انواع خارش و آلرژی پوستی و راه های پیشگیری و درمان آن

پزشکی و سلامتپوست و مو

- 97/08/09
انواع خارش و آلرژی پوستی و راه های پیشگیری و درمان آنتورم، تغییر رنگ پوست، قرمزی پوست، احساس سوزش، همه نشانه هایی از آلرژی پوستی است. این مشکل بر روی هر ناحیه از بدن تاثیر می گذارد. برخی از غذاها مانند حلزون صدف دار و آجیل و لوازم آرایشی از علل رایج آلرژی پوستی هستند.

انواع خارش و آلرژی پوستی


انواع مختلفی آلرژی پوستی وجود دارد که عبارتند از:

1. آلرژی پوستی درماتیت سبورئیک


این نوع آلرژی پوستی بیشتر در پوست سر، پیشانی، گونه ها، و گوش های خارجی تاثیر می گذارد و باعث ضایعات پوستی، قرمز و خارش می شود.

2. آلرژی پوستی درماتیت آتوپیک (اگزما)


اغلب باعث بروز خارش و قرمزی در پشت زانو و آرنج می شود.

3. آلرژی پوستی پسوریازیس


جوش های درشت و ناهموار که معمولا روی آرنج، پوست سر و زانو به وجود می آید.

4.آلرژی پوستی بثورات ناشی از پوشک


این نوع آلرژی پوستی بر روی نوزادان و تعدادی از بزرگسالان که پوشک های آلوده به ادرار و مدفوع برای مدت طولانی به پای آنها مانده باشد، دیده می شود.

5.عرق جوش (میلیاریا)


آلرژی پوستی که به علت انسداد غدد عرق، در شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب ایجاد می شود.

6. آلرژی پوستی کهیر


شروع ناگهانی خارش و قرمزی پوست که معمولا حدود هشت ساعت طول می کشد تا بهبود پیدا کند و مرتبا عود می کند.

7.آلرژی پوستی درماتیت استاسیس


در قسمت پایین پاهای افرادی که به تورم مزمن مبتلا هستند، اتفاق می افتد.

8. آلرژی پوستی اگزمای سکه ای


این نوع آلرژی پوستی به شکل سکه بر روی پوست خشک و در فصل زمستان، به وجود می آید.

9.آلرژی پوستی درماتیت تماسی


پوست پس از تماس با یک ماده التهاب زا یا حساسیت زا، ملتهب یا قرمز می شود.

درمان های خانگی موثر برای آلرژی



1. آلوئه ورا برای درمان خارش و آلرژی پوستی


آلوئه ورا دارای خواص ضد قارچی، ضد باکتری و ضد التهابی است که برای پوست شما شگفتی ایجاد می کند. استفاده منظم از آلوئه ورا برای بهبود ناحیه آسیب دیده مفید است. فعالیت های ضد التهابی آن به کاهش قرمزی و خارش پوست کمک می کند.
مواد لازم:
برگ های آلوئه ورا
طرز استفاده:مقداری برگ آلوئه ورا بگیرید و ژل آن را خارج کنید. ژل را مستقیما بر روی نواحی آسیب دیده بزنید و اجازه دهید حداقل 30 دقیقه بماند و سپس بشویید. این درمان را سه بار در روز و چندین روز انجام دهید.
احتیاط:اگر به گیاهان خاصی مانند خانواده زنبق، آلرژی دارید، بهتر است از آلوئه ورا استفاده نکنید. قبل از استفاده از ژل آلوئه ورا، مقداری از آن را بر روی یک قسمت از پوست خود تست کنید.

2.درمان آلرژی پوستی با جوش شیرین


جوش شیرین به طور طبیعی دارای خاصیت قلیایی است که باعث ترمیم پوست زخمی ناشی از حساسیت می شود و pH از دست رفته پوست را بر می گرداند. همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است و تورم و خارش پوست را کاهش می دهد زیرا به علت خاصیت قلیایی که دارد، پوست را خشک می کند.
مواد لازم
1 قا:شق چایخوری جوش شیرین
چند قطره آب
طرز استفاده:آب و جوش شیرین را مخلوط کنید تا به شکل خمیر در آیند. این خمیر را بر روی پوست آسیب دیده بمالید و بعد از 10 دقیقه آن را بشویید. این کار را هر روز انجام دهید.
احتیاط:در موارد نادر و در صورت مصرف موضعی، جوش شیرین باعث خارش پوست می شود. جوش شیرین برای افرادی که دارای پوست حساس هستند، توصیه نمی شود.

