجاد کنید. به دنبال راحت‌‌ طلبی نباشید. پروژه‌هایی را انتخاب کنید که شما را به چالش می‌کشند و شما را وادار می‌کنند نوآوری و خلاقیت به خرج بدهید. این کار شما را هیجان‌زده و نسبت به کارتان امیدوار و دلگرم می‌کند و باعث می‌شود شغل‌ شما جذابیت بیشتری برای‌ شما پیدا کند.

درباره‌‌ی ایجاد یک برنامه‌ ی کاری منعطف ‌تر، با رئیس‌ خود صحبت کنید


اگر هر روز صبح زود سرِکار می‌روید و دو ساعت تمام بیکار پشت میزتان می‌نشینید تا فعالیت‌های عادی روزانه آغاز شوند، با رئیس خود صحبت کنید و با او درباره‌ی داشتن یک برنامه‌ریزی کاری متفاوت و مفیدتر مذاکره کنید. مطمئن باشید هر کارفرمایی دوست دارد کارمندش به‌جای بیکار بودن، در انجام برخی کارها پیش‌قدم شود. می‌توانید به او پیشنهاد کنید که یک روز در هفته کارها را از منزل پیگیری کنید یا صبح‌ها دو ساعت دیرتر سرکار بیایید و بعدازظهرها دیرتر به خانه بروید. کار کردن در ساعات اوج کاری، نه‌ تنها شما را کارمندی فعال نشان می‌دهد بلکه به شما کمک می‌کند شاد بودن در محیط کار را هم تجربه کنید.

برای شاد بودن در محیط کار از مزایای کاری‌ خود استفاده کنید


بسیاری از شرکت‌ها، سازمان‌ها ، معمولا مزایایی مثل مسافرت‌های سالیانه یا بن استفاده از رستوران‌ها و مکان‌های تفریحی را برای کارمندان خود در نظر می‌گیرند. سعی کنید از این مزایای سالانه استفاده کنید چون باعث می‌شوند انرژی شما تجدید شود و با روحیه‌ی بهتری کارتان را انجام بدهید.

برای شاد بودن در محیط کار به فکر شغل جدید و دلخواه خود باشید


دوستان عزیزم هرچند شرایط کار در کشور ما به‌ گونه‌ای نیست که هرکس به ‌راحتی بتواند شغل مطلوبی مطابق با علايق شخصی‌ خود برای خود دست ‌وپا کند، اما کنار گذاشتن شغلی که دوستش ندارید، برای سلامت ذهنی و روانی شما بسیار مهم است. اگر احساس می‌کنید کارتان واقعا عذاب‌آور و غیرقابل ‌تحمل است و با هیچ ‌کدام از راهکارهای ارائه ‌شده نمی‌توانید شاد بودن در محیط کار را تجربه کنید، شاید وقت آن رسیده است که شغل فعلی‌ خود را کنار بگذارید و به فکر پیدا کردن شغل دلخواه‌ خود باشید.
advertising