چگونه برای کسب و کار خود شعار تبلیغاتی بسازیم

سبک زندگیکار و تجارت

- 97/11/09
چگونه برای کسب و کار خود شعار تبلیغاتی بسازیمیک شعار تبلیغاتی تنها در صورتی جذابیت دارد که مخاطبان به‌سرعت متوجه نکته‌ی آن شوند. درواقع شعار شما تنها چند ثانیه فرصت دارد تا توجه مخاطب را به خودش جلب کند. بنابراین هر چقدر ساده‌تر باشد، فهم آن نیز بیشتر می‌شود. به یاد داشته باشید که یک شعار تبلیغاتی هیچ موقع نباید بیشتر از یک جمله باشد. تا جای ممکن جملات را کوتاه کنید. به جای به کار بردن چند کلمه، از لغاتی استفاده کنید که چند معنی می‌دهند.یکی از مهم‌ترین عواملی که باید در بازاریابی برند رعایت شود این است که شعار تبلیغاتی شما با لوگو و نام شرکت همخوانی داشته باشد.

هر برندی بر یک موضوع خاص تمرکز می‌کند و سعی می‌کند در آن موضوع قوی‌تری از بقیه ظاهر شود. بهتر است که این موضوع در ساختن شعار تبلیغاتی نیز به کار رود. به‌عنوان مثال اگر مزیت برند شما، قیمت کمتر نسبت به سایر رقبا است، این موضوع را در شعار تبلیغاتی خود نیز عنوان کنید.

به‌عنوان مثال شعار تبلیغاتی اپراتور مخابراتی ورایزن را در نظر بگیرید. این شرکت سال‌ها پیش عبارت «صدامو می‌شنوی؟» را برای شعار تبلیغاتی خود استفاده کرد. تکنولوژی در آن زمان پیشرفت زیادی نکرده بود و همین موضوع باعث موفقیت این شعار تبلیغاتی شد. اما امروزه کیفیت مکالمه‌ی تمام تلفن‌های همراه واضح است. بنابراین این برند مجبور شد که برای هماهنگی با تکنولوژی روز دنیا شعار خود را عوض کند. شما هم باید پیشرفت تکنولوژی را در نظر بگیرید و از عباراتی استفاده کنید که با گذشت زمان قدیمی نشوند.از عباراتی استفاده کنید که هدف برند شما را به‌خوبی توضیح می‌دهند. به عبارتی مشتری با خواندن آن بتواند متوجه شود که برند شما در چه زمینه‌ی کاری فعالیت می‌کند.

برخی برندها در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کنند. در چنین شرایطی شعار تبلیغاتی شما باید تمام مخاطبان هدف را در نظر بگیرد. این موضوع را نیز فراموش نکنید که گاهی اوقات زمانی که یک کلمه به معادل خود تبدیل می‌شود، معنی اصلی خود را از دست می‌دهد.یک شعار تبلیغاتی خوب، سریع به خاطر سپرده می‌شود و احساس خوبی در شنونده ایجاد می‌کند. همچنین بر مزیت‌های یک برند بیشتر از ویژگی‌های آن تأکید می‌کند. هر چقدر مشتری احساس بهتری بعد از خواندن شعار تبلیغاتی بگیرد، بهتر می‌تواند با برند ارتباط برقرار کنند.

صداقت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که باید در شعار تبلیغاتی خود رعایت کنید. از به کار بردن کلماتی مانند «اولین» و «بهترین» اجتناب کنید؛ زیرا عباراتی که با این کلمات ساخته می‌شوند معمولا صحت ندارند. همچنین از میزان خلاقیت شعار تبلیغاتی می‌کاهند. مشتری‌ها روی شعار تبلیغاتی شما حساب باز می‌کنند. بنابراین قولی ندهید که بعدا نتوانید به آن عمل کنید.

لیستی از کلمات مرتبط را تهیه کنید:طوفان فکری یا همان Brain Storming در این مرحله کاربرد دارد. شما باید لیستی از کلماتی که به نوعی با محصول یا خدمت شما مرتبط هستند، را بنویسید. در این مرحله هرچه به ذهن خطور می کند، را بنویسید. سوالاتی چون :
محصول ما برای چه کسانی مناسب است؟
مزیت اصلی محصول ما چیست؟
تفاوت محصول ما با رقبا در چیست؟ ...

