علت تیرگی و سیاهی آرنج و زانو و روش درمان آن

پزشکی و سلامتپوست و مو

- 97/09/05
علت تیرگی و سیاهی آرنج و زانو و روش درمان آنمشکل سیاهی آرنج و زانو باعث ایجاد ناراحتی در بین اکثرا خانم ها شده است.سیاهی آرنج و زانو به رنگ پوست شخص بستگی دارد و این عارضه در تیره پوست ها بیشتر دیده می شود. سیاهی سر زانو رو آرنج بیماری شایع بین مردان و زنان است که زیاد خطرناک هم نیست.دلایل زیادی وجود دارد که باعث تیرگی و سیاهی آرنج و زانو می شود. یکی از مهمترین دلایلی که باعث سیاهی آرنج و زانو می شود نور خورشید است اگر این قسمتها بیشتر در معرض آفتاب قرار بگیرند لایه ها تیره تر و ضخیم تر می شود.

سعی کنید این قسمتها را روی زمین نکشید چون اصطکاک باعث ضخیم تر شدن پوست می شود.در این قسمت ها لایه های پوستی روی هم انباشته می شوند و رنگ این قسمت ضخیم مایل به قهوه ای و زردرنگ می شود.برای کم کردن لایه های تیره بهتر این است که حتما آن ها را نرم و مرطوب نگه داریم برای اینکار می توان از نرم کنننده ها استفاده کرد.رعایت نکردن بهداشت، اصطکاک مداوم، سر زانو نشستن و لم داد ن روی آرنج، تماس زیاد با نور آفتاب، خشکی پوست و بعضی بیماری‌ها از عوامل بروز سیاهی آرنج و زانو است.در ادامه این مطلب به بررسی علت های این تیرگی ها و روش های درمان آن خواهیم پرداخت.

دلایل سیاهی و تیرگی آرنج و زانو



1- خشکی پوست و ساهی آرنج و زانو


پوست زانو و آرنج غدد سباسه (چربی) کمتری نسبت به سایر قسمت‌های بدن دارد بنابراین بیشتر احتمال خشک شدن دارد. خشکی باعث می‌شود که پوست استعداد بیشتری برای تیره شدن داشته باشد.

2- اصطکاک مداوم ناحیه آرنج و زانو


آرنج و زانو نواحی‌ ای هستند که بیشتر درمعرض تماس با محیط و اصطکاک با البسه، مبل، فرش، میز و… قرار می‌گیرند و این آسیب‌های مکرر ومداوم سبب افزایش ضخامت پوست در این نواحی و تیره شدن آنها می‌‌شود.

3- رعایت نکردن بهداشت


عدم رعایت بهداشت و تجمع سلول‌های مرده در نواحی آرنج و زانو می‌تواند یکی از علل تیرگی پوست این ناحیه مخصوصا در کودکان باشد.

4- سر زانو نشستن و لم دادن روی آرنج


فشار و اصطکاک ناشی از این حرکات باعث افزایش ضخامت و تیرگی و سیاهی زانو و آرنج می‌‌شود.

5- تماس زیاد با نور آفتاب


کسانی که تماس زیادی با نور آفتاب دارند و این نواحی در معرض آفتاب قرار گیرد به‌دلیل تولید ملانین بیشتر پوست ظاهری تیره به‌خود می‌گیرد.

6- مبتلا بودن به بعضی بیماری‌ها


از جملهتغییرات هورمونی ، سندرم آدیسون، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCO) و که در حاملگی رخ می‌دهد دیگر علل تیرگی پوست این نواحی است.

پیشگیری از سایش پوست آرنج و زانو


همانطور که گفتیم که یکی از دلایل این تیرگی‌ و سیاهی زانو و آرنج سایش آنها به زمین یا میز یا اشیای دیگر است که درنتیجه تجمع سلول‌های مرده پوست ایجاد می‌شود، بنابراین یکی از بهترین کارها، پیشگیری از سایش است. مثلا کسانی که در برخاستن مشکل دارند باید هنگام برخاستن بالشتکی نرم زیر دست خود بگذارند یا اگر چهار زانو می‌نشینند، بالشتکی نرم زیرشان بگذارند تا میزان سایش به حداقل برسد.

