نکات مهم برای انتخاب بهترین نیرو در استارت آپ

سبک زندگیکار و تجارت

- 97/11/14
نکات مهم برای انتخاب بهترین نیرو در استارت آپبا اینکه استخدام یکی از مهم ترین کارهایی است که یک مؤسس استارتاپ باید انجام دهد، خیلی از آنها این کار را به اندازه ی کافی جدی نمی گیرند. برای پیدا کردن استعدادهای مورد نیاز استارتاپ خود باید نکاتی را رعایت کنید. این نکات کمک می کنند بهترین متقاضیان را به سمت استارتاپ خود بکشانید و در عین حال از تمرکز اصلی خود دور نشوید.

از قدرت شبکه ی اطرافیان و بازاریابی زبانی غافل نشوید. پیدا کردن «همکار یکی از همکارانتان» برای موقعیت مورد نیاز خود با یک معرف دست اول، به مراتب بهتر از آشنایی بدون پیش زمینه با افراد است. نگاهی به دوستان دوره ی دانشگاه یا همکاران سابق خود بیندازید. در نظر داشته باشید که وقتی از کسی که می شناسید درخواست همکاری می کنید، شانس بیشتری برای جلب نظر و جذب وی خواهید داشت. همکاران شما نیز می توانند منابع مناسبی برای پیدا کردن استعداد های مورد نیاز شما باشند. از وکیل، حسابدار، و سایر همکاران خود بخواهید گزینه های مناسب را به شما معرفی کنند.

وبسایت های اینترنتی زیادی هستند که می توانید برای جستجوی خود از آنها بهره بگیرید. ممکن است وبسایت های کوچک و بزرگ مختلفی برای این کار وجود داشته باشد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. پس پیش از آنکه به صورت تصادفی یکی از آنها را انتخاب کنید و درخواستی برای نیرو در آن درج کنید، هم در مورد وبسایت مورد نظر و هم مخاطب هدف خود تحقیق کوچکی انجام دهید. برخی از این وبسایت ها برای پیدا کردن نیروی متخصص تر، برخی برای نیرو های متوسط و برخی دیگر نیز برای یافتن نیرو های کم تخصص تر تناسب بیشتری دارند.

پیش از آنکه از متقاضی مورد نظر سؤالی بپرسید، تیم شما باید اول در درون خود برای این سؤال پاسخی بیابد: «از کجا بدانیم ظرف 3، 6، 9یا 12ماه آینده، این انتخاب برای استارتاپ ما مفید واقع خواهد شد؟». با تکیه بر پاسخ های این سؤال است که می توانید مجموعه سؤالات مناسب برای پرسیدن از متقاضی مورد نظر را مشخص کنید.از او درباره ی زمانهایی بپرسید که با مدیر خود دچار اختلاف نظر بوده است. مثلاً می توانید بپرسید: «کمی درباره ی زمانی برایم توضیح دهید که با مدیر خود بر سر موضوعی اختلاف نظر داشته اید. مسئله بر سر چه بوده، چگونه موضوع را مدیریت کردید و نتیجه چه بود؟»

شاید بخواهید سؤالاتی بپرسید که شخص نتواند پاسخ های نامربوطی به آن بدهد. اما در عوض، روی سؤالات رفتاری تمرکز کنید. سپس همینکه یک پاسخ اولیه دریافت کردید، سعی کنید با گرفتن این سرنخ، سؤالات عمیق تری بپرسید.بهترین سؤال برای پیدا کردن نقاط ضعف افراد بدون در تنگنا قرار دادن آنها این سؤال است: «همه ی ما نقاط ضعفی داریم که باید رویشان کار کنیم. هیچ کس از لحاظ حرفه ای نمره ی کاملی نمی گیرد. چه ویژگی یا مشخصه ای هست که اگر در اختیار داشتید می توانستید نمره ی کامل را بگیرید؟».

در طول مصاحبه به راحتی می‌توان به اعتبار، صلاحیت و توانایی‌های یک فرد پی برد. از طرف دیگر بسیار مهم است تا در مورد رزومه‌ی کاری و تجربیات فرد نیز صحبت شود زیرا “مهندس بودن در یک شرکت” و یا “طراح بودن در شرکت دیگر”، نمی‌تواند شما را به سمت به مهارت‌های حقیقی شخص مورد نظر برای استخدام هدایت کند.می‌توان از طریق مصاحبه، به آزمایش مهارت‌های واقعی افرادی که نمی‌شناسید، بپردازید و به آنها یک تکلیف یک ساعته محول کنید. این روند می‌تواند از یک فعالیت ساده تا انجام یک فعالیت پیچیده‌ و با توجه به مهارت‌های شخص مورد نظر متغیر باشد.

به عنوان بنیانگذار یک شرکت، شما باید قادر باشید تا قاطعانه به ارائه‌‌ی دیدگاه‌های بلند مدت خود بپردازید. درک کردن دید کلی شما از جانب کارمندان و حمایت دائمی‌ از آنها می‌تواند استارت آپ شما را به پروژه‌ای ارزشمند برای کارمندان بالقوه تبدیل کند.به منظور استخدام و حفظ موثر بهترین استعداد، استارت آپ ها باید به ارائه‌ی مزایای واقعی به نیروهای خود بپردازند. یکی از مزایای قدرتمند برای کارمندان، دادن سهمی از شرکت (یا حق مالکیت) به آنها است که انگیزه‌های فرد موسس و کارمندان را در یک راستا قرار می‌دهد. علاوه بر حق مالکیت، مزایای ساده و دوستانه‌ی دیگری مانند غذا و یا تخصیص فن‌آوری‌های پیشرفته به کارمندان نیز می‌تواند در استخدام استعدادها موثر باشد.

در نهایت، نکات مهمی که در جذب اعضای یک تیم بی‌نظیر به شما کمک کرده‌اند، باید برای مدت طولانی پس از عقد قرارداد نیز ادامه داشته باشند. انتظارات تیم شما در اولویت بوده و بسیار با ارزش هستند. با توجه به این انتظارات، شما می‌توانید به حفظ یک تیم پراشتیاق و با انگیزه بپردازید. و یک تیم باانگیزه به معنای داشتن یک استارت آپ سالم است.
advertising