از کلمات استفاده کنید.از لیست خود کلماتی که اولویت بیشتری دارند را تعیین کنید. آنهایی که احتمالاً با محصول ارتباط بیشتری دارند، درذهن می مانند و یا برای مشتری مهم ترند.

شعار تبلیغاتی را کوتاه برگزینید.لزومی ندارد از برند خود در شعار استفاده کنید. بهترین شعارهای دنیا 5کلمه بیشتر نیستند. شعارهای کوتاه تاثیرگذاریبیشتری بر مخاطب دارند و بهتر در یاد می مانند.

از کلمات تخصصی، صنعتی یا مفاهیمی که نیاز به تفکر و محاسبه برای ادراک دارند، استفاده نکنید.شعار باید قابل فهم باشد. شعار باید برانگیزاننده احساسات باشد، نه محاسبات ریاضی یا کلمات مشکل و تخصصی.برخی تکنیک های تنظیم شعار تبلیغاتی

همگونی آوایی به معنی آغاز چند کلمه پیاپی با یک حرف متشابه الصوت است.همگونی آوایی در ابتدای کلمات شعار، جملاتی با ضرباهنگ خوشایند ایجاد می کند. بطوریکه این جملات خود شعار گونه می گردند و مخاطبان به راحتی آنرا به یاد می آورند.

یک جناس خوب در شعار می تواند معجزه باشد. با استفاده از این تکنیک شعار به گونه ای طراحی می شود که مفاهیم متعددی از کلمات آن یا کل عبارت استنباط شود.مثال: شعار بانک سرمایه «بانک خوب سرمایه است»در این شعار کلمه سرمایه جناس دارد و دو مفهوم از آن قابل برداشت است. یک این که بانک خوب، بانک سرمایه است و دیگر اینکه بانک خوب سرمایه ای برای یک ملت و کشور است

با خلق یک شعار تبلیغاتی که لغات آن هم قافیه باشند (دارای ریتم هنگام تلفظ باشند) می توان یک شعار تبلیغاتی زیبا و در عین حال راحت برای به خاطر سپردن خلق کرد. که به دو طریق اجرا می شود:نام برند در شعار ذکر شود. در این مدل سعی بر این است که از کلمات هم قافیه با نام برند در شعار استفاده شود که از این طریق می توان شعار شرکت را متمایز نمود. شعارهای بسیاری از این تکنیک استفاده کرده اند که تا حدی آنها را از رقبا متمایز کرده است. مانند:
گام به گام با کفش گام
دلند همیشه سربلند
همیشه تمیز همیشه ساویز
با دایتی همیشه پر نشاطی
زندگی درخشان با رخشان

استفاده از سوال: این تکنیک تنظیم شعار تبلیغاتی که توسط معدودی از سازمانها و شرکتها مورد استفاده قرار گرفته است، با یک سوال مخاطب را ترغیب به فکر کردن درباره ی یک محصول و یا کل سازمان می نماید.

ترجمه یا برگردان پیام تبلیغ:ترجمه نسخه یا متن نوشته شده تبلیغات از مباحث مهم در دنیای تبلیغات است. در این مواقع، فیلم تبلیغاتی بهتر است نسبتا کوتاه، عاری از شعار یا اصطلاحات عامیانه باشد، چون که در برگردان آنها به سایر زبان‌ها مشکل ایجاد می‌شود. بنابراین از تصاویر و نمایش باید استفاده بیشتری به عمل آید.از طرف دیگر، زمانی که فیلم تبلیغاتی باید به زبان محلی ترجمه شود، شعارهای تبلیغاتی، بیشترین اشکال را در ترجمه به وجود می‌آورند.یک شعار تبلیغاتی که در یک زبان و یا یک فرهنگ ممکن است معنی دار و قابل فهم باشد، احتمال دارد در زبان و فرهنگ دیگر به همان شکل و ترتیب و تنها با یک ترجمه ساده، غیرقابل درک و بی معنی باشد و استفاده از آن، ممکن است خطای جبران ناپذیری به وجود آورد.

قبل از اینکه نوشتن شعار تبلیغاتی خود را آغاز کنید، کمی زمان بگذارید و کارهای زیر را انجام دهید



1- تمام جوانب برند را بررسی کنید
اگر قصد شعارنویسی برای برند دیگران دارید، باید ابتدا کمی تحقیقات انجام دهید. اطلاعات مربوط به برند را از داخل وب‌سایت جمع‌آوری و به دقت مطالعه کنید. همچنین از کارمندان شرکت بخواهید که تاریخچه‌ی برند و داستان شکل‌گیری آن را برای شما بازگو کنند. با محصولات و خدمات شرکت آشنا شوید و ویژگی‌های آن را به‌خوبی درک کنید. شعار تبلیغاتی باید برند را از رقبا متمایز کند؛ بنابراین به دنبال پیدا کردن وجه تمایز باشید. هر چقدر آشنایی بیشتری با برند پیدا کنید، راحت‌تر می‌توانید شعار تبلیغاتی بنویسید.

2- شعارهای تبلیغاتی دیگران را بررسی کنید
شرکت‌های رقیب را شناسایی و شعار تبلیغاتی آن‌ها را بررسی کنید. بررسی کردن شعارها به شما نشان می‌دهد که چه چیزهایی در گذشته موفق‌تر بوده و چه چیزهایی نتوانسته است نظر مشتری‌ها را جلب کند. ما نیز در بخش آخر این مقاله چند مورد از معروف‌ترین شعارهای تبلیغاتی و ویژگی‌ آن‌ها را بررسی کرده‌ایم.

3- هر چیزی که به ذهنتان می‌رسد، یادداشت کنید
اگر با اعضای تیم خود مشغول انتخاب شعار تبلیغاتی هستید، ایده‌ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارید. یک ایده ممکن است در ابتدا خنده‌دار به نظر برسد؛ اما بعد از گذشت مدتی معنا پیدا کند. در این مرحله هیچ ویرایشی انجام ندهید، فقط هر چیزی که به ذهنتان می‌رسد روی کاغذ یادداشت کنید. اطلاعات، اهداف، خدمات و محصولات شرکت را در نظر بگیرید و تمام ایده‌های ممکن را بازگو کنید. طول عبارات نیز در این مرحله اهمیتی ندارد؛ زیرا در مراحل بعد می‌توانید آن را ویرایش کنید.

4- برند را در یک جمله تعریف کنید
ارزش برند را در ذهنتان مجسم کنید و بکوشید آن را در یک جمله خلاصه کنید. مخاطبان برند را شناسایی کنید و این جمله را خطاب به آن‌ها توضیح دهید. همچنین سعی کنید این جمله را به شیوه‌ای خاص بیان کنید. سپس اطلاعات اضافی را حذف کنید و تعداد کلمات آن را کاهش دهید. شعار تبلیغاتی باید تا جای ممکن خلاصه باشد. بنابراین خودتان را به جای مشتری قرار دهید و مانند آن‌ها فکر کنید.

5- آن را به‌ یادماندنی کنید
هر چیزی که حالت شعر داشته باشد بهتر در ذهن شنونده ماندگار می‌شود. بنابراین می‌توانید از کلمات هم‌قافیه استفاده کنید. کلمات هم‌قافیه، شعار تبلیغاتی را بامزه می‌کنند و همین موضوع ماندگاری آن را در ذهن شنونده بیشتر می‌کند.

6- چند مورد از بهترین شعارها را انتخاب کنید
در این مرحله باید انتخاب خود را کمی محدودتر کنید. بنابراین ۵ مورد از بهترین شعارها را در نظر بگیرید. این موارد انتخاب نهایی شما نیستند؛ بلکه شما را کمی به هدف نزدیک‌تر می‌کنند. نگران این نباشید که انتخاب‌هایتان محدود شده‌اند. شما می‌توانید همین عبارات را نیز گسترش بدهید و ایده‌های جدیدی از آن در بیاورید.

7- نظر دیگران را جویا شوید
این روزها خلاقیت داشتن کار سختی است؛ اما اگر به‌صورت گروهی انجام شود بهتر نتیجه می‌دهد. نظرسنجی‌های فیسبوک و تلگرام به شما کمک می‌کنند که نظرات دیگران را نیز جویا شوید. اگر فالورهای زیادی دارید می‌توانید یک مسابقه در توییتر برگزار کنید و از مخاطبان بخواهید با استفاده از هشتگ مربوطه یک شعار تبلیغاتی برای شما بسازند. سپس بهترین مورد را بر اساس تعداد لایک‌ها انتخاب کنید و به برنده جایزه دهید.
advertising