روش های رفع سیاهی آرنج و زانو با روش های خانگی


-درمان خانگی سیاهی آرنج و زانو شامل آب لیمو ترش و عسل و آلوئه ورا می توانند تا حدودی کمک کننده باشد.
- شب‌ها قبل از خواب چند قطره روغن زیتون روی ناحیه تیره بمالید و صبح شست‌وشو دهید.
- قوزک پا را برای 10 دقیقه با روغن کرچک ماساژ دهید و بعد جوراب بپوشید. صبح نیز آن را شست‌وشو دهید.
-لایه برداری با کیسه و لیف به نوعی لایه‌بردار فیزیکی که سلول‌های سطحی و مرده پوست را برمی‌دارند.
- ژل آلوورا را برای 30 دقیقه روی ناحیه تیره قرار دهید، سپس آن را بشویید. این عمل را دو بار در روز برای دو هفته تکرار کنید.
- چند عدد بادام را با مقداری شیر یا عسل بکوبید تا خمیری نرم به دست آید. این خمیر را برای 30 دقیقه روی نواحی تیره قرار دهید و بعد با آب بشویید.
-جوش شیرین و گلاب را با هم مخلوط کنید تا خمیری غلیظ به دست آید، سپس آن را به پوست بمالید و بعد از چند دقیقه با آب گرم شست‌وشو دهید.
- آب خیار تازه را با یک مقدار زردچوبه و چند قطره لیمو ترش مخلوط کنید و روی ناحیه تیره بمالید. نیم ساعت صبر کرده و بعد آن را آبکشی کنید.
- آب لیمو کمک زیادی در این مورد می کند و تیرگی های روی زانو و آرنج را روشن می کند کافیست چند قطره آب لیمو را روی قسمت های تیره بریزید و ماساژ دهید.
-میزان لازم زردچوبه را با مقداری ماست، عسل و آبلیمو مخلوط کنید تا خمیر به دست آید، سپس آن را برای 10 دقیقه روی ناحیه مورد نظر قرار دهید و بعد بشویید.
-یک پیمانه شکر قهوه‌ای را با سه قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر مخلوط کنید. این ترکیب را دو بار در هفته طی حمام برای یک تا دو دقیقه روی پوست تیره مالش دهید و بعد آبکشی کنید.
-استفاده از روغن زیتون نیز بسیار مفید است. آرنج و زانو خود را با روغن زیتون حسابی چرب کنید و سپس با آب گرم و سنگ پا بشویید توجه داشته باشید که سنگ پا را را محکم نکشید چون این قسمت ها شکننده هستند و باعث ایجاد خراش و زخم می شود.
- لیموترش را ورقه‌ورقه کرده و آن را برای 5 تا 10 دقیقه روی ناحیه تیره بمالید، سپس پوست را شست‌وشو دهید و در صورت لزوم از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید. با این کار سلول‌های مرده از روی پوست کنده می‌شوند.
- سیب‌زمینی را ورقه یا رنده کرده و پوست را با آن ماساژ دهید، همچنین می‌توانید آب آن را گرفته و به پوست بمالید. 10 دقیقه بعد هم ناحیه را بشویید. سیب‌زمینی خاصیت اسیدی خفیف دارد و باعث روشن شدن پوست می‌شود.
-مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط کنید تا خمیری غلیظ به دست آید، سپس پوست را با آن مالش دهید و بعد بشویید. بعد از خشک شدن پوست هم می‌توانید روی آن کمی بیکینگ پودر بپاشید تا روشن‌تر شود، همچنین می‌توانید دو تا سه قاشق غذاخوری جوش شیرین را به نصف سطل آب گرم اضافه کنید و پا را برای 15 تا 20 دقیقه در آن فرو ببرید، سپس پا را آبکشی کرده و خشک کنید.
-دو قاشق غذاخوری شیر، یک قاشق چای‌خوری کشک و یک قاشق غذاخوری آرد را با هم مخلوط کنید تا خمیر به دست آید. آن را برای 15 دقیقه روی پوست قرار دهید و بعد با آب سرد بشویید. به جای شیر می‌توانید از خامه هم استفاده کنید. ویتامین‌ها و اسیدهای چرب موجود در شیر و خامه پوست را روشن می‌کنند.
-پوست پرتقال را در آفتاب قرار دهید تا خشک شود، سپس آن را پودر کرده و با گلاب و شیر مخلوط کنید تا خمیر به دست آید. این مخلوط را برای 10 تا 15 دقیقه روی پوست ماساژ دهید تا سلول‌های مرده، کنده شوند سپس ناحیه را با آب سرد شست‌وشو دهید. برای تاثیرگذاری بیشتر می‌توانید به این مخلوط مقداری زردچوبه و چند قطره آبلیمو اضافه کنید.
-سرکه را با آرد برنج مخلوط کنید تا خمیر به دست آید. این خمیر را در حمام برای 10 تا 15 دقیقه روی ناحیه بمالید و بعد با آب گرم بشویید. به این ترتیب هم پوست‌تان روشن‌تر می‌شود و هم آلودگی‌ها و بوی بد زیر بغل از بین می‌رود.
- قبل از حمام روغن نارگیل را برای 10 تا 15 دقیقه روی پوست ماساژ دهید، سپس ناحیه را با صابون ملایم و آب ولرم شست‌وشو دهید. از این روش هر روز یا یک روز در میان استفاده کنید. این روغن نوعی دئودورانت طبیعی هم محسوب می‌شود. همچنین می‌توانید یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با نصف قاشق غذاخوری آبلیمو مخلوط کنید و برای 15 دقیقه روی ناحیه قرار دهید، سپس آن را با آب ولرم و صابون بشویید.
- آرد نخود را با ماست، آبلیمو و کمی زردچوبه مخلوط کنید تا خمیری غلیط به دست آید، سپس آن را برای 30 دقیقه روی ناحیه مورد نظر قرار دهید و بعد با آب گرم بشویید. برای دو هفته این کار را هر روز انجام دهید. بعد از آن هم سه بار در هفته این عمل را تکرار کنید تا پوست‌تان کاملا روشن شود.
- میزان مساوی گلیسیرین و گلاب را با مقداری عسل مخلوط کنید و آن را برای 45 دقیقه روی پوست قرار دهید. این کار را 10 روز تکرار کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.
advertising