3. استفاده از سرکه سیب برای درمان آلرژی پوستی


سرکه سیب سرشار از ویتامین ها، آنزیم ها،نمک های معدنی و ریبو فلاوین است که برای سلامتی پوست مفید هستند. اسید استیک موجود در سرکه سیب، خواص ضد میکروبی و ضد التهابی شگفت آوری برای پوست دارد که به درمان پوست های حساس کمک می کند و در برابر عفونت از پوست محافظت می کند.
مواد لازم:
1 قاشق غذاخوری سرکه سیب
1 فنجان آب گرم
یک تکه پنبه
طرز استفاده:سرکه سیب را به آب گرم اضافه کنید و خوب هم بزنید. سپس پنبه را به این مخلوط آغشته کنید و بر روی ناحیه آسیب دیده بزنید و بگذارید تا خشک شود. بعد از 15 تا 20 دقیقه، بشویید. این کار را دوبار در روز انجام دهید.
احتیاط:به خاطر خاصیت اسیدی سرکه سیب، استفاده زیاد از آن باعث تحریک و خارش پوست می شود. قبل از مصرف آن را رقیق کنید.

4. روغن نارگیل و درمان آلرژی پوستی


روغن نارگیل دارای خواص ضد التهابی و ضد درد است، که درمانی مناسب برای از بین بردن خارش و قرمزی ناشی از آلرژی پوستی است. این روغن همچنین به علت دارا بودن اسید لائوریک، در کاهش ویروس ها، قارچ ها و باکتری های روی پوست کمک می کند. همچنین دارای اسیدهای چرب متوسط زنجیره ای است که خواص مرطوب کنندگی دارد.
مواد لازم:
روغن نارگیل 100% خالص
طرز استفاده:مقداری روغن نارگیل خالص را کف دست خود بریزید و بین دست ها مالش دهید تا گرم شود. سپس آن را مستقیما بر روی ناحیه آسیب زده بمالید و بعد از 20 تا 30 دقیقه، آن را بشویید و پس از آن پوست خود را خشک کنید. این کار را چند بار در روز و به مدت 3 تا 4 بار در روز انجام دهید.
احتیاط:اگر به روغن نارگیل آلرژی دارید، از آن اجتناب کنید و قبل از استفاده مقداری از آن را تست کنید.

5. وازلین برای درمان آلرژی پوستی


استفاده از وازلین یکی از داروهای خانگی مناسب برای آلرژی پوستی است که با ایجاد یک لایه محافظ بر روی ناحیه در آسیب دیده، مانع از بروز عفونت های میکروبی بیشتر می شود. علاوه بر این، به حفظ رطوبت پوست کمک کرده و به این ترتیب، بهبودی آن را تسهیل می کند.
مواد لازم:
وازلین
طرز استفاده:ابتدا کمی وازلین را به طور مستقیم روی ناحیه آسیب دیده بمالید. بعد از مدتی، اگر لازم شد دوباره استفاده کنید. این روش را 1 تا 2 روز امتحان کنید تا علائم ناپدید شوند.
احتیاط:قرار گرفتن در معرض هر محصولی که حاوی مواد نفتی باشد، می تواند باعث واکنش سریعی در افراد مبتلا به آلرژی شود. علائم اولیه شامل آبریزش بینی، چشم های اشک آلود و خارش گلو و دهان است. واکنش های پوستی نیز ممکن است رخ دهد، از جمله قرمزی، خارش، و جوش.

6. آب لیمو برای درمان آلرژی پوستی
لیمو سرشار از ویتامین C است و حاوی خواص سفید کنندگی است و یک درمان ایده آل برای مشکلات پوستی به شمار می رود. آب لیمو خاصیت ضد التهابی دارد که برای کاهش قرمزی و التهاب ناشی از آلرژی های پوستی موثر است. غیر از این، به علت خواص ضد باکتریایی، از عفونت بیشتر در قسمت آسیب دیده پیشگیری می کند.
مواد لازم:
2/1 لیمو
پنبه
1 فنجان آب گرم
طرز استفاده:آب لیمو را بگیرید و آن را به آب گرم اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. پنبه را به این محلول آغشته کنید و به طور مستقیم روی پوست آسیب دیده بمالید و اجازه دهید خشک شده و سپس بشویید. این کار را چندین بار در روز و هر روز انجام دهید
احتیاط:آب لیمو را به طور مستقیم بر روی پوست نزنید، زیرا ممکن است باعث خشکی پوست و خارش و سوزش پوست می شود مخصوصا اگر پوست حساس یا خشکی داشته باشید. اگر متوجه خارش، تورم یا قرمزی شدید، از آن استفاده نکنید.
